Subraportarea cazurilor de violență în școli și numărul scăzut al psihologilor și consilierilor școlari mai ales în mediul rural reprezintă principalele probleme în gestionarea cazurilor de bullying în rândul elevilor, potrivit unui raport întocmit de conducerea Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Vaslui, și prezentat, miercuri, în cadrul ședinței Colegiului Prefectural.
Șefa instituției, prof. Cristiana Botan a menționat că bullying-ul, cyberbullying-ul și violența psihologică sunt realități în mediul școlar, care afectează profund bunăstarea emoțională și rezultatele academice ale elevilor, datele locale indicând faptul că aproximativ 10% dintre elevii vasluieni au fost victime sau martori în situații de bullying în ultimul an școlar.
‘În intervalul septembrie 2024 – aprilie 2025, ISJ a înregistrat 20 de cazuri de bullying și 56 de cazuri de violență la nivel preuniversitar. Toate aceste cazuri au fost raportate prompt către Biroul de Siguranță Școlară Vaslui și gestionate eficient, printr-o colaborare strânsă cu Comisiile pentru Prevenirea și Eliminarea Violenței din unitățile școlare. Identificăm câteva provocări majore care necesită o abordare strategică și resurse suplimentare, printre care subraportarea cazurilor de violență în mediile defavorizate, lipsa personalului specializat psihologi, consilieri în multe unități rurale sau nevoia de continuitate în formarea cadrelor și de implicare constantă a părinților’, a precizat inspectorul general școlar, Cristiana Botan.
ISJ a stabilit o strategie pe termen scurt și mediu pentru gestionarea corespunzătoare a bullyingului, principalele direcții care vor fi urmate fiind extinderea rețelei de consilieri școlari și crearea de centre de suport psihologic comunitar, implementarea unui sistem digital unitar de raportare și monitorizare a violenței școlare, încheierea de parteneriate durabile cu ONG-uri, autorități locale și organizații confesionale pentru întărirea coeziunii comunitare și continuarea campaniilor de educație emoțională și civică în școli.
Potrivit conducerii IȘJ Vaslui, provocările post-pandemie, presiunea socială și dezechilibrul digital au crescut și vulnerabilitatea emoțională a elevilor.
‘Sănătatea mintală trebuie să fie o prioritate, nu o opțiune. Statisticile naționale indică o creștere a cazurilor de anxietate și depresie în rândul tinerilor, tendință care se reflectă și la nivel local. Avem în vedere creșterea numărului de consilieri școlari și formarea acestora în gestionarea anxietății, depresiei și a crizelor de identitate. Considerăm necesar un consilier la aproximativ 300 de elevi conform standardelor europene. Aceasta este o prioritate majoră. (…) Un elev ascultat este un elev care poate învăța’, a menționat Cristiana Botan.
Șefa IȘJ Vaslui a subliniat că vor fi continuate programele de prevenție și vor fi intensificate acțiunile care promovează un stil de viață sănătos. O preocuparea a autorităților este, potrivit IȘJ Vaslui, modul în care bullying-ul sau violența școlară afectează elevii cu cerințe educaționale speciale sau pe cei proveniți din medii defavorizate, pentru astfel de cazuri urmând să fie implementate măsuri adaptate nevoilor lor specifice. AGERPRES /(AS – redactor: Loredana Ciobanu, editor: Karina Olteanu, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat
exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de
dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice
modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă,
în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea
ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing – [email protected].