Teodora Papainog, doctorandă la ASE Bucureşti, este una dintre vocile tot mai ferme ale generaţiei Z, care solicită schimbări profunde în modul în care funcţionează sistemul de educaţie: “aş aloca mai multe resurse şi aş încuraja studenţii să vină la facultate şi să nu existe o rată de abandon şcolar atât de mare. Pentru că, până la urmă, scopul nostru este să fim din ce în ce mai buni şi să schimbăm ceva în România.”
Teodora vrea să devină profesor, iar direcţia pe care o imaginează pentru sistemul universitar este una în care studiul devine aplicabil, util şi conectat la economie.
„Aş miza mult mai mult pe studii de caz, pe exemple aplicate. Să pun teoria în practică, să înţelegem de ce învăţăm Markowitz (Harry Markowitz-n. red), de ce facem diversificare, de ce alegem o rată de dobândă fixă şi nu variabilă, nişte lucruri absolut esenţiale.”
Multe dintre aceste lecţii, care pot părea abstracte în facultate, devin fundamentale în lumea reală, fie în domeniul consultanţei financiare, unde modelele de risc şi diversificare stau la baza recomandărilor pentru clienţi, fie în deciziile de investiţii, unde analiza portofoliului influenţează direct randamentele şi strategia pe termen lung, sau în politicile publice, unde economiştii folosesc aceste instrumente pentru a evalua impactul unor măsuri fiscale, bugetare sau macroeconomice.
Dar poate cel mai puternic semnal de alarmă ridicat de Teodora priveşte ceea ce specialiştii numesc „capital uman”: nivelul de educaţie, competenţele de bază şi capacitatea reală a populaţiei de a înţelege şi utiliza informaţii esenţiale, elemente fără de care nici economia, nici piaţa muncii şi nici instituţiile nu pot funcţiona eficient.
„Rata de analfabetism funcţional, adică oamenii citesc şi nu înţeleg ce citesc, e destul de ridicată în România.”
Soluţia propusă de Teodora nu este una cosmetică, ci una de reconstrucţie a educaţiei de la bază şi unde accentul trebuie să se mute dinspre învăţarea mecanică spre dobândirea de competenţe reale.
„Ar trebui să începem încă din clasele primare să punem bazele. Mi se pare că acolo se învaţă foarte multă teorie. Ar trebui să existe mai multe materii aplicate, duse în zona asta de finanţe, economie, astfel încât să înţelegi cum funcţionează economia indiferent de domeniul în care activezi”.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels
