Modelele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2026, neschimbate
Potrivit unei analize realizate de Edupedu.ro, structura testului rămâne neschimbată, bazându-se pe aceleași tipuri de probleme repetitive și previzibile ca în anii precedenți.
Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a este examenul care determină admiterea la liceu.
Așa arată subiectele la matematică publicate de Ministerul Educației pentru Evaluarea Națională 2026:
Ministerul Educației a publicat pe site-ul oficial al instituției și baremul de corectare la Matematică.
Cu toate acestea, formatul actual al testului pare să încurajeze mai degrabă memorarea și aplicarea mecanică a unor algoritmi, decât înțelegerea profundă a conceptelor matematice.
Conform analizei Edupedu, examenul de Matematică se concentrează pe aproximativ 20 de tipuri standard de exerciții, care se repetă an de an. Printre acestea se numără:
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_45270808ebd0020ec672b2e867ed3459.jpg)
Recomandări
China se opune predării Alinei Apostol până la plata ultimului dolar. Procedura repatrierii româncei deținute în China din decembrie 2017
- Ordinea operațiilor
- Calcule cu procente
- Media aritmetică
- Probleme cu vârste
- Expresia rațională E (x)
- Funcții liniare: f(x)=ax+b
- Geometrie (triunghiuri, cercuri, paralelogram, cub, prismă)
Această abordare permite elevilor care stăpânesc aceste tipare să obțină note mari fără a demonstra neapărat o înțelegere profundă a materiei.
Lipsa de inovație în subiecte
O comparație între modelele de subiecte din ultimii ani arată o lipsă totală de inovație.
„În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată.”, subliniază Edupedu.
Această situație ridică întrebări serioase cu privire la capacitatea examenului de a evalua competențele reale ale elevilor și de a-i pregăti pentru provocările viitoare.
Previzibilitatea examenului are un impact negativ asupra procesului de învățare.
În loc să se concentreze pe dezvoltarea gândirii matematice și pe aplicarea cunoștințelor în situații reale, elevii sunt încurajați să memoreze și să practice tipuri specifice de probleme.
Această abordare nu doar că nu reflectă competențele-cheie europene adoptate oficial de România, dar poate avea și consecințe pe termen lung asupra educației matematice a elevilor.
Criticile experților
Problema irelevanței Evaluării Naționale în forma actuală a fost semnalată de mai mulți experți și organizații.
OCDE a atras atenția asupra acestei probleme încă din 2017, iar cercetătorii de la Institutul de Științe ale Educației au subliniat efectele negative ale acestui tip de evaluare.
Experții în educație subliniază necesitatea unei reforme a sistemului de evaluare.
Examenele naționale ar trebui să evalueze nu doar capacitatea elevilor de a rezolva probleme standard, ci și abilitatea lor de a gândi critic, de a aplica cunoștințele în situații noi și de a demonstra o înțelegere conceptuală a matematicii.
Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
Urmărește cel mai nou VIDEO
