„Suntem în Epoca de piatră” / Educația și competențele în România în noul raport OCDE

27 mai 2025

Daniel David, ministrul Educației, a fost ferm în declarații la lansarea raportului OCDE, mărturisind că România se află în Epoca de piatră, „nici măcar” în Evul Mediu, în zona de învăţământ liceal. Reamintim că marți a avut loc lansarea raportului OCDE „Educaţie şi competenţe în România – evaluarea OCDE a politicilor naţionale în domeniul Educaţiei.”

România trebuie să-și reanalizeze modelul general de finanțare pentru sistemul de educație, într-o manieră în care să acorde prioritate educației timpurii și școlii primare, este una dintre cele mai importante precizări din noul   Raport OCDE.

Raportul susține că educația trebui să sprijine măsurile de reducere a decalajelor prezente în cazul comunităților sărace, fiind și unul dintre motivele pentru care țara se poziționează în urma altor țări în privința rezultatelor obținute, în domenii precum educație și învățământul.

„Avem nevoie de noi discipline, avem nevoie de noi conţinuturi”

Ministrul David a ridicat din nou problema manualelor și a n=otelor acordate elevilor. El a afirmat că în procesul educaţional ar trebui să se transfere competenţe.

„În zona învăţământului liceal suntem în Epoca de piatră, nici măcar Evul Mediu. Adevărul este că acolo lucrurile trebuie schimbate şi trebuie schimbate repede. Avem nevoie de noi discipline, avem nevoie de noi conţinuturi, avem nevoie de noi metode de predare, avem nevoie de noi manuale.

Unii insistăm foarte mult pe cunoştinţe declarative, uitând celelalte două componente, alţii mergem pe skills, uitând componenta teoretică din spate şi de ce e important să ştii acele abilităţi şi atunci ne mirăm că nu reuşim să fim performanţi în testările internaţionale TIMSS sau PISA, care testează nu bucăţi din competenţe, testează competenţe fie legate de conţinut ca timp sau fie aplicarea lor la viaţa de zi cu zi ca PISA, de exemplu”, a explicat ministrul.

„Sunt curios cum vedeţi problema manualelor”

Potrivit ministrului Daniel David, OCDE insistă pe ideea de curriculum bazat pe competenţe și pe metode de predare moderne.

„Uitându-mă pe raportul OCDE am văzut că se insistă pe metodele de predare, pe metodele de predare moderne. Cred că manualele reprezintă o verigă foarte importantă într-un proces educaţional eficient”, a subliniat ministrul Educaţiei şi Cercetării.

El a adăugat că raportul OCDE susţine că este în regulă că se realizează evaluări standardizate în clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, şi a VIII-a, însă cele din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a ar trebui să nu mai fie atât de „complicate”, ci ar trebui să fie ghidate mai mult pentru feedback-ul pentru copii pentru a avea o educaţie personalizată.

„O notă de opt în Cluj-Napoca poate să fie diferită de o notă de opt în Satu Mare”

Daniel David a precizat că în sistemul educaţional nu există standarde „riguroase” în ceea ce priveşte acordarea notelor.

În plus, ministrul a punctat că este foarte important, atunci când discutăm despre subiectul notelor să  ne asigurăm că standardele de notare grevează mintea profesorilor, oriunde s-ar afla în şcolile din România/

„Nu avem încă nişte standarde foarte riguroase pentru modul în care dăm note. Astfel încât, o notă de opt în Cluj-Napoca poate să fie diferită de o notă de 8 în Satu Mare sau într-un oraş mai mic şi atunci este foarte important întâi să ne asigurăm că standardele de notare grevează mintea profesorilor oriunde s-ar afla în şcolile din România şi, când vom şti că acest lucru se întâmplă, şi nu-i cazul acum, da, atunci, trebuie să ne extindem spre acest portofoliu”,a susţinut ministrul Educaţiei şi Cercetării.

„Cred că Bacalaureatul aşa cum este gândit acum în lege este în regulă”

Oficialul de la Educație a menţionat că OCDE a considerat modul de susţinere a Bacalaureatului „relativ acceptabil.”

„Am văzut că Bacalaureatul propus în lege l-aţi considerat relativ acceptabil în ideea că este legat de specializări de profiluri şi de specializări aşa cum le vedem noi la nivelul liceului, ceea ce cred că reflectă bine şi înţelegerea multora din sistem. Şi eu cred că Bacalaureatul aşa cum este gândit acum în lege este în regulă, fiindcă dacă tu vrei să faci aceste profiluri specializări la nivel de liceu este clar că şi la nivel de Bacalaureat trebuie să se vadă aceste specializări şi aceste diferenţe”, a mai explicat David.

„Evaluarea Națională nu servește scopul educațional, e prea restrictivă”

Ministrul Daniel David a precizat că OCDE insistă pe ideea de curriculum bazat pe competențe și pe metodele de predare moderne.

„Uitându-mă pe raportul OCDE am văzut că se insistă pe metodele de predare, pe metodele de predare moderne. Cred că manualele reprezintă o verigă foarte importantă într-un proces educațional eficient. (…) În ceea ce priveşte evaluarea în clasa a VIII-a, OCDE-ul spune lucrurile foarte clar. Şi alte rapoarte au spus înainte. Şi eu am spus în raportul pe care l-am prezentat văzând feedback-uri din diverse analize.

În momentul acesta, evaluarea noastră din clasa a VIII-a nu serveşte scopul educaţional într-un sistem în care învăţământul este obligatoriu până în clasa a XII-a, în sensul că este prea restrictivă, se focalizează pe două discipline – Matematică şi Limba română, când noi în gimnaziu încercăm să evaluăm mai multe componente. Şi, de asemenea, că este punctuală şi grevează traiectoria de viaţă şi traiectoria educaţională a unui copil şi OCDE-ul încearcă să facă unele sugestii, spunând că poate ar fi bine să luăm în calcul şi notele din clasele a VII-a şi a VIII-a, să nu fie doar această evaluare punctuală”, a indicat ministrul Daniel David.

Raportul de diagnostic al Educaţiei şi Cercetării din România

Daniel David a prezentat pe 19 mai „Raportul de diagnostic al Educaţiei şi Cercetării din România. Realizările prezente şi implicaţii pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX).”

Ministrul Educației a vorbit, printre multe alte teme și despre evaluarea profesorilor. Ministrul Educației a vorbit despre posibilitatea unei metodologii- cadru, astfel încât evaluarea să nu fie făcută doar de profesori, ci să fie o evaluare complexă, în care să existe şi feedback-ul părinţilor și chiar și al elevilor.

Reamintim că ministrul Educației a publicat, pe 19 mai, Raportul de diagnostic al educației și cercetării (Raportul QX). Daniel David a evidențiat probleme grave în sistemul de învățământ preuniversitar din România, precum calitatea scăzută a competențelor absolvenților, abandonul școlar ridicat și nivelul alarmant de analfabetism funcțional.

 

Sursa foto: Profimedia

 

CITIȚI ȘI:

PLANURILE-CADRU, între scenarii, perspective și riscuri. Reversul medaliei în școala românească. Expert educație: „Schimbarea are nevoie de oameni”

Daniel David, ANUNȚ despre organizarea și desfășurarea bacalaureatului: „Nu trebuie să vină un ministru să schimbe mereu examenele”

Daniel David vrea să schimbe modul în care sunt EVALUAȚI profesorii. Cine ar putea analiza activitatea cadrelor didactice: „Să fie complexă”

Mara Răducanu este jurnalist de eveniment. A terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și a lucrat la mai multe publicații, precum Jurnalul național, Evenimentul … vezi toate
articolele

Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.