♦ Mathnasium, franciza americană specializată în predarea matematicii, intră pe piaţa locală a meditaţiilor, mizând pe un model standardizat, centrat pe planuri individuale de învăţare şi pe extindere accelerată ♦ După rezultatele „peste aşteptări“ ale centrului pilot din Bucureşti, compania vizează şase unităţi în Capitală şi 25 la nivel naţional, cu o investiţie iniţială de 80.000–120.000 de euro per centru şi amortizare în 18–24 de luni.
Mathnasium, considerată cea mai mare reţea globală de francize specializate exclusiv în predarea matematicii, a intrat pe piaţa locală după aproape un an de adaptare a metodologiei la curriculumul naţional.
„Pentru un produs de matematică adaptat curricumului naţional am avut aproape un an de pregătire“, explică Dana Bănică, managing director & master franchisee, Mathnasium România. Deşi piaţa locală este deja puternic orientată spre meditaţii, primele rezultate arată o cerere ridicată pentru un model structurat şi standardizat.
Modelul Mathnasium se bazează pe centre fizice, cu opţiune de predare online, însă „majoritatea părinţilor şi elevilor preferă să vină în centru, pentru că învăţarea se produce mai bine faţă în faţă“.
Diferenţierea vine din evaluarea iniţială şi parcursul individual. „Nu formăm grupe, suntem un centru de meditaţii în care urmărim un plan individual pentru fiecare elev, unu la unu.“ Metoda pune accent pe înţelegere, nu pe memorare. „În matematică trebuie să construieşti de la bază spre concepte mai avansate. Nu pot să adresez subiecte de clasa a 7-a dacă elevul are probleme la fracţii în clasa a 4-a.“
Programul vizează deocamdată copiii din clasele I–VIII, însă din 2026 reţeaua va introduce şi curriculum britanic şi internaţional, predat inclusiv în engleză.
„Vom fi primul centru internaţional cu Curriculum Britanic şi Internaţional, pentru că Bucureştiul are un caracter cosmopolit“, explică Dana Bănică. Materialele sunt disponibile pe suport digital şi pe hârtie, iar predarea urmăreşte dezvoltarea gândirii logice. „Până la urmă matematica o înveţi dacă o înţelegi, nu doar dacă vezi o rezolvare.“
Dana Bănică atrage atenţia că mulţi elevi intră târziu în pregătire suplimentară, când deja au acumulat goluri. „În România, mulţi părinţi încep meditaţiile abia în clasa a 8-a, însă pot fi doi-trei ani de recuperat.“ Iar contextul actual, în care copiii folosesc AI pentru teme, complică situaţia: „Nu poţi să înveţi matematică dacă nu exersezi. Exersarea nu înseamnă să faci tema cu ajutorul ChatGPT.“ În plus, matematica influenţează încrederea elevilor. „Matematica îţi dă încredere în tine sau, din contră, ţi-o poate lua, de aceea părinţii încearcă să ofere ajutor.“
Primele rezultate validează pariul pe România: centrul pilot din zona Aviaţiei, deschis la începutul anului, are peste 100 de elevi. „Este cel mai mare număr de elevi în primele şase luni pentru un centru internaţional din reţea“, subliniază Dana Bănică. Francizorul îşi propune şase centre în Bucureşti în următorii trei ani şi un total de 25 la nivel naţional, în oraşe cu peste 100.000 de locuitori. „Suntem în pregătire pentru al doilea centru din Bucureşti la începutul lui 2026 şi căutăm parteneri în alte oraşe.“
Investiţia necesară pentru deschiderea unui centru este estimată la 80.000–120.000 de euro, incluzând costurile operaţionale până la break-even. „Am zice că un an şi jumătate – doi ani ar trebui să fie suficienţi pentru recuperarea investiţiei, dar depinde foarte mult de cum porneşti în primele şase luni“, spune Dana Bănică. Spaţiul trebuie să fie vizibil, într-o zonă cu trafic şi acces bun pentru părinţi, iar amenajarea este simplă, dar adaptată brandului. Instructorii sunt tineri, trec prin training dedicat şi folosesc mii de fişe concepute pentru a stimula înţelegerea conceptelor şi autonomia.
Tarifele sunt bazate pe abonament lunar, de la aproximativ 100–135 lei pe şedinţă de 60 de minute. „Suntem competitivi la preţ şi oferim recomandări: dacă avem de recuperat materie, o dată pe săptămână nu este suficient“, punctează Dana Bănică. Profilul francizaţilor vizaţi este al antreprenorilor implicaţi, cu interes real pentru educaţie. „Ne dorim oameni care să investească şi bani, şi timp în dezvoltarea centrelor.“
Ce a mai spus Dana Bănică
► Pentru un produs de matematică adaptat curiculumului naţional am avut aproape un an de pregătire, iar procesul continuă pentru a adapta materialele şi pentru elevii avansaţi.
► Nu pot să adresez subiecte de clasa a 7-a dacă elevul are încă probleme la fracţii în clasa a 4-a; baza trebuie consolidată înaintea conceptelor avansate.
► Majoritatea părinţilor preferă predarea în centru, pentru că învăţarea se produce mai bine faţă în faţă şi copiii au nevoie de socializare, nu doar de online.
► Centrul pilot din Bucureşti a ajuns la peste 100 de elevi în şase luni, cel mai bun rezultat de debut internaţional, confirmând că modelul se potriveşte în România.
► Investiţia într-un centru se recuperează în 18–24 de luni, însă depinde de cum porneşti; primele şase luni sunt critice pentru atingerea rapidă a break-even-ului.
