VIDEO Principalul motor în școală și în Educație rămâne profesorul, mai ales când vine vorba despre adaptare, inteligență artificială, tehnologie și inspirație / Conferința Națională 3DUTECH 2025 – Modelează viitorul!

30 mai 2025
Educația digitală nu mai este o promisiune, ci o realitate în plină transformare. Acesta este mesajul puternic transmis de Conferința Națională 3DUTECH 2025 – Modelează viitorul!, organizată de ECDL România și transmisă live pe Edupedu.ro. Evenimentul a avut loc pe 22 mai, în parteneriat cu AOAR și Universitatea Româno-Americană din București, a reunit experți, profesori, elevi, inovatori și decidenți pentru a discuta despre cum inteligența artificială și noile tehnologii modelează generația de mâine.
  • 3DUTECH este o inițiativă amplă și reprezintă o platformă ideală pentru tinerii pasionați de noile  tehnologii și competențele digitale relevante. Programul vizează să ofere tinerilor o experiență educativă și interactivă. Scopul său principal este să le stimuleze gândirea critică, să le încurajeze creativitatea și să le dezvolte abilitățile necesare realității actuale dominate de tehnologie.
VIDEO Conferința Națională 3DUTECH 2025 – Modelează viitorul!

Conferința a debutat cu o întrebare provocatoare adresată publicului: „Câți dintre voi ați folosit un instrument AI în ultima lună?” – întrebare urmată de o ridicare generală de mâini. Acest gest simbolic a confirmat ceea ce era deja evident: inteligența artificială este prezentă în viața de zi cu zi a elevilor și profesorilor.

Radu Szekely, consilier onorific în Ministerul Educației, a explicat faptul că ar trebui să avem o Strategie Națională pentru folosirea AI în Educație și că „din păcate nu avem încă așa ceva”. „Ar trebui folosită mult mai mai intens și mai constructiv inteligența artificială în educație”, a spus acesta, după care a votbit despre rolul în schimbare al profesorului într-o eră augmentată de AI: „80% din munca unui profesor poate fi făcută de inteligența artificială. Ce rămâne e esențial – interacțiunea umană cu elevul.” În acest context, profesorul devine un ghid, un mentor care are ocazia să fie mai aproape de elev, să creeze relații și să dezvolte gândirea critică, nu doar să transmită conținut.

Un sentiment de mândrie națională a fost creat de Anca Stănciulică, din echipa de robotică Titans de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București, proaspăt câștigătoarea în Statele Unite a First Tech Challenge 2025: „România este în top 3 mondial la numărul echipelor de robotică, cu peste 200 de echipe și 3000 de liceeni implicați”, a spus eleva, punctând potențialului educațional românesc atunci când implicarea, dorința de inovație și entuziasmul elevilor sunt sprijinite și valorificate.

Irinuca Văduva, manager general ECDL România și inițiatoarea programului 3DUTECH, a atras atenția că profesorul rămâne motorul transformării: „Copiii și liceenii noștri sunt coordonați în continuare de profesorii lor. Principalul motor rămâne cadrul didactic.”

Profesoara Timea Kabai de la Colegiul Național „Ioan Slavici” Satu Mare a fost distinsă cu titlul de 3DUCATOR, pentru implicarea constantă în formarea generațiilor de tineri pasionați de tehnologie. Momentul s-a desfășurat în aplauzele și uralele celor peste 150 de elevi din sală.

Adaptabilitatea este competența-cheie, mai spune reprezentanta ECDL, Irinuca Văduva – „de fapt, trebuie să fim foarte, foarte flexibili și să ne adaptăm tuturor acestor transformări care se întâmplă”. 

Același mesaj a fost întărit de Mihai Peca, coordonatorul 3DUTECH: „Pentru noi, 3DUTECH înseamnă mai mult decât o campanie – este munca unui an întreg, o construcție în care profesorii au un rol esențial.” Platforma aduce elevilor lecții digitale, proiecte STEM și contexte de lucru care dezvoltă abilități relevante pentru secolul XXI.

Profesorul universitar Tudor Edu, prodecan pentru cercetare și inivare al Universității Română-Americane, a adus perspectiva academică asupra eticii și gândirii critice. „Un absolvent ar trebui să știe să utilizeze instrumentele, să fie critic în privința rezultatelor și să poată comunica ceea ce a descoperit,” a subliniat prorectorul, care a reamintit rolul ecosistemic al noilor tehnologii: „Vorbim de inteligență artificială, dar trebuie să vorbim și de celelalte trei componente care formează un ecosistem: internetul lucrurilor, realitate virtuală și realitate augmentată.”

În partea a doua a conferinței, experți din zona tech și antreprenorială au prezentat exemple aplicate de utilizare a inteligenței artificiale în cercetare, educație, procese de business, automatizare și securitate. Invitați precum Andrei Luchici (director CRAI – Center of Research in AI), Bogdan Șerban (Brainwaves AI), Adrian Drăgan (SecurifAI) și Adrian Manolescu (Samsung România) au ilustrat cum AI-ul poate sprijini atât inovarea, cât și eficiența în viața reală.

În fața unui volum mare de aplicații și date, Bogdan Șerban, cofondator brain-waves.ai, a subliniat presiunea resimțită de elevi și adulți deopotrivă spunând că „inteligența artificială trebuie să ne augmenteze, să ne facă mai buni.” Acesta a dat exemplu numeroase soluții gândite și puse în practică de specialiști români pentru companii din toată lumea.

Andrei Luchici, cercetător în AI la Universitatea Româno-Americană, a atras și el atenția că în spatele fiecărui răspuns generat de AI se află o interpretare umană și pentru că „înstrumentele nu au o înțelegere reală a lumii. Tot ce generează trece printr-un filtru al nostru.” De aceea, capacitatea elevilor de a pune întrebări relevante devine competența fundamentală a viitorului.

„Trebuie să-i învățăm pe copii să pună întrebările corecte, nu doar să le dăm răspunsuri,” a concluzionat Radu Szekely, evocând o idee a lui Sugata Mitra. Într-o lume în care AI poate livra rapid informații, elevii trebuie să devină arhitecții propriei cunoașteri, iar școala trebuie să le ofere spațiul și instrumentele pentru a explora, testa și discerne.

Predarea de tipul „profesorul vorbește și elevii scriu”, nu este de foarte mare ajutor, a spus Adrian Manolescu consultant tehnic la Samsung Electronics Romania, care a militat pentru folosirea în clasă a tablelor interactive și a tehnologiei prin cât mai multe secvențe de lecție colaborative și dinamice.

Adrian Drăgan, manager de vânzări la SecurifAI, a vorbit și despre aplicațiile care folosesc inteligența artificială pentru identificarea anumitor aspecte sau comportamente surprinse pe camerele de supraveghere. Acesta a spus că în zona educației „testăm o soluție antibulying în patru școli din București, analizăm sunete și mișcări, o să avem primele rezultate curând”.

Conferința 3DUTECH 2025 a fost doar o întâlnire de idei, o pledoarie clară pentru o educație curajoasă, adaptabilă, orientată spre viitor. Rolul profesorului, relevanța gândirii critice, nevoia de flexibilitate și curajul de a inova sunt pilonii pe care se clădește generația care nu doar folosește tehnologia, ci o modelează cu sens.

VIDEO – Live Streaming integral Conferința 3DUTECH 2025

După conferință, a urmat Finala competiției naționale AI For Good care a adus în fața unui juriu format din specialiști din educație, cercetare, media și business tech, 10 echipe de liceeni și profesori din întreaga țară, cu soluții inovatoare de impact, dezvoltate cu ajutorul AI, 3d printing și roboticii.

Cele trei premii ale competiției AI For Good au fost acordate următoarelor echipe:

  • Premiul I a revenit echipei– AICitizens de la Colegiul Național „Al. I. Cuza” din Focșani, pentru proiectul MK59, un sistem inteligent de sortare automată a deșeurilor, bazat pe AI.
  • Premiul al II-lea a fost obținut de ASTRO, proiect individual semnat de eleva Niculescu Claudia Melissa de la Colegiul Național „Spiru Haret” din București, care a propus o soluție inovatoare tot în domeniul sustenabilității.
  • Premiul al III-lea a fost acordat echipei TBD Robotics, formată din elevi ai Colegiului Național de Informatică „Tudor Vianu” și Colegiului Național „Sfântul Sava” din București, pentru RoboRover – un sistem autonom de explorare și intervenție în medii periculoase, bazat pe AI.

Celelalte echipe finaliste s-au remarcat prin soluții creative cu aplicații în educație incluzivă, intervenții de urgență, sustenabilitate și mobilitate urbană:

Drona S.H.031 – Soft Hoarders (CN „Frații Buzești” Craiova)

EDUSense – Inclutech (CN „Ioan Slavici” Satu Mare)

STS Danubius Celeritas – Seramitae (CN „Costache Negri” Galați)

VisionCap – Team Vesos (CN „G. M. Murgoci” Brăila)

FlyByAI – Colțan Rareș(CN „Zinca Golescu” Pitești)

AutoResQ – Darius Grindei (CN „Emil Botta” Adjud)

ECO Start – Eco Shift (CN „Zinca Golescu” Pitești)

În ultimii ani, 3DUTECH a obținut rezultate remarcabile. 

Obiectivul este de a crea o bază solidă de competenţe şi know-how teoretic şi practic pentru tineri, în vederea unei mai bune pregătiri pentru noua piață a muncii. În plus, se contribuie și la un proces real de transformare tehnologică în școlile din România și la susținerea meseriilor viitorului.

Opțional național pentru liceu și Tehnician imprimare 3D, o nouă meserie adăugată în COR

La inițiativa 3DUTECH a fost aprobat un opțional național pentru liceu de către Ministerul Educației, iar profesorii pot obține credite profesionale transferabile pentru certificarea ECDL 3D Printing. 

Totodată, s-a introdus meseria de „tehnician imprimare 3D” în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR). Prin acest program se urmărește o actualizare a calificărilor, ținând astfel pasul cu realitățile din piața muncii, profund influențată de transformările tehnologice.       

Până în prezent, 3DUTECH a reușit să activeze 62 de hub-uri 3D printing și robotică în licee din toate județele din România și să dezvolte o rețea de sute de profesori specializați în 3D printing și robotics, care au pregătit la rândul lor peste o mie de tineri, având oportunitatea să se certifice internațional în aceste domenii. AI este următorul domeniu care va completa portofoliul 3DUTECH al ediției curente cu 20 de hub-uri AI Empowered, consolidând poziția 3DUTECH ca platformă educațională de referință pentru pregătirea tinerilor în domenii emergente.

ECDL Romania este  liderul național în certificarea competențelor digitale. ECDL / ICDL – The Digital Skills Standard este cel mai răspândit program de certificare a competențelor digitale, recunoscut la nivel internațional în peste 100 de țări și numără până în prezent mai mult de 17 milioane de persoane înregistrate în program.

Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) a fost înființată ca răspuns la necesitatea de susținere a capitalului românesc. AOAR este o organizație apolitică, recunoscută ca susținător al celor mai valoroase idei și acțiuni ce fac ca economia românească să se dezvolte și să se integreze tot mai mult economiei europene și mondiale.

Universitatea Româno-Americană din București, fondată în 1991 de prof. univ. dr. Ion Smedescu, promovează valorile educației americane integrate în tradiția academică românească. Oferă programe de licență și masterat în domenii precum afaceri internaționale, drept, informatică managerială și turism, cu predare în română și engleză. Campusul modern din Sector 1 oferă facilități excelente pentru studenți și cadre didactice.



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.