Activități și perspective educaționale în 2025

6 mai 2025

Anul 2025 marchează un moment de profundă reflecție în viața spirituală și culturală a Bisericii și implicit pentru educația religioasă desfășurată în școli. La împlinirea a 100 de ani de la înființarea Patriarhiei Române, acest an devine un prilej deosebit pentru a evidenția rolul esențial al Bisericii Ortodoxe în educația românească, dar și pentru a aduce un omagiu duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români care au păstrat vie credința în vremuri de restriște. În acest context, școala și Biserica sunt chemate să colaboreze mai intens pentru a cultiva în rândul tinerilor valorile credinței, identității naționale și moralității.

Înființată în 1925, Patriarhia Română a jucat un rol esențial în formarea identității spirituale a poporului român. De-a lungul istoriei, Biserica a fost un sprijin esențial pentru edu­cație, începând cu primele școli din mănăstiri și continuând cu instituțiile moderne de învă­țământ teologic. Astăzi, în contextul provocărilor contemporane – secularizare, relativism moral, criza valorilor tradiționale – școala și Biserica sunt chemate să colaboreze pentru a oferi tinerilor repere solide. Centenarul Patriarhiei Române reprezintă o oportunitate pentru organizarea unor activități educaționale care să evidențieze importanța Bisericii în formarea conștiinței naționale și a identității culturale. 

Activități dedicate Centenarului în școli și parohii

În unitățile de învățământ și în parohii se pot desfășura, anul acesta, diverse activități menite să pună în valoare contribuția Patriarhiei Române la educație și spiritualitate, precum:

  • Concursuri de eseuri și creație literară – Elevii pot fi invitați să scrie eseuri despre rolul Bisericii în educație, despre marii ierarhi ai Patriarhiei sau despre importanța valorilor creștine în societatea actuală;

  • Expoziții tematice – Se pot organiza expoziții cu imagini și documente istorice despre evoluția Patriarhiei Române, dar și despre contribuția acesteia la cultura și educația românească;
  • Proiecte interdisciplinare – Implicarea elevilor în proiecte care să îmbine religia cu istoria, lite­ratura și arta, punând în evidență persona­lită­țile marcante ale Bisericii Ortodoxe Române;
  • Pelerinaje la locuri de referință – Vizitarea unor mănăstiri și biserici reprezentative pentru istoria Bisericii Ortodoxe Române, unde elevii pot învăța direct despre tradițiile și valorile creștine;
  • Sesiuni de dialog între preoți, profesori și elevi – Dezbateri despre importanța credinței în viața tinerilor, despre relația dintre educație și spiritualitate și despre provocările actuale ale tineretului creștin. 

Comemorarea duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români

Un alt eveniment major al anului 2025 îl reprezintă comemorarea duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români care au suferit în timpul regimului comunist sau în alte perioade de persecuție. Acești oameni ai lui Dumnezeu, precum Sfântul Părinte Dumitru Stăniloae, mare teolog care a suferit detenție pentru convingerile sale, Sfântul Părinte Ilie Cleopa și Părintele Justin Pârvu, mari duhovnici români, Sfântul Părinte Sofian Boghiu, un monah iscusit și un mare îndrumător al vieții duhovnicești, Părintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa, mărturisitor neobosit împotriva ateismului comunist, celebru pentru curajul predicilor sale, Părintele Constantin Galeriu, remarcabil pentru mărturia sa neînfricată de credință, și mulți alții, au fost repere de lumină în vremuri de întuneric.

În contextul educației, tinerii trebuie să descopere aceste modele autentice de viață, care au trăit și au mărturisit credința cu jertfelnicie. Prin studierea biografiilor lor, elevii pot înțelege mai bine ce înseamnă curajul, dragostea față de aproapele și statornicia în credință. 

Activități dedicate comemorării mărturisitorilor

Pentru a face cunoscută viața și activitatea acestor mari duhovnici, în școli și biserici se pot organiza:

  • Proiecții de filme documentare despre viața mărturisitorilor ortodocși români, urmate de discuții și dezbateri;
  • Serii de conferințe și întâlniri cu preoți și teologi care să explice contextul istoric al perse­cu­țiilor și să scoată în evidență virtuțile mărturisitorilor;
  • Ateliere de lectură cu texte selectate din operele și învățăturile acestora;
  • Activități de voluntariat inspirate de modelul lor de slujire, prin care tinerii să fie încurajați să ajute comunitatea. 

Viitorul educaţiei religioase în şcoală

Pe lângă aceste evenimente cu semnificație profundă, anul 2025 trebuie să fie și un moment de reflecție asupra viitorului educației religioase în școală. Într-o lume tot mai digitalizată și globalizată, este esențial ca elevii să înțeleagă importanța valorilor creștine și să-și formeze o identitate solidă. Activitățile desfăşurate în acest sens au ca scop nu doar îmbogățirea cu­noștințelor elevilor despre istoria și valorile ortodoxe, ci și să formeze caractere moral-creștine.

Educația religioasă trebuie să inspire respectul față de tradiție, dorința de a contribui activ în comunitate și o viziune pozitivă asupra vieții. În plus, organizarea unor activități interdisciplinare poate întări colaborarea dintre educatori, biserică și părinți. 

Adaptarea educației religioase la noile generații

Pentru ca educația religioasă să rămână relevantă, trebuie să fie adaptată la nevoile actuale ale elevilor, şi anume:

  • Integrarea tehnologiei în predarea reli­­gi­ei – Utilizarea materialelor multimedia, a realității virtuale și a platformelor interactive pentru a face lecțiile mai atractive;
  • Metode pedagogice inovatoare – Învățarea prin dezbatere, jocuri educative și proiecte de echipă care să stimuleze gândirea critică și colaborarea;
  • Crearea unor cluburi de spiritualitate în școli, unde elevii să poată discuta liber despre teme de credință și moralitate;
  • Promovarea educației prin experiență – Organizarea de tabere și pelerinaje care să permită elevilor să trăiască valorile creștine în mod autentic. 

Rolul profesorului de religie în formarea morală a tinerilor

Profesorul de religie are o misiune esențială în acest context. Nu este doar un transmițător de informații, ci un mentor, un model de viață pentru elevi. De aceea, este important ca profesorii să fie bine pregătiți, să își aprofundeze continuu cunoștințele teologice și pedagogice și să își apropie elevii printr-un dialog deschis și sincer.

Anul 2025 este unul deosebit pentru Biserica Ortodoxă Română și pentru educația religioasă. Centenarul Patriarhiei Române și comemorarea duhovnicilor și mărturisitorilor sunt ocazii deosebite pentru a reafirma im­portanța credinței în educație și în formarea caracterului tinerilor. Prin activități bine organizate, printr-o colaborare strânsă între școală și Biserică și printr-o pedagogie adaptată timpurilor moderne, putem forma o generație care să-și asume valorile creștine și să fie pregătită să înfrunte provocările lumii contemporane.

(Cătălin Isvoranu este profesor de religie la Școala Gimnazială „George Ivașcu” Cerțești și Școala Gimnazială „Gabriel Drăgan” Nico­rești, județul Galați)

 



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.