Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC) a prezentat modul de desfăşurare a sesiunilor de evaluare din cadrul studiului PISA (Programme for International Student Assessment) 2025, care evaluează capacitatea tinerilor de 15 ani de a rezolva probleme şi de a identifica soluţii pentru situaţii similare celor din viaţa reală. Vor fi testate trei domenii: lectură, matematică şi ştiinţe, iar în premieră pentru România vor fi evaluate şi competenţele elevilor la limba engleză.
Studiul PISA 2025 se desfăşoară în perioada 12 mai – 9 iunie, iar 10.362 de elevi de 15 ani din 321 de unităţi de învăţământ din România vor fi evaluaţi la domeniile lectură, matematică şi ştiinţe. Participanţii provin de la şcoli gimnaziale, licee sau şcoli profesionale din mediul urban şi rural, selectaţi aleator, printr-o procedură standardizată, unică la nivel internaţional (eşantion reprezentativ). Dintre aceştia, 1.477 de elevi (din 66 de unităţi de învăţământ) învaţă în limba maghiară (eşantion reprezentativ la nivel naţional pentru această categorie de populaţie). În premieră pentru România, 2.149 elevi vor participa şi la evaluarea competenţelor la limba engleză.
„PISA reprezintă Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor, iniţiat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). Studiul PISA evaluează, din trei în trei ani, capacitatea tinerilor de 15 ani de a rezolva probleme şi de a identifica soluţii pentru situaţii similare celor din viaţa reală, în cadrul a trei domenii: lectură, matematică şi ştiinţe”, explică reprezentanţii MEC.
La studiul PISA participă şi 2.015 profesori, dintre care 1.430 predau ştiinţe (fizică, chimie, biologie şi geografie), iar 585 predau limba engleză. „Pentru prima oară în România se administrează o serie de chestionare suplimentare: Chestionarul profesorului de ştiinţe, Chestionarul profesorului de limba engleză şi Chestionarul părintelui”, precizează aceeaşi sursă.
Sesiunile de evaluare destinate elevilor durează aproximativ 4 ore, din care 15 minute sunt dedicate introducerii generale, 120-130 de minute sunt alocate administrării testului cognitiv, organizat în 2 sesiuni a câte 60-65 de minute fiecare, cu o pauză scurtă între acestea. După o altă pauză de 15 minute, elevii vor completa chestionarul dedicat lor şi pentru care au la dispoziţie 45-50 de minute. Aceştia îşi vor exprima opiniile cu privire la activităţile desfăşurate la şcoală şi în afara şcolii, dar şi în ceea ce priveşte unele aspecte ale calităţii vieţii lor. Toate instrumentele de evaluare se aplică în format digital, cu excepţia chestionarului administrat părinţilor, care va fi aplicat pe suport de hârtie.
Participarea României la studiul PISA 2025 va oferi nu doar o imagine detaliată a nivelului de achiziţii fundamentale ale elevilor, ci şi a nivelului de satisfacţie a acestora cu privire la activităţile şcolare şi extraşcolare. De asemenea, „datele colectate vor sta la baza analizelor care permit înțelegerea măsurii în care elevii români sunt pregătiți pentru continuarea studiilor și integrarea pe piața muncii”, potrivit MEC.
Rezultatele obţinute sunt strict confidenţiale, iar fiecare elev participant la PISA 2025 va primi o diplomă personalizată. Pe site-ul oecd.org pot fi consultate mai multe modele de teste incluse la evaluarea anterioară, din 2022. (O. N.)