În inima Bazilicii „Sfântul Petru”, în fața a mii de studenți, elevi, profesori și persoane consacrate participanți la Sfânta Liturghie de deschidere a Jubileului educației, Papa Leon al XIV-lea a semnat pe 27 octombrie a.c. Scrisoarea apostolică intitulată „A trasa noi hărți de speranță” («Disegnare nuove mappe di speranza»): un gest făcut pe neașteptate, înainte de începutul celebrării, dar care poartă o profundă semnificație simbolică și spirituală: reafirmarea, la 60 de ani de la Declarația conciliară Gravissimum educationis, care poartă data 28 octombrie 1965, a unei „istorii educaționale fructuoasă, dar se confruntă și cu imperativul actualizării propunerilor sale în lumina semnelor timpurilor”. Printre acestea, „tehnologiile care, – subliniază Papa Leon – trebuie să servească persoana, nu să o înlocuiască; ele trebuie să îmbogățească procesul de învățare, nu să sărăcească relațiile și comunitățile. O universitate și o școală catolică fără viziune riscă să devină eficiente, dar lipsite de suflet, să standardizeze cunoașterea, ceea ce duce la sărăcirea spirituală.”
Totodată, la cinci ani de la „Pactul Educativ pentru o educație integrală a omului”, lansat de Papa Francisc (14 mai 2020), actualul pontiful cere prin această Scrisoare apostolică comunităților educaționale și celor implicați în pastorație, să practice o educație bazată pe blândețe și reflecție: să „dezarmeze” cuvintele, evitând polemica; să „ridice privirea”, adică să se întrebe asupra direcției și sensului acțiunilor lor; și să „păstreze inima”, punând relația cu persoanele înaintea opiniilor sau programelor.
«Dezarmați cuvintele, pentru că educația nu progresează prin polemică, ci prin blândețe care ascultă. Ridicați privirea. Așa cum Dumnezeu i-a spus lui Avraam: „Privește cerul și numără stelele” (Geneza 15,5): știți să vă întrebați unde mergeți și de ce. Păstrați inima: relația vine înaintea opiniilor, persoana înaintea programului. Nu risipiți timpul și oportunitățile: „citez o expresie agostiniană: prezentul nostru este o intuiție, un timp pe care îl trăim și de care trebuie să profităm înainte să ne scape din mâini”. În concluzie, dragi frați și surori, fac propriu îndemnul Sf. Apostol Pavel: „Străluciţi ca nişte luminători în lume! Ţineţi cu tărie Cuvântul vieţii!” (Filipeni 2,15-16).»
Este de asemenea subliniată importanța valorificării timpului prezent, citând o expresie a Sfântului Augustin – „prezentul nostru este o intuiție, un timp în care trăim și de care trebuie să profităm înainte să ne scape printre degete”. În încheierea Scrisorii apostolice „A trasa noi hărți de speranță”, Papa Leon încredințează acest parcurs Sfintei Fecioare Maria, Sedes Sapientiae (Scaun al Înțelepciunii), și tuturor sfinților educatori:
„Cer păstorilor, persoanelor consacrate, laicilor, celor responsabili de instituții, profesorilor și elevilor: fiți slujitori ai lumii educative, coregrafi ai speranței, căutători neobosiți ai Înțelepciunii, creatori credibili de expresii ale frumuseții. Mai puține etichete, mai multe povești; mai puține confruntări sterile, mai multă simfonie în Spirit. Atunci constelația noastră nu doar va străluci, ci va și orienta: către Adevărul care face liberi (cf. Ioan 8,32), către fraternitatea care întărește dreptatea (cf. Matei 23,8), către speranța care nu dezamăgește (cf. Romani 5,5).”
La Jubileului educației, care se desfășoară în aceste zile la Roma (27 octombrie – 1 noiembrie), participă și un grup de profesori din Eparhia Greco-Catolică de Oradea. Mai multe detalii despre programul acestui eveniment jubiliar, pot fi consultate aici.
Biroul de Presă EGCO
Mihaela Caba-Madarasi
