Bihor: Singura școală cu program de literație pentru copii de etnie romă, la Tinca

22 septembrie 2025

Peste o sută de copii de etnie romă din comuna Tinca, județul Bihor, vor participa în acest an școlar la cursuri zilnice de literație, după ce au descoperit lumea minunată a cuvintelor și a imaginației într-o Școală de vară, de cinci zile.

Unitatea de învățământ este singura școală din județ care implementează literația, în parteneriat cu Teach for Romania, a declarat luni, pentru AGERPRES, directoarea școlii, Daniela Tütös.

‘Am început cu 30 de copii înscriși, din clasele primare, dar până la urmă am finalizat activitatea cu 41 de copii. Școala de vară a avut loc înainte de a începe cursurile, în prima săptămână din septembrie, cu sesiuni interactive de lectură, explorarea de texte non-literare, jocuri de rol și activități creative de scriere. Proiectul s-a încheiat cu o excursie-recompensă la Peștera Urșilor din Chișcău. Programul de literație va continua însă pe tot parcursul anului școlar, pentru cei 117 de copii, din clasele 0 – IV, cu câte o oră zilnic, după orele de curs’, a declarat Daniela Tütös.

 

Programul de literație a început anul trecut, când zece cadre didactice (două educatoare, cinci învățătoare și trei profesori) din cadrul școlii au participat la Caravana literației, organizată de Teach for Romania.

În perioada aprilie-iunie 2024, cadrele didactice au aplicat programul, iar rezultatele pozitive asupra copiilor, constatate cu instrumente specifice, i-au determinat să încheie o colaborare cu un partener al Teach for Romania, anume Asociația ‘Toți copiii citesc’ din Cluj, prin care profesorii școlii beneficiază de formare și mentorat.

‘Acum suntem în perioada de evaluare a copiilor, pentru a vedea care este nivelul lui de literație. Testăm și felul în care citește, cât de repede citește, câte cuvinte pe minut și partea de comprehensiune, cât înțelege din textul citit. Avem niște instrumente elaborate de asociație pe care le aplicăm pentru evaluarea inițială, iar, la sfârșitul anului școlar, vom începe evaluările finale, ca să vedem ce am obținut ca și rezultate’, a mai spus Daniela Tütös.

 


Potrivit acesteia, programul de literație a avut rezultate remarcabile, precum creșterea motivației și încrederii în sine, îmbunătățirea competențelor de citire, scriere și comunicare, dezvoltarea abilităților sociale și practice prin activități aplicate, dar și îmbogățirea bibliotecii școlii cu cărți alese împreună cu elevii.

‘Am reușit să facem lectura distractivă și utilă, iar progresul fiecărui copil se vede cu ochiul liber. Proiectul ne arată cât de mult contează activitățile interactive și personalizate pentru succesul copiilor. În județ nu sunt alte școli care implementează literația. Știu sigur, pentru că eu, printre altele, lucrez cu Teach for Romania într-un alt program și știu exact că, pe literație, nu există altă școală care să implementeze proiectul sub forma aceasta’, a precizat, pentru AGERPRES, Daniela Tütös, coordonatorul proiectului în Școala creștină din Tinca. AGERPRES/(A, AS – redactor: Eugenia Pașca, editor: Irina Poenaru, editor online: Simona Aruştei)

Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.