Reorganizarea sistemului şcolar, cu scopul creşterii calităţii actului educaţional şi a eficientizării administrative, are termen de finalizare până în septembrie 2026, anunță ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David.
În toamna acestui an va începe regândirea evaluărilor naţionale. Reforma evaluării presupune standarde de evaluare/testare pentru învăţământul primar şi gimnazial din ianuarie 2026, iar din noiembrie 2025 vor fi elaborate standarde de evaluare/testare pentru învăţământul liceal.
O altă prioritate, susţine ministrul Educaţiei şi Cercetării, o reprezintă digitalizarea sistemică, inclusiv prin catalogul electronic şi formulare unice de raportare, reducând astfel birocraţia şi volumul de muncă al cadrelor didactice şi cercetătorilor.
„Se va urmări interoperabilitatea bazelor de date privind gestionarea absolvenţilor şi inserţia pe piaţa muncii. Printre alte priorităţi, se mai includ digitalizarea completă a fluxurilor administrative, precum şi integrarea tehnologiei în procesul educaţional prin platforme digitale şi conţinut interactiv”, a declarat Daniel David.
Din toamnă vor fi propuse şi dezbătute noi modele de titularizare
Sistemul naţional de învăţământ superior trebuie să aibă ca scop formarea de resursă umană înalt calificată (calificările 5/6 – licenţă; 7 – master; 8 – doctorat), care să-şi păstreze şi să-şi dezvolte competenţele prin învăţare pe tot parcursul vieţii.
Potrivit ministrului David, formarea de resursă umană trebuie să fie făcută în contextul generării şi/sau utilizării celei mai avansate cunoaşteri ştiinţifice, în timp ce calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piaţa muncii existentă – specifică, în domeniile cu accent vocaţional, şi generală (la nivelul unei culturi generale de specialitate), în celelalte domenii, calificările de nivel 7/8 ar trebui să accentueze specializările şi, astfel, să dinamizeze şi să dezvolte noi segmente ale pieţei muncii.
Un nou program educațional: Şcoală de la 8:00 la 17:00
„Pilotăm un nou program: Şcoală de la 8:00 la 17:00. Şi aici vreau să fie foarte clar pentru unii profesori care mi-au scris. Nimeni nu vrea să vă ţină de la 8:00 la 17:00 în şcoală.
Nici cele opt ore pe care le-am văzut discutate şi cele opt ore au fost interpretate greşit. Eu vorbeam de cele opt ore pentru a fi dedicaţi procesului educaţional. Programul de la 8:00 la 17:00 va fi pilotat într-o logică legată de faptul că mulţi părinţi lucrează, copiii în primar stau la şcoală de la – nu ştiu – 8:00 la ora 12:00. Ce faci cu ei după aceea? Trebuie să găsim nişte mecanisme”, a transmis David.
Cadrele didactice care vor participa la acest program vor fi plătite suplimentar.
„Acolo unde sunt resurse, fiindcă, evident, cei care se vor implica după programul obişnuit vor trebui să fie plătiţi. Nu vor face lucrul ăsta în aceeaşi normă academică sau educaţională, ca să spun aşa”, a subliniat ministrul Educaţiei şi Cercetării.
În ceea ce privește modificarea normei didactice, Daniel David s-a arătat empatic, însă prin poziția sa de ministru al Educației, trebuie să ia decizii dificile, care nu sunt pe placul tuturor, însă sunt spre binele învățământului românesc.
„Colegilor profesori şi sindicatului le transmit că și eu aş fi nemulţumit să trebuiască să mi se schimbe numărul de ore din normă. E o situaţie, după ce m-am obişnuit cu o anumită practică, cu o anumită cutumă la şcoală, nu este confortabil să vii şi să faci o schimbare de genul acesta, dar sunt convins că orice lider de sindicat, dacă ar fi în locul meu şi responsabil pentru sistem, ar trebui să facă la fel. Asta este situaţia: nu facem ce ne place, facem ce trebuie să facem. Aşa că îi înţeleg, dar eu trebuie să fac ce trebuie să fac”, a punctat ministrul de resort.
Daniel David, despre protestele studenţilor privind bursele
Ministrul Educației a anunţat că fondul burselor pentru studenţi şi elevi va fi pe acest an mai mic faţă de cel din 2024. În acest context, studenții au contestat vestea prin proteste.
„Dacă aş fi în locul lor, şi eu aş protesta, după cum sunt convins că un student raţional şi decent, dacă ar fi în locul meu, ar face ce fac eu. Altfel spus: şi mie mi-ar plăcea să nu schimb nimic în sistemul de burse, numai că un ministru nu face ce-i place, face ce trebuie să facă. Asta este adevărul”, conchide David.