Mitul școlii care se făcea ”pe vremuri”. Adulții care aveau 30 de ani la Revoluție, în topul analfabeților funcționali din România

26 mai 2025

Luni, 26 Mai 2025, ora 15:55

326 citiri

Mitul școlii care se făcea ”pe vremuri”. Adulții care aveau 30 de ani la Revoluție, în topul analfabeților funcționali din România

Tinerii din categoria de vârstă 15-34 de ani înregistrează totuși un nivel ridicat al celor din zona de analfabetism funcțional și cea de risc: circa 30% din total. FOTO Pixabay

Aproape 40% dintre adulții din România se încadrează în zona analfabetismului funcțional sau în cea „de risc” în ceea ce privește competențele de literație și calcul, potrivit unui studiu realizat în 2023 pentru Ministerul Educației și pe care instituția îl face public abia acum. Ponderea celor care se încadrează în zona analfabetismului funcțional este mai mare în cazul numerației. Iar situația cea mai gravă se remarcă în rândul adulților care aveau cel puțin 30 de ani în momentul Revoluției din 1989, în cazul cărora peste 50% sunt în zona analfabetismului funcțional și în cea de risc în cazul ambelor competențe.

Potrivit studiului făcut public abia în 2025, la solicitarea Edupedu.ro, persoanele care erau cel puțin adolescenți și aveau cel mult 30 de ani în momentul Revoluției (aflate în momentul sondajului în intervalul de vârstă 50-64 de ani) înregistrează o pondere considerabil mai mare a celor care se încadrează, acum, în zona analfabetismului funcțional în ceea ce privește literația, comparativ cu cei mai tineri. Ponderea aceleiași grupe cu probleme majore este ușor mai mare decât în cazul generațiilor mai tinere și în ceea ce privește numerația.

Per total, circa 20% dintre toți adulții participanți la studiu nu au atins Nivelul 1 la Literație, nivel ce presupune capacitatea de a localiza o informație într-un text relativ scurt, să introducă unele informații într-un document sau să recunoască vocabularul de bază. Totodată, 27,5% nu au atins Nivelul 1 la Competența de Calcul (Numerație), nivel ce presupune capacitatea de a face calcule de bază în contexte comune, procese într-un singur pas de numărare, sortare sau operații aritmetice de bază, sau să înțeleagă ce înseamnă „50%”.

În cazul ambelor competențe, grupa tinerilor de 15-34 de ani numără cei mai puțini reprezentanți aflați în zona analfabetismului funcțional și în cea de risc, deși, în cazul literației, diferența față de următoarea grupă de vârstă (35-49 de ani) este nesemnificativă. Cu toate acestea, tinerii din categoria de vârstă 15-34 de ani înregistrează totuși un nivel ridicat al celor din zona de analfabetism funcțional și cea de risc: circa 30% din total.

Potrivit unei explicații oferite de Ministerul Educației, „zona de analfabetism funcțional (sub nivelul 1) în literație se află la 20,1% din populație (la nivel internațional, media este de 8,9%), iar în zona de abilități numerice se află la 27,5% din populație (la nivel internațional, media este de 8,6%); dacă adăugăm și zona de risc (nivel 1), procentele ajung la 37,1% în literație și 38,4% în numerație (EDUCAD, 2023).”

Date despre studiu

Datele sunt reflectate în Raportul de cercetare „EduCAd – Noi instrumente pentru strategia națională privind educația continuă a adulților din România”, care face parte dintr-un proiect mai amplu, susținut cu finanțare europeană, în care Ministerul Educației a avut ca partener pe SNSPA ce a dus la elaborarea Strategiei naționale pentru educația continuă a adulților 2024-2030. Documentul a fost transmis de către Ministerul Educației, la solicitarea Edupedu.ro, după ce el a fost inclus ca referință bibliografică în Raportul QX de diagnostic pentru educația și cercetarea din România, prezentat de ministrul Daniel David pe 19 mai.

Raportul de cercetare se bazează pe un studiu sociologic realizat de asociarea CC SAS – IRES, pe un eșantion de 4000 de oameni, declarat reprezentativ pentru populația adultă din România (+15 ani), cu marjă de eroare de +/-1.53%. El a inclus un chestionar de background și un test cognitiv cu 15 întrebări de evaluare a unor abilități-cheie necesare adulților pe piața muncii, anume abilități de înțelegere a unui text și abilități de operare cu cifre (logico-matematice), cu probleme întâlnite în situații din viața de zi cu zi.



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.