Măsurile de austeritate impuse pentru a reduce deficitul bugetar ar putea să-i afecteze atât pe profesori, cât şi pe elevi. Ministrul educaţiei şi cercetării, Daniel David, a explicat în mesajul oficial de după preluarea mandatului că pentru înfruntarea crizei este „rațional” şi „decent” să se revizuiască sistemul de burse şcolare. Astfel, vor exista doar două tipuri de burse: de merit şi sociale. În replică, reprezentanţii elevilor şi sindicaliştii din educaţie critică intenţia guvernanţilor şi ameninţă cu proteste.
Ministrul educaţiei şi cercetării, Daniel David, a preluat cel de-al doilea mandat în fruntea învăţământului românesc, de data aceasta în cabinetul condus de Ilie Bolojan. Odată cu aceasta, ministrul a preluat şi obiectivele şi reformele din programul de guvernare şi chiar dacă a dat asigurări că „nu avem oameni de disponibilizat în educație-cercetare, nu vom opri contracte de muncă în vigoare și nu vom modifica salarii”, normele didactice vor creşte cu până la două ore, ceea ce semnifică, în opinia sindicaliştilor, reduceri de personal.
„(…) Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum două ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.”, au transmis reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ.
O altă măsură care a generat nemulţumiri este cea a revizuirii sistemului de burse, despre care ministrul David afirmă că spectaculoasa creştere din ultimii ani „nu poate fi susţinută”. „Cheltuielile anuale cu aceste burse sunt acum spre 7 miliarde de lei, adică aproape un sfert din deficitul pentru care întoarcem țara pe dos și peste tot bugetul cercetării-dezvoltării-inovării din țară”, spune Daniel David, care exemplifică şi „măsurile raţionale şi decente” pe care le vede: „Păstrăm doar două categorii de burse. Bursele sociale, pentru a asigura incluziune, unde păstrăm și bursele pentru mame minore. Bursele de merit, până la maximum 15% dintr-o clasă, cu condiția unei note minime de 9. După reorganizarea olimpiadelor/concursurilor, voi crește premiile obținute pentru câștigători. Bursele se vor acorda doar pentru timpul în care elevii se află la școală, adică în procesul educațional”.
În replică, reprezentanţii elevilor critică dur intenţia ministrului, aceştia apreciind că „măsura ar afecta atât elevii din medii defavorizate, cât și pe cei cu rezultate academice ridicate”, și atrag atenția că bursele „nu sunt un privilegiu, ci un drept fundamental, cu impact direct asupra echității în educație și prevenirii abandonului școlar”.
În ceea ce priveşte degrevările pentru vechime, acestea se vor putea face din timpul nedidactic al normei, iar degrevările pentru funcțiile de conducere „vor fi în jur de 30%, diferențiat în funcție responsabilități”.
Plata cu ora se raportează la timpul de lucru total (40 de ore pe săptămână), astfel încât valoarea unei ore la plata cu ora să nu depășească valoarea unei ore din normă. În acelaşi timp, ministrul a anunţat că „se vor mări, în limite psihopedagogice și administrative, numărul minim și numărul maxim de elevi într-o clasă, iar pentru a încuraja și o reformă a învățământului rural, se va mări numărul de elevi de la care o unitate educațională poate avea personalitate juridică”. (O.N.)