Un expert în educație cere interzicerea telefoanelor mobile în școlile din întreaga Europă

6 martie 2025

Președintele Comisiei pentru bunăstare din Danemarca spune că țările ar trebui să urmeze exemplul acestei țări pentru a stopa digitalizarea vieții copiilor.

Telefoanele mobile ar putea fi interzise la școală FOTO: Pixabay

Telefoanele mobile ar putea fi interzise la școală FOTO: Pixabay

Întreaga Europă ar trebui să urmeze exemplul Danemarcei,
interzicând telefoanele mobile în școli pentru a le împiedica să fie „colonizate
de platformele digitale”,
a declarat președintele comisiei pentru bunăstare
din această țară.

Îndepărtarea telefoanelor mobile din școli le-a oferit
tinerilor o „pauză” de la viața online, învățându-i cum să facă parte
din comunități analogice și să-și antreneze atenția, a declarat Rasmus Meyer,
care a condus comisia guvernamentală pentru a investiga nemulțumirea crescândă
în rândul copiilor și tinerilor, potrivit theguardian.com.

Raportul comisiei, publicat luna trecută, a tras un semnal
de alarmă cu privire la digitalizarea vieții copiilor și tinerilor. Printre
cele 35 de recomandări ale raportului se numără o modificare a legislației în
vederea interzicerii telefoanelor în școli și în cluburile extrașcolare – pe
care guvernul a declarat că o va impune în toate folkeskole (școli primare și
gimnaziale complete). Comisia a afirmat, de asemenea, că elevii sub 13 ani nu
ar trebui să aibă propriul lor smartphone sau tabletă.

Într-un interviu acordat cotidianului The Guardian, Meyer a
declarat că toate țările europene ar trebui să interzică telefoanele mobile în
școli și a solicitat un regulament UE în acest sens, adăugând: „Și dacă vom
descoperi peste cinci ani că era mai bine cu telefoanele, le putem reintroduce.
Dar nu cred că va fi cazul”.

Școlile ar trebui să fie lipsite de telefoane „pentru a
le oferi tinerilor o pauză de la viața online, pentru a-i învăța cum să fie în
comunități analogice și pentru a le antrena capacitatea de atenție … Este, de
asemenea, o modalitate de a proteja școlile și de a le respecta ca instituții
importante în societatea noastră care nu ar trebui să fie colonizate de aceste
platforme digitale”.

Copiii cărora nu li se permitea să aibă telefoane în școli
aveau o perioadă de atenție mai bună, a spus el, se jucau mai bine unii cu
alții și erau mai liniștiți în timpul lecțiilor.

Se speră că petrecerea timpului împreună, departe de
telefoanele lor, la școală, va ajuta la „formarea” copiilor în ceea ce
privește modul de a fi în preajma colegilor lor în afara școlii

Aceste evoluții au avut loc atât de repede încât noi, ca
societate, am rămas în urmă. Aceasta este încercarea noastră de a devansa
dezvoltarea și de a respinge această digitalizare comercializată a vieții
copiilor”,
a declarat Meyer.

„Puteți să o vedeți ca pe o respingere sau ca pe o
modalitate de a proteja copilăria împotriva tehnologiilor care s-au dovedit a
afecta stima de sine și atenția multor copii.”

Comisia a constatat că 94% dintre tinerii din Danemarca
aveau un profil de social media înainte de a împlini 13 ani – în ciuda faptului
că aceasta este vârsta minimă pentru multe platforme de social media – și că
tinerii între nouă și 14 ani petreceau
în medie trei ore pe zi pe TikTok și
YouTube.

În ciuda unei legături clare între multe dintre problemele
care afectează copiii mici și tinerii – inclusiv cu atenția și stima de sine –
multor copii din Danemarca și din întreaga Europă li se permite încă să le ia
la școală.

Meyer a declarat: „Nu le-am permite copiilor să își aducă
PlayStation-ul în clasă, dar asta este ceea ce se întâmplă cu adevărat în
fiecare zi când le permitem să își aducă telefonul”.

Siguranța online a copiilor a fost adesea trecută cu
vederea, a spus el. „Este cu adevărat șocant că … acceptăm faptul că mulți
copii petrec 8-10 ore pe zi pe telefon. Ne concentrăm foarte mult pe
securitatea lor în lumea fizică, dar, ca părinți și ca societate, am cam
renunțat la online.”

Skolen på Grundtvigsvej din Frederiksberg, Copenhaga, nu mai
folosește telefonul mobil din 2018. Directoarea școlii, Helle Bjerg, a
declarat: „Este foarte simplu: nu ai voie să ai telefonul asupra ta în
timpul orelor de curs. Când intri în școală, toate telefoanele sunt adunate,
iar când se termină ziua de școală ți se dă din nou telefonul.”

Ca urmare, a spus ea, atenția copiilor nu mai este atrasă de
telefoane și aceștia
vorbesc mai mult între ei. Cu toate acestea, deși o mare
parte din materialul didactic a fost digitalizat, încă mai au probleme cu
calculatoarele școlare.

La clubul lor after-school, aflat într-o casă mare din
apropiere, copiii au voie să țină telefoanele la ei, dar sunt descurajați să le
folosească. O pancartă pe ușă le spune copiilor că intră într-o zonă fără
telefoane mobile, îndemnându-i să „ia o pauză bună de la telefonul mobil”.
În termeni puțin mai duri, acesta avertizează: „Telefoanele mobile nu
dispar, dar rețelele de prietenie da”.

Stând la tejgheaua bucătăriei, înconjurată de chifle
proaspăt coapte, pedagogul școlii și al clubului, Hjalte Petersen, a declarat
că elevii fără telefoane mobile se joacă mai mult împreună. „Cu mulți ani în
urmă, nu aveam reguli cu privire la ecrane de niciun fel, iar mulți copii
stăteau singuri cu propriul lor telefon”,
a spus el. „Mulți erau doar în
propria lor lume”.

Îndepărtarea telefoanelor încuraja interacțiunea. „Dacă
iei ecranul, evident că trebuie să faci altceva ca să nu te plictisești și să
te joci împreună.”

Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.