Lovitură de teatru în Educație! Ce ar urma să se întâmple cu inspectorii școlari generali
Ministrul Educației, Daniel David, propune o reformă radicală în sistemul de învățământ: inspectorii școlari generali și adjuncți să fie numiți politic și să plece din funcție odată cu schimbarea ministrului.
Acesta spune că este „o ipocrizie” să se pretindă că inspectorii generali pot fi independenți de guvernul în funcție și de politica educațională pe care trebuie să o aplice în teritoriu.
„Este o ipocrizie în acest moment să consideri că inspectorul general care reprezintă ministerul în județ poate să fie un om care este independent de programul de guvernare și de viziunea ministrului”, a declarat Daniel David în podcastul Friendly Fire.
Politizarea la vedere, nu în umbră
Ministrul nu doar că nu respinge politizarea, ci o cere deschis, cu limite clare și roluri bine definite.
„Am spus foarte clar: hai să nu ascundem politicul, că de aia e puternic, că-l ascundem și nu știm unde se termină și unde începe. Am spus: îl asumăm explicit, îi spunem explicit unde sunt limitele, ce poate face, ce nu poate să facă. Profesionalizăm nu doar directorii de școală și inspectorii de specialitate, toate se profesionalizează, inspectorul general vine și pleacă cu ministrul și cu programul de guvernare, exact cum se întâmplă în Statele Unite și în alte țări.”
Cine rămâne, cine pleacă
Daniel David propune o distincție clară între funcțiile politice și cele profesionale: inspectorii generali și adjuncții – numiți politic, în timp ce directorii de școală și inspectorii de specialitate – selectați prin concurs.
„Nu ne oprește nimeni să organizăm concursurile prin minister. Nu trebuie să fie neapărat. Adică eu nu mă aștept ca inspectorul general să organizeze concursuri. Eu vreau altceva să profesionalizăm inspectoratul, de la nivel de inspectori până la nivel de director de școală. Și când este profesionalizat, vine un ministru cu un program de guvernare și spune cât timp sunt eu ministru și implementăm chestia asta. Inspectorul general care reprezintă ministerul, un fel de prefect care reprezintă ministerul acolo, este acest domn care vine și pleacă cu mine, ceilalți rămân pe poziție.”
Ideea ministrului este parte din raportul de diagnostic QX al educației și cercetării din România, unde critică organizarea actuală a inspectoratelor ca fiind birocratică și ineficientă.
„Cred, în primul rând, că numărul de inspectori adjuncți ar trebui scăzut: 1, poate 2 în Municipiul București, dar în privința celor două poziții, inspector școlar general și inspector școlar adjunct, după mine, ar trebui să ieșim din ipocrizia numită politică. Și vă spun de ce: dacă inspectoratul reprezintă ministerul în județ, când vine un nou ministru, ministrul vine cu un program de guvernare și acel program de guvernare trebuie implementat în județe. Acolo ai nevoie de cineva care să-și asume acel program de guvernare, împreună cu tine, să implementeze acele lucruri.”
David mai susține că toate funcțiile care nu sunt strict politice trebuie ocupate prin concursuri, completate de formare profesională în leadership și management.
„Vedem uneori pe diverse poziții oameni de bună credință, dar care n-au abilități de management, n-au abilități de leadership. Deci, trebuie profesionalizate toate celelalte poziții.”
„Ieșim din ipocrizie și dacă aducem politicul la lumină, îi putem pune limite și-l putem controla. (…) Dacă nu vom face acel lucru, le păstrăm sub influența politică. Dacă facem ce spun eu, profesionalizăm cea mai mare parte, zona politică e la vedere și controlabilă. Asta e mare diferență”, a subliniat ministrul.
Daniel David propune o viziune nouă pentru Educația din România: o administrație în care influența politică este transparentă, iar funcțiile-cheie sunt ocupate prin merit.
O viziune care, dacă va fi aplicată, ar putea reseta modul în care este condus învățământul românesc.
Lovitură de teatru în Educație! Ce ar urma să se întâmple cu inspectorii școlari generali
Sursa: Edupedu.ro