Peste 1.000 de elevi din Timișoara, de la ciclul primar și gimnazial până la cel liceal, au deprins să aleagă meniuri sănătoase, o alimentație lipsită de nutrienți care le aduc kilograme în plus pe cântar, dar și să fie prieteni buni cu natura, dând o viață frumoasă și ‘parfumată’ unor reziduuri alimentare, care, altfel, ar fi nocive mediului înconjurător.
Printre aceștia se numără și zecile de copii din ciclurile pre-liceale ale Școlii Gimnaziale nr. 2 din Timișoara, care au învățat de la doamnele învățătoare și profesoare să-și pregătească singuri sandvișul de acasă sau, dacă sunt mai micuți, știu ce să le spună părinților că e gustos și sănătos pentru micul dejun de la școală.
Și, cel puțin o dată pe lună, ca într-o șezătoare, povestesc istorioare despre măr, roșii, plante aromatice și flori pentru decor, în timp ce modelează lumânări parfumate din uleiul reciclat.
Directoarea Școlii Gimnaziale nr. 2, Oana Pentea, a relatat, pentru AGERPRES, că spațiul generos al curții a permis inclusiv crearea unei mici grădini unde copiii plantează diferite legume, mai ales roșii, pe care le vor gusta, la vară.
‘Proiectul a pornit de la o doamnă învățătoare a școlii, care a urmărit mai mult timp copiii, comportamentul lor alimentar, starea lor de sănătate, pentru că noi ne uităm la copii sub toate aspectele. Unii erau mai pufoși, cu predispoziție de a deveni supraponderali. Și de aici, doamna învățătoare a legat aceste aspecte și de alimentația celor mici și așa a apărut ideea centrală, că nu prea sunt prieteni cu fructele, cu legumele și s-a gândit că nu ar strica să se dedice unor activități specifice pe această parte, de formare a unor comportamente sănătoase la cei mici. Pe partea de alimentație, noi îi îmbiem la școală cu fructe, dar ar trebui să fie formată deprinderea în ceea ce privește modul în care se ajunge și la consumul lor. Astfel, copiii s-au împrietenit și cu natura și totul a ajuns să se lege ca zalele unui lanț: ei au devenit prieteni ai naturii și participă și la activitățile de plantare, în grădina școlii sau în ghivece. Dar, până s-a ajuns la plantatul semințelor în pământ, efectiv, s-a plantat, mai întâi, sămânța în căpșorul lor. La primăvară, vor deveni adevărate furnicuțe, când vor pune mâna pe câte o greblișoară, după semănatul semințelor în sol’, a declarat prof. Oana Pentea.
Școala le-a adus celor mici, pe lângă informațiile de la orele de biologie despre conținutul și binefacerile consumului de fructe și legume, și unele întâlniri cu cadre medicale, cu reprezentanți ai comunității sau ai unor firme alături de care au învățat să facă lumânări parfumate din uleiul alimentar rezidual.
‘Elevii și părinții au reconstituit traseul unei legume, de la sămânță la consum, având ocazia să degustate legume proaspete de la producători locali. Sunt aplicate chestionare pentru a evalua și obiceiurile alimentare ale părinților, cei mici învață să citească etichete și să înțeleagă importanța consumului alimentelor de sezon. În cadrul activităților practice, copiii noștri au făcut diverse obiecte din materiale naturale, lumânări parfumate, după ce colectează uleiul alimentar folosit. De multe ori, părinții învață de la copii atitudini sănătoase legate de sănătatea alimentară și a mediului. Revenind la plante, copiii au învățat și despre secretele solului, pentru săptămâna verde am achiziționat un kit, să măsoare pH-ul solului. Au fost curioși să afle de ce unele plante se usucă în anumite pământuri, iar în altele le merge bine’, a detaliat prof. Oana Pentea.
Școala Gimnazială nr. 2 derulează acest proiect alături de Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare (CRIES), în cadrul programului La Pas.
CRIES aduce legumele la școală și organizează activități pentru ca elevii să învețe să prepare și să consume gustări sănătoase, să țină jurnale alimentare, să creeze mici grădini, să colecteze uleiul uzat, să coasă și să repare haine și să facă diferența între nevoi esențiale și consum excesiv. Aceste activități au loc în mai multe școli din Timișoara, începând din septembrie, prin Programul ‘La Pas – Educație pentru schimbare’.
Zece profesori implementează proiecte care promovează alimentația sănătoasă, reducerea risipei alimentare, vestimentația sustenabilă și consumul responsabil. Aceste proiecte sunt desfășurate în patru licee și trei școli gimnaziale din Timișoara, inclusiv Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară și Liceul Teoretic ‘Dositei Obradovici’. La Liceul Waldorf, elevii vor face vizite la piață și vor pregăti rețete împreună cu părinții. La Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară, liceenii sunt încurajați să vină cu fructe și legume la școală și va fi o analiză comparativă între mâncarea de acasă și fast-food. De asemenea, se colectează date despre risipa alimentară pentru a găsi soluții inovative.
Mihaela Vețan, președintele CRIES, explică, pentru AGERPRES, că la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto, elevii învață despre alimentația sănătoasă și plantarea de plante aromatice. Liceul Teoretic ‘Dositei Obradovici’ îi învață pe elevi să-și repare hainele și să evite cumpărăturile nesustenabile. Proiectele includ și reutilizarea materialelor textile la Școala Gimnazială Nr. 30.
‘La Școala Gimnazială Nr. 2, de exemplu, elevi și părinți au reconstituit, în această toamnă, drumul unei legume – de la sămânță și până să ajungă în farfurie. Totodată, cu sprijinul Asociației pentru Susținerea Agriculturii Țărănești, au avut ocazia să deguste legume proaspete de la producători locali. Activitatea a avut loc în cadrul proiectului ‘Minte sănătoasă în corp sănătos’, implementat pe parcursul anului școlar 2025-2026, prin programul La Pas. Pe viitor, copiii vor amenaja chiar în incinta școlii o mică grădină. Inițiativa a plecat de la situații concrete sesizate de către profesori: elevii refuză de multe ori biscuiții și merele primite la școală și consumă în general puține legume și fructe, preferând produsele de patiserie de la supermarket’, a subliniat Mihaela Vețan.
Activitățile fac parte din Programul multianual ‘Repere în cultură’, finanțat de Municipiul Timișoara, iar CRIES sprijină cadrele didactice prin resurse financiare și mentorat. AGERPRES / (A, AS – redactor: Otilia Halunga, editor: Marius Frățilă, editor online: Andreea Lãzãroiu)
