Ce vor studia elevii de-a IX-a la literatură: Ion Ghica, Dinicu Golescu, Stendhal sau Alphonse de Lamartine
Potrivit documentului aflat în dezbatere publică, la literatură elevii de-a IX-a vor învăța despre evoluția formelor literare românești în context internațional, prin fixarea unor repere în istoria literară. Obiectivul este ca aceștia să-și dezvolte gândirea critică, sensibilitatea estetică și capacitatea de a reflecta asupa anumitor noțiuni sau teme.
Copiii trebuie să dobândească – pe lângă competențele de citire și de scriere – capacitatea de a înțelege mesajul unui text.
La Limba română, elevii vor învăța cum să se exprime oral și în scris, vor studia evoluția limbii române, vor ști cum se construiește un text, dar și care sunt formele de comunicare.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/elevi-liceu-ora-de-limba-romana-shutterstock-1024x683.jpg)
Copiii vor studia la literatură basmul popular, legenda, vor trece prin Renaștere și Umanism, vor studia un mit, o cronică sau un letopiseț. Tot în clasa a IX-a se vor studia un memorial de călătorie, o poezie de dragoste, o nuvelă romantică, o poezie de inspirație istorică, un roman, o comedie, o schiță, o nuvelă realistă.
La Limba română, noile programe școlare prevăd studierea evoluției limbii, iar aici se va pune accentul pe originea noastră latină, pe arhaisme, neologisme, regionalisme. Elevii vor cunoaște normele ortografice și de punctuație, vor învăța despre raportul propoziție, frază, enunț, tipuri de coordonare și subordonare a propozițiilor în frază, vor învăța despre locuțiuni și expresii.
Foarte interesant este faptul că noua programă pentru clasa a IX-a aduce la literatură o serie de recomandări de autori printre care Ion Neculce, Anton Pann, Dinicu Golescu, Mihail Kogălniceanu, Dimitrie Bolintineanu, Ion Ghica, Moliere, Stendhal, Alphonse de Lamartine, Montesquieu sau Machiavelli.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/carte-raft-shutterstock-1024x683.jpg)
Cum este gândită programa școlară în prezent
În prezent, programa pentru clasa a IX-a este gândită ca o continuare a programei de clasa a VIII-a, textele fiind abordate din perspectiva unor teme: joacă, adolescență, iubire, călătorie, aventură, lumi fantastice, personalități, modele. Fiecare manual are propriile abordări și propune un anumit număr de texte reprezentative temelor respective.
„De exemplu, în manualul de clasa a IX-a, din care lucrez cu elevii mei, există texte epistolare, scrisori între Mihai Eminescu și Veronica Micle. Și este acolo și o poezie de dragoste pe care o analizăm având în vedere tema iubirii. În niciun caz nu vorbim la clasa a IX-a despre particularitățile iubirii la Eminescu, ci despre tema iubirii. Este o abordare diferită”, a explicat pentru Libertatea Ruxandra Achim, profesoară de Limba română la Colegiul Național „I.L.Caragiale” din București.
În prezent, în clasa IX-a nu se cer analize de tip particularitățile romantismului, ale realismului sau ale operei unui autor. „Nu există studiul monografic al autorilor, ci se studiază texte reprezentative pentru anumite teme date”, a mai punctat dascălul.
Profesoară de Limba română: „Va fi dificil pentru unii elevi să înțeleagă texte scrise în limbaj arhaic”
Profesoara Ruxandra Achim a precizat însă că, la anul, programa școlară va fi total diferită la clasa a IX-a. „Observ o abordare diacronică a Limbii și literaturii române, care i-ar putea pune pe elevi în încurcătură. Vorbim despre o abordare istorică, pas cu pas, cronologică, de la fundament. Nu știu cum ar reacționa elevii, de exemplu, la texte din perioada pașoptistă. Acestea sunt mai vechi, mai greu de înțeles din cauza limbajului care astăzi nu se mai folosește. Prin urmare, copiii ar putea avea dificultăți de înțelegere. Însă, probabil, autorii programei s-au gândit că elevii ar trebui să știe încă din clasa a IX-a cum au evoluat lucrurile în literatura română”, a mai spus profesoara.
Cât despre subiectele cărților cu autori precum Ion Neculce, Anton Pann, Dinicu Golescu sau Mihail Kogălniceanu, acestea nu sunt neapărat grele, consideră Ruxandra Achim. Potrivit acesteia, nu partea de conținut ar fi dificilă, ci limbajul folosit în aceste cărți. „Textele nu au un conținut complicat, nu pun probleme, nu te chinuie cu cine știe ce idei filosofice. Sunt ușor de înțeles. Problema este că au o particularitate lingvistică de tip arhaizant, cu care copiii nu sunt obișnuiți”.
Elevii vor învăța în clasa a IX-a ce învață acum în clasa a XI-a
Ruxandra Achim a declarat că perspectiva diacronică prezentă acum în programa pentru clasa a XI-a a fost transferată la clasa a IX-a. „Principiul evolutiv, cronologic se predă, în prezent, la clasa a XI-a. Cu alte cuvinte, în momentul de față, elevii de-a XI-a studiază Limba și literatura română din cele mai vechi timpuri. Iată că s-a încercat această abordare la clasa a IX-a. Dar, atenție! Asta nu înseamnă că se preiau și conținuturile din clasa a XI-a. Nu. Elevii de-a IX-a vor studia texte diferite, mai simple, mai accesibile, ca pentru vârsta și maturitatea lor literară”.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/daniel-david-1024x532.jpg)
Daniel David: „Noile programe vor combate analfabetismul funcțional”
Noile programe școlare reprezintă o schimbare de paradigmă care va duce la diminuarea analfabetismului funcțional, devenit risc de securitate națională, a declarat ministrul Daniel David.
Acesta a precizat că la finalul studiilor liceale elevii vor atinge mai multe competenţe-cheie: competenţe de limbă, comunicare și alfabetizare, competenţe multilingvistice, competenţe STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică), competenţe digitale, de viaţă, competenţe civice, juridice şi de mediu, competențe antreprenoriale, de expresie şi sensibilitate culturală.
Programa școlară pentru Limba și literatura română la clasa a IX-a include programa pentru Trunchiul Comun (TC), obligatorie pentru toate specializările, și programa pentru Curriculum de Specialitate (CS), destinată filierei teoretice, profil umanist și profilului pedagogic din filiera vocațională.
Proiectul se află în dezbatere publică până în data de 12 decembrie. Propunerile, comentariile și opiniile argumentate pot fi trimise pe adresa de e-mail consultare@rocnee.ro.
Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
Urmărește cel mai nou VIDEO
