Deși România a extins accesul la educație în ultimele decenii, raportul OCDE „Educație și competențe în România”, prezentat la Academia Română, arată că rezultatele rămân slabe.
Participarea la educație este sub media OCDE la toate nivelurile, iar inegalitățile între mediul urban și rural sunt în continuare semnificative, în special în învățământul preșcolar și în cel secundar superior, arată Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Copiii din rural, lăsați în urmă
Elevii din mediul rural au șanse mai mici să beneficieze de educație timpurie, să își continue studiile și să ajungă la facultate. Ei sunt mai predispuși la abandon școlar și sunt slab reprezentați în universități.
Adulții din aceleași comunități participă la formare profesională într-o proporție de două ori mai mică decât cei din urban.
Ofertele educaționale limitate din zonele rurale, combinate cu sărăcia și concentrarea instituțiilor în orașe mari, reduc accesul la educație de calitate. Aceste obstacole afectează în special comunitățile defavorizate, unde infrastructura educațională este precară, iar sprijinul statului este insuficient.
Comunitatea romă, în mare parte localizată în zonele rurale sărace, rămâne profund marginalizată. Participarea la educație este scăzută, iar abandonul școlar rămâne la cote alarmante. Integrarea romilor în sistemul educațional este încă o provocare majoră, insuficient abordată prin politici publice.
Rezultate slabe la testările internaționale
Aproape 40% dintre elevii români nu ating competențele de bază la citire și științe, iar jumătate dintre ei sunt sub nivelul minim la matematică, arată testele PISA.
Lipsa competențelor de bază duce la abandon școlar ridicat: unul din patru elevi părăsește școala înainte de a termina liceul.
Deși au fost inițiate reforme pentru sprijinirea elevilor vulnerabili, inclusiv investiții în creșe și învățământ profesional dual, impactul acestora este limitat.
Mentoratul pentru profesori și corelarea învățământului postliceal cu cerințele pieței muncii sunt pași pozitivi, dar insuficienți pentru a produce schimbări semnificative.
Politicile pentru reducerea abandonului și creșterea accesului la educație există, dar aplicarea lor în zonele rurale rămâne o provocare. Lipsa de angajatori care să colaboreze cu școlile, infrastructura deficitară și sprijinul social insuficient perpetuează cercul vicios al subperformanței și marginalizării.
OCDE: Trebuie schimbat modelul de finanțare
Raportul recomandă României să regândească finanțarea educației, orientând mai multe resurse către educația timpurie și primară. Totodată, este necesară implicarea sectorului privat și o utilizare mai eficientă a fondurilor publice.
Guvernanța sistemului educațional trebuie modernizată, cu mai mult echilibru între autonomie și responsabilitate.
„Liceele din România sunt în Epoca de Piatră”
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat marți că sistemul de învățământ liceal din România este profund înapoiat, situându-se „în Epoca de Piatră, nici măcar în Evul Mediu”.
Afirmația a fost făcută cu ocazia lansării raportului OCDE „Educație și competențe în România”, care evaluează politicile naționale din domeniul educației.
Ministrul a subliniat nevoia urgentă de schimbări structurale: noi discipline, conținuturi, metode de predare și manuale moderne.