Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a aprobat noile programe școlare pentru liceu, sâmbătă, 21 iunie 2025, ministerul anunțând semnarea ordinului după ședința comisiei de validare și după primirea avizului Comisiei de Dialog Social. Ordinul urmează să fie publicat în Monitorul Oficial.

Ministrul Educației, Daniel David, a semnat ordinul care aprobă planurile-cadru FOTO: Mediafax
Planurile-cadru au fost puse în dezbatere publică în perioada februarie-martie, forma rezultată fiind mult diferită de propunerea inițială, aspect recunoscut chiar de ministru, care a avut în această dimineață o intervenție video în cadrul căreia a expus raportul despre activitatea Ministerului Educației și Cercetării și a mandatului său de ministru. „Din anul școlar 2026-2027 vom intra într-o nouă logică curriculară”, a anunțat David.
Planul-cadru alternativ, adevărata măsură legată de reformă
Planurile-cadru rezultate în urma dezbaterilor sunt departe de a produce o adevărată reformare a învățământului liceal, au spus-o experții în politici educaționale, care au explicat că de fapt au câștigat sindicatele care au luptat pentru a-și păstra neatinse catedrele prin menținerea numărului de ore. Partea de reformă poate fi, în schimb, pilotată, liceele care vor să devină școli-pilot având posibilitatea ca, sub coordonarea ministerului, să propună propriul plan-cadru.
Disciplinele din trunchiul comun vor fi aceleași pentru toate școlile care își doresc pilotarea, în schimb partea variabilă o poate „croi” fiecare liceu în parte. Varianta propusă va ajunge pentru evaluare în cadrul unei comisii de la minister și trebuie să obțină avizul final. Pilotarea se face timp de 6 ani.
Ce aduc noile planuri-cadru. Gramatica se întoarce la liceu
Ministrul Educației și Cercetării a explicat recent ce s-a dorit prin aceste planuri-cadru care sunt, de altfel, în lucru de peste cinci ani.
„Este necesar să păstrăm un echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competențe cheie, accentuate rațional în funcție de filieră/profil/specializare. Numai printr-un echilibru între științe și religie, pe de o parte, și între discipline asociate culturii naționale și cele asociate pregătirii pentru viață, pe de altă parte, vom putea forma eficient buni specialiști (la nivelurile de calificare 3, respectiv 4), buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții”, a transmis ministrul.
Introducerea orelor de gramatică la liceu, cerută de foarte multă vreme, se va întâmpla începând cu anul școlar 2026-2027. Istoria României și Geografia României sunt de asemenea discipline distincte care se vor studia în liceu. Disciplinele legate de stilul de viață sănătos, autocunoașterea și autoreglarea psihologică, sportul în echipă și arte vor fi „obligatoriu prezentate în oferta școlii către elevi (aceștia având apoi, desigur, opțiunea de a le alege sau nu)”, prin urmare nu și-au găsit locul în trunchiul comun.
Educația antreprenorială, cerută și aceasta de mediul de afaceri în principal, va fi integrată cu disciplina obligatorie de economie și vor fi incluse unități de învățare explicite în disciplina de consiliere și orientare.
„La nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic”, a precizat ministrul, explicând că nu este vorba de ore tăiate, ci de faptul că o parte, în cazul anumitor discipline, rămân în trunchiul comun, iar pentru o altă parte profesorii au posibilitatea să propună cursuri în planul de ore oferite de școală, puse elevilor la dispoziție pentru a alege.
Iată care sunt principalele modificări care se regăsesc în noile planuri-cadru, așa cum acestea au fost expuse de ministrul Daniel David:
Modificări la Filiera teoretică
Profilul real, specializarea matematică-informatică:
– Matematica, Informatica și Tehnologia informației și a comunicațiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal.
– Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul real, specializarea științe ale naturii:
– Fizica rămâne cu același număr de ore, iar chimia și biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii și matematicii.
– Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează și pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ, pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul umanist, specializarea științe sociale:
– Disciplina socio-umană, limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
– Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul umanist, specializarea filologie:
– Limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
– Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul real, specializarea matematică-informatică:
– Matematica, Informatica și Tehnologia informației și a comunicațiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal.
– Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul real, specializarea științe ale naturii:
– Fizica rămâne cu același număr de ore, iar chimia și biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii și matematicii.
– Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează și pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ, pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul umanist, specializarea științe sociale
– Disciplina socio-umană, limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
– Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Profilul umanist, specializarea filologie
– Limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
– Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
„Planurile-cadru pentru filiera vocațională și cea tehnologică au fost elaborate pentru a satisface constrângerile specifice acestor domenii”, amai menționat ministrul Daniel David.
Cu ce noutăți vine varianta-pilot
Pe lângă varianta standard, ministerul a propus pentru pilotare o variantă de plan-cadru „care încurajează mai mult descentralizarea și personalizarea educației la nivel de unitate școlară și elevi, cu asistența de specialitate din partea ministerului pentru asigurarea calității educației în procesul de personalizare și în avizarea finală a variantei propuse de școala care alege să piloteze”.
Variantele propuse pentru pilotare „trebuie să aibă ca țintă profilul absolventului și examenul de bacalaureat, constrângerile fiind determinate și de obligativitatea introducerii disciplinelor din trunchiul comun al planurilor-cadru standard și de congruența cu filiera/profilul/specializarea unde se implementează”, conform ministrului.
Unitatea care pilotează se va prezenta public ca atare, inclusiv pe site-ul propriu, și va include planurile-cadru specifice pilotate în contractul educațional. Ministerul va oferi consultanță în procesul de personalizare a planului-cadru, comisiile de experți avizând varianta finală a acestora.
După aprobarea planurilor-cadru vor urma: elaborarea programelor, elaborarea manualelor, formarea profesorilor pentru a preda conform noilor planuri-cadru. Prima generație care va învăța după noile planuri-cadru pentru liceu va fi cea care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027.
Regăsiți mai jos ordinul de ministru și anexele aferente.
- O R D I N nr. 4.350/20.06.2025 privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi
- Anexa nr. 1: Nota de fundamentare a planurilor-cadru pentru învățământului liceal, forma cu frecvență zi
- Anexa nr. 2: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 3: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera teoretică, profilul real, specializarea științe ale naturii, clasele a IX-a – a XII-a,
- Anexa nr. 4: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera teoretică, profilul umanist, specializarea științe sociale, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 5: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera teoretică, profilul umanist, specializarea filologie, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 6: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera tehnologică, profilul tehnic, toate specializările/calificările profesionale, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 7: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera tehnologică, profilul resurse naturale și protecția mediului, toate specializările/calificările profesionale, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 8: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera tehnologică, profilul servicii, domeniul de pregătire de bază economic, toate specializările/calificările profesionale, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 9: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera tehnologică, profilul servicii, domeniile de pregătire de bază comerț, turism și alimentație, respectiv estetica și igiena corpului omenesc, toate specializările/calificările profesionale, clasele a IX-a – a XII-a.
- Anexa nr. 10: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul artistic, specializarea muzică, toate secțiile și subsecțiile, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 11: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul artistic, specializarea conservare – restaurare bunuri culturale, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 12: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul artistic, specializarea arte plastice, arte decorative și design, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 13: Planul-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul artistic, specializarea arhitectură, arte ambientale și design, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 14: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul artistic, specializarea coregrafie, toate secțiile, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 15: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul artistic, specializarea arta actorului, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 16: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 17: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia educației timpurii, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 18: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia învățământului primar, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 19: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia educației nonformale, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 20: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea mediere școlară, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 21: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogie generală, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 22: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul sportiv, toate specializările, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 23: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul ortodox, specializarea teologie ortodoxă, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 24: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul ortodox, specializarea ghid turism religios, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 25: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul ortodox, specializarea patrimoniu cultural, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 26: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul ortodox, specializarea muzică bisericească, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 27: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul romano-catolic de limba română, specializarea teologie romano-catolică, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 28: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul romano-catolic de limba română, specializarea ghid turism religios, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 29: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul greco-catolic, specializarea teologie greco-catolică, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 30: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul greco-catolic, specializarea ghid turism religios, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 31: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul romano-catolic de limbă maghiară, specializarea teologie romano-catolică, clasele a IX-a – a XII-a.
- Anexa nr. 32: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul romano-catolic de limbă maghiară, specializarea ghid turism religios, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 33: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul reformat, specializarea teologie reformată, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 34: Planul-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul baptist, specializarea teologie baptistă, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 35: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul adventist, specializarea teologie adventistă, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 36: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul musulman, specializarea teologie musulmană, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 37: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul penticostal, specializarea teologie penticostală, clasele a IX-a – a XII-a
- Anexa nr. 38: Plan-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, cultul unitarian, specializarea teologie unitariană, clasele a IX-a – a XII-a