
Daniel David Foto: Lucian Alecu / Shutterstock Editorial / Profimedia
Un raport realizat de Institutul de Științe ale Educației, publicat de Edupedu.ro, care avertiza asupra riscurilor măsurilor din Legea Bolojan, a fost blocat de ministrul Daniel David. Ministerul a modificat documentul, a eliminat concluzii esențiale și a transmis presei doar o variantă trunchiată, dezvăluie sursa citată.
- Este pentru prima dată în istoria recentă când un ministru al Educației blochează comunicarea directă a unui institut de cercetare cu presa și modifică regulamentul acestuia pentru a restricționa răspunsurile autonome ale cercetătorilor, subliniază Edupedu.ro.
După modificările anunțate în învățământ, jurnaliștii de la Edupedu.ro au făcut o solicitare oficială Institutului de Științe ale Educației (IȘE) pentru a afla punctul de vedere al instituției cu privire la consultarea acesteia în elaborarea măsurilor și la impactul estimat asupra educației.
Cercetătorii IȘE au elaborat un document de 23 de pagini, cu analize tehnice și date comparate la nivel european. Potrivit Edupedu.ro, această analiză a ajuns la cabinetul ministrului Educației, de unde nu a mai fost transmisă integral presei.
Ministerul Educației a trimis, în schimb, doar două pagini cu fragmente selectate din raport, însoțite de completări redactate de minister. Potrivit sursei citate, textul transmis nu mai reflecta poziția inițială a cercetătorilor.
Ce a fost scos din analiza cercetătorilor
Din versiunea transmisă presei de Ministerul Educației lipsesc datele despre norma didactică la nivel european, comparațiile privind plata orelor suplimentare în Germania și Franța. Au fost eliminate și posibilele efecte negative identificate de cercetători privind modificările, precum scăderea atractivității profesiei, riscuri de segregare școlară sau afectarea echității.
Printre concluziile din raportul complet și eliminate se numără:
- Norma didactică din România, majorată cu două ore prin Legea Bolojan, depășește media europeană de 18–19 ore pe săptămână, conform rețelei Eurydice.
- Timpul total de muncă al profesorilor români (40 de ore/săptămână) este aliniat practicilor europene, însă ponderea mare a activităților administrative afectează pregătirea didactică.
- Volumul ridicat de muncă și sarcinile birocratice constituie factori de stres major pentru cadrele didactice.
- Mecanismul de plată cu ora din România nu are un corespondent direct în alte sisteme, dar în Germania și Franța orele suplimentare sunt plătite între 23 și 40 de euro, iar 88% dintre profesorii francezi primesc cel puțin o normă de ore suplimentare.
În total, aproximativ 80% din conținutul raportului original ar fi fost eliminat.
Explicația dată de Ministerul Educației
Într-un răspuns dat publicației, ministrul Daniel David a declarat că documentul IȘE a fost primit „într-o formă draft/preliminară” și a fost supus unui proces de „peer-review” solicitat de cabinetul său. Forma rezultată ar fi fost apoi „văzută și retrimisă” de conducerea IȘE, fiind transmisă oficial presei.
Ministerul a mai precizat că răspunsurile directe ale IȘE către presă „nu reprezintă o practică aliniată protocolului de guvernanță” dintre instituții și că în viitor toate analizele trebuie să treacă printr-un proces formal, cu peer-review extern și un rezumat în limba engleză.
Ce prevede cadrul legal
Hotărârea de Guvern care reglementează funcționarea Institutului de Științe ale Educației prevede că acesta are misiunea de a realiza cercetări obiective și independente și de a contribui la diseminarea rezultatelor către actorii educaționali.
Nu există în acest act normativ vreo prevedere care să interzică IȘE să răspundă direct solicitărilor venite din partea presei, subliniază sursa citată.