„Matematica nu este grea, este doar ineficient predată”
Mihai Suciu este inginer IT-ist, are 37 de ani și locuiește în Sibiu. Pasionat de matematică, el oferă de aproape 20 de ani meditații online gratuite elevilor de clasa a XII-a care se pregătesc pentru Bacalaureat. Și nu numai elevilor. El le întinde o mână de ajutor și celor trecuți de prima tinerețe și care au decis să dea acum examenul maturității. Mihai Suciu a pregătit astfel mii de tineri și adulți, iar dintre aceștia, aproape toți au luat notă de trecere și și-au văzut visul cu ochii: au o diplomă, au un viitor.
Însă inginerul și-a dorit mai mult, atât de la el, cât și de la copii. Asta, în încercarea de a demonstra că dacă vrei ceva cu adevărat, prin muncă poți obține chiar și imposibilul. „Din acest an, pregătesc și elevi care susțin Evaluarea Națională, iar astă-vară le-am lansat o provocare: cine vrea se poate înscrie la cursuri suplimentare, tot gratuite, în vederea pregătirii pentru Bacalaureatul de la anul, examen pe care îl vor da împreună cu elevii de-a XII-a. A fost o ambiție de-a mea, o provocare uriașă pentru ei și dorința tuturor de a demonstra că se poate”, ne-a mărturisit Mihai.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_ca87430d9c61d92edd839590544ac1dd.jpg)
Recomandări
Traian Berbeceanu câștigă procesul cu statul român, după 12 ani de procese și o arestare nelegală: 200.000 de euro daune morale și despăgubiri materiale
Mihai ne-a mărturisit că ideea a pornit dintr-o dorință a sa de a demonstra că matematica nu este grea, însă este, de cele mai multe ori, ineficient predată la clasă.

Cei 10 magnifici
În programul „EPIC”, așa cum a fost denumit, s-au înscris 10 elevi din București, Sibiu, Cluj și Iași care sunt pregătiți de Mihai și pentru Evaluare, și pentru Bacalaureat. Sunt copii de nivel mediu la matematică, nu vorbim despre olimpici sau participanți la concursuri școlare. „În schimb, sunt copii foarte muncitori, care își doresc să învețe matematică, elevi pe care nu-i mână de la spate părinții să studieze. Maria, de exemplu, care a învățat până în clasa a VII-a la o școală de la țară și care a făcut eforturi mari să ajungă la nivelul elevilor de la oraș. Când a auzit propunerea mea a spus că vrea să încerce să se autodepășească, să le demonstreze copiilor din clasă, care încă o privesc cu neîncredere, că poate, că este în stare”.
L-am întrebat pe Mihai dacă nu cumva această capacitate de înțelegere și de aprofundare a copiilor este forțată, grăbită, pe repede-nainte. Chiar poate un elev de 14 ani să asimileze informații care, în mod normal, sunt aprofundate de un adolescent de 18? „Da, cu siguranță pot. Pentru că elevii mei nu lucrează zi de zi, nu sunt stresați, lecțiile sunt predate pe înțelesul lor, gradul de dificultate crește treptat și nu trec mai departe până când nu sunt convins că au înțeles tot ce le-am explicat. Dacă, de exemplu, ar fi trebuit să lucreze 20 de ore pe săptămână și nu ar mai fi dormit suficient noaptea, atunci am fi avut, într-adevăr, o problemă”.
„Dacă tot stăm pe net, hai s-o facem cu folos!”
Matematicianul a mai urmărit un lucru: „În general, copiii stau extrem de mult în fața telefoanelor mobile și a tabletelor, pe internet, își petrec majoritatea timpului liber pe rețelele de socializare sau joacă diferite jocuri online. Expunerea prelungită la ecrane este, mai ales pentru elevii de vârste mici, poate unul dintre cele mai mari pericole”.
Provocarea meditatorului le va mânca, prin urmare, din acel timp liber petrecut în online. Le va arăta că sunt și alte lucruri frumoase pe care le pot face și le va canaliza energia către propria lor dezvoltare personală. „Dacă tot stăm pe net, hai s-o facem cu folos!”
Iar părinții au fost foarte deschiși la această propunere. Mai mult, au fost atât de încântați de idee încât i-au spus profesorului că de-abia așteaptă să-și vadă copiii scoși de pe rețelele sociale.
Copiii, pe de altă parte, sunt și ei foarte motivați. „Știu că sunt primii care fac asta în România, este vorba despre orgoliul lor, despre mândria lor. Sunt sentimente puternice care se activează și care reprezintă, de fapt, motorul ce-i împinge să dea tot ce pot”, a mai spus meditatorul.
În plus, continuă Mihai, elevii vor fi și mai motivați pe parcursul pregătirii, când vor vedea că pot realiza ce nu și-au imaginat vreodată. Căci, dacă reușesc să treacă Bac-ul fiind în clasa a VIII-a, ce-i mai poate opri în drumul lor, în parcursul lor educațional? Nimic! Zidurile au căzut, limitele au fost depășite. „Vă dați seama ce aripi va prinde acel copil după ce va lua Bac-ul, ce încredere în el va ave? Va simți că poate muta până și munții din loc”.

Trei ore pe săptămână, pregătire pentru o lucrare de nota 9
Pentru Bacalaureat, elevii de clasa a VIII-a lucrează cot la cot cu cei mari, din clasa a XII-a, iar această metodă de a-i pune pe copii împreună este excelentă, ne-a mai spus Mihai Suciu. „Cei mici sunt o inspirație pentru cei mari, iar cei mari prind mai mult curaj, mai multă încredere în ei”.
Elevii de-a VIII-a se pregătesc trei ore pe săptămână, marțea. „Targetul nostru este să ia toți peste nota nouă”. Pentru Evaluare se pregătesc joia, tot trei ore. „Aici trebuie musai să ia nota 10”, ne-a mai spus meditatorul, care a explicat și modul în care lucrează cu copiii.
„După ce predau o anumită noțiune, discutăm, rezolvăm exerciții, elevii primesc teme, recapitulăm dacă este nevoie, iar apoi încercăm să rezolvăm subiecte din modelele pentru Bac și care conțin noțiunea respectivă”. Însă meditatorul crește treptat gradul de dificultate al exercițiilor pe care le lucrează cu elevii. „Ca să nu ia copilul nota 7, ci peste nota 9”.
Pentru că Legea Educației nu permite elevilor mai mici de clasa a XII-a să susțină Bacalaureatul, testarea pe care o vor da cei 10 copii meditați de Mihai va fi o simulare, însă una extrem de serioasă, care va urma întocmai etapele examenului național. „În ziua examenului, vom merge la o școală gimnazială, iar elevii vor fi primiți într-o sală de clasă. Am vorbit deja cu trei profesori pe care îi cunosc și care mi-au promis că vor veni să-i supravegheze. Iar fosta mea profesoară de matematică le va corecta lucrările”.
Elevii vor trece prin toate etapele examenului de Bacalaureat și vor respecta toate regulile. „Totul va fi organizat în așa fel încât testarea lor să fie identică celei pe care o susțin liceenii. Practic, singura deosebire ar fi că elevii mei vor da proba la matematică într-o școală generală și după ce se publică oficial subiectele. În rest, totul va fi la fel”.
Elevii vor fi așezați în bănci câte unul, vor avea la dispoziție trei ore să rezolve exercițiile, iar lucrările vor fi corectate după baremul oficial publicat de minister. „Nu vor avea voie să intre cu telefoane, cu cărți, manuale, genți etc. Cât despre evenimentul în sine, acesta va fi organizat ca orice alt eveniment educațional care are loc într-o școală. Deja am vorbit cu conducerile a trei unități de învățământ și le-am explicat ce vreau să fac. Deocamdată, nu am primit niciun răspuns oficial. Mi s-a spus, însă, că sunt deschise la această idee”.
Mihai îi va chema pe copii la Sibiu și le va plăti el transportul și cazarea. „Îi voi ruga să ajungă la Sibiu cu o zi înainte de examen. Pe mine mă interesează să fie odihniți, relaxați, fără niciun stres”, ne-a mai mărturisit matematicianul.
Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
Urmărește cel mai nou VIDEO
