In primavara anului 2025, doua scoli din mediul rural, una din judetul Covasna si cealalta din judetul Dambovita, au fost dotate cu echipamente XR (realitate extinsa) si au devenit locul unor sesiuni de formare inovatoare pentru cadrele didactice, in cadrul proiectului european 6G-PATH.
Initiativa, din care fac parte Orange Romania si Fundatia Orange, urmareste explorarea impactului pe care noile tehnologii — precum realitatea extinsa si conectivitatea 5G/6G — il pot avea in educatie, sanatate si agricultura.
„In Romania, decalajul educational dintre scolile din mediul urban si cele rurale este inca semnificativ si influenteaza direct sansele reale ale elevilor de a avea acces la o educatie de calitate si la oportunitati reale pentru o cariera in viitor. Prin proiecte precum 6G-PATH si Digitaliada, Fundatia Orange sprijina accesul echitabil la educatie digitala si dezvoltarea de solutii moderne pentru scolile din comunitati defavorizate.” — Andra Lazar, Technical Product Manager @Fundatia Orange.
In primele doua scoli pilot, profesorii au fost sprijiniti sa descopere potentialul educational al XR prin sesiuni de formare practica. Cu ajutorul platformelor Digitaliada si ClassVR, cadrele didactice au experimentat lectii in format digital, imersiv cu realitate augmentata (AR) si realitate virtuala (VR). Profesorii au trait o experienta educationala diferita: au vazut sistemul circulator din interiorul unei persoane, au explorat corpul uman in detaliu, au facut vizite virtuale in muzee internationale si au asistat la simulari de reactii chimice – toate prin intermediul tehnologiei XR.
Rezultatele au fost incurajatoare: profesorii au reactionat pozitiv, si-au exprimat dorinta de a integra tehnologia in activitatea didactica si au remarcat un nivel crescut de atentie si interes din partea elevilor. Tehnologia XR a fost perceputa ca un sprijin real in predarea disciplinelor complexe precum fizica, chimia sau biologia, in special in scolile fara laboratoare dotate.
Profesorii pot introduce interventii scurte, de 5–10 minute, pentru a exemplifica concepte dificile, abstracte sau pentru a transforma lectiile intr-un spatiu de explorare activa. In plus, aceste instrumente aduc in atentie necesitatea dezvoltarii competentelor elevilor pentru viitoarele meserii in care tehnologia va fi parte din activitatea cotidiana.
Educatie digitala in Romania este o nevoie, nu un lux
Contextul educational actual face ca astfel de initiative sa fie binevenite si necesare. In Romania, educatia digitala este inca un privilegiu, nu o normalitate. Aproape 38% dintre copiii sub 16 ani si 37,5% dintre tinerii intre 16 si 24 de ani sunt expusi riscului de saracie sau excluziune sociala (Eurostat, 2023).
In mediul rural, aproape 45% dintre copii provin din familii cu acces redus la resurse educationale. Iar dintre acestia, aproape 30% nu reusesc sa obtina note de trecere la Evaluarea Nationala, ceea ce le limiteaza accesul la liceu si ulterior la studii superioare. Fara sprijin concret, acesti copii sunt in pericol sa fie condamnati la meserii cu salarii mici, instabile sau aflate in pericol de disparitie in urmatoarele doua decenii, pe fondul automatizarii si dezvoltarii inteligentei artificiale.
In acelasi timp, toate studiile internationale — de la World Economic Forum, recomandarile Uniunii Europene, la cercetarile Oxford University — arata ca abilitatile digitale si tehnologice vor fi printre cele mai cautate competente ale viitorului.
Avem nevoie de profesori pregatiti iar deschiderea profesorilor este esentiala.
Datele obtinute prin programul Digitaliada, programul educational gratuit al Fundatiei Orange Romania, care sprijina accesul la educatie digitala, arata ca multi profesori, indiferent de zona in care predau, sunt deschisi la utilizarea continutului digital si a noilor tehnologii in clasa. Tocmai aceasta deschidere a fost valorificata in cadrul proiectului 6G-PATH, care le ofera acces la echipamente moderne si testeaza modele concrete de integrare a tehnologiei in procesul educational.
Desi rezultatele sunt promitatoare, testele din teren au evidentiat si provocari importante: instabilitatea conexiunilor Wi-Fi in unele scoli, numarul limitat de dispozitive si nevoia de continut educational atent selectionat, adaptat varstei elevilor si programei scolare.
Profesorii au semnalat si nevoia de formare continua, sprijin pedagogic si proceduri clare pentru integrarea tehnologiei in activitatile zilnice. Dialogurile din cadrul focus-grupurilor au aratat ca, dincolo de entuziasm, este nevoie de infrastructura, metodologie si timp pentru acomodare.
Un pas realist spre educatia viitorului
Initiative precum aceasta demonstreaza ca, atunci cand tehnologia este introdusa cu sens si sprijin real, poate deveni un aliat valoros in combaterea inegalitatilor din educatie. XR nu este o solutie magica, dar poate fi un instrument care, folosit inteligent, le ofera tuturor copiilor — inclusiv celor din zonele defavorizate — sansa de a invata altfel, mai aproape de ritmul si nevoile lor.