Astăzi, la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, are loc o nouă dezbatere privind viitorul planurilor-cadru pentru liceu, un subiect care a generat controverse și opoziție în rândul profesorilor și elevilor. Deși ministrul Educației, Daniel David, și-a anulat prezența, discuțiile continuă, reflectând tensiunile dintre necesitatea reformei și dorința fiecărei discipline de a-și menține locul în orar. Critici dure, apeluri la echilibru și temeri legate de impactul asupra viitoarelor generații marchează acest dialog esențial pentru sistemul educațional românesc.
O nouă dezbatere publică privind planurile-cadru pentru liceu are loc astăzi, de la ora 16:00, în Aula „Mihai Eminescu” a Universității „Al. I. Cuza” din Iași. La eveniment erau așteptați oficiali ai Ministerului Educației, inclusiv ministrul Daniel David, care în ultim moment a anunțat că nu va fi prezent, fiind convocat la o ședință la Guvern pe teme legate de PNRR. Totuși, Ministerul Educației este reprezentat de mai mulți oficiali.
Rezistența la schimbare, o problemă recurentă
Gabriel Vrânceanu, șeful Serviciului Curriculum din cadrul Ministerului Educației, a subliniat importanța adoptării rapide a noilor planuri-cadru, avertizând că orice întârziere poate afecta generațiile viitoare. „Au mai fost încercări de planuri-cadru în 2017 și 2021, deja suntem în anul 2025 și orice rejectare, orice întoarcere a proiectului, care ar antrena alte modificări de lege, ar însemna încă alte generații care sunt puse în risc”, a declarat acesta.
Dezbaterile anterioare au evidențiat o rezistență considerabilă din partea profesorilor, fiecare disciplină insistând asupra propriei importanțe. Rectorul Universității de Medicină și Farmacie Târgu Mureș, Leonard Azamfirei, a descris fenomenul ca pe o competiție pentru păstrarea orelor în orar și a bugetelor aferente, afirmând că „fiecare disciplină se pregătește să-și apere poziția”.
Azamfirei a făcut remarci critice la adresa profesorilor din diverse discipline. Despre profesorii de Limba și literatura română, acesta a afirmat că „sunt convinși că viitorul națiunii depinde de abilitatea elevilor de a recita comentarii literare pe de rost”, iar despre cei de matematică a spus că „insistă că disciplina lor este fundamentul universului”.
Vocea elevilor: „Suntem într-o criză intelectuală”
Elevii au fost, de asemenea, prezenți în dezbatere, exprimându-și preocupările față de noile planuri-cadru. Constantin Radu Dimitrie, elev în clasa a XI-a la Colegiul Național „Spiru Haret” din București, a tras un semnal de alarmă cu privire la excluderea istoriei și geografiei de la profilul real, declarând că „suntem în pragul unei crize intelectuale teribile la nivel național”.
Calendarul dezbaterilor publice
Aceasta este a treia dezbatere publică privind planurile-cadru pentru liceu, după evenimentele anterioare de la Politehnica București, pe 11 februarie, și de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, pe 16 februarie. Ministerul Educației urmează să centralizeze opiniile exprimate pentru a decide forma finală a noilor planuri-cadru.