Pentru fiecare copil cu CES integrat, numărul elevilor din clasă se reduce cu trei
Din anul școlar 2026-2027, într-o clasă de elevi vor putea fi înscriși maximum trei copii cu cerințe educaționale speciale CES, scrie Edupedu. Inspectoratele școlare sunt responsabile de stabilirea numărului de locuri alocate pentru candidații cu CES.
Integrarea școlară a acestor copii în învățământul de masă se realizează la începutul anului școlar. Totuși, în anumite situații, aceasta poate avea loc și în timpul anului. Clasele cu elevi CES pot funcționa cu efective sub limita minimă prevăzută de lege, însă acest lucru va fi posbil doar la solicitarea consiliului de administrație al școlii și cu aprobarea inspectoratului școlar județean.
Pentru fiecare elev cu CES integrat, numărul maxim de elevi din clasa respectivă este redus cu trei. Practic, clasele în care sunt înscriși trei elevi cu cerințe educaționale speciale pot funcționa cu până la 9 elevi sub limita maximă admisă de lege. Inspectorii școlari vor verifica însă dacă elevii cu CES au fost repartizați corect și dacă școlile au evitat formarea unor clase „separate” sau supradimensionate.
În cazuri excepționale, inspectoratele școlare pot aproba modificări ale numărului maxim de elevi dintr-o clasă, cu până la patru beneficiari peste efectivul maxim sau cu doi sub efectivul minim, fără avizul Ministerului Educației.
Cum sunt distribuiți copiii cu CES în clase
Distribuirea elevilor în clase este aleatorie, în ordine alfabetică sau prin tragere la sorți și nu se aplică celor cu cerințe educaționale speciale. Aceștia sunt repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare/afecțiune/dizabilitate/dificultate de învățare, fără să se aplice procedurile din ordin.
Școlile, sub lupa inspectoratelor
În anul școlar 2025-2026, inspectoratele județene vor fi obligate să efectueze inspecții în școlile cu elevi cu cerințe educaționale specaile (CES), pentru a verifica respectarea cadrului legal și aplicarea măsurilor de sprijin. Acestea includ maximum trei elevi CES per clasă, planuri de servicii individualizate și planuri de învățare personalizate pentru elevi, responsabil de caz și prezența facilitatorului, conform regulamentului școlii.
Monitorizarea se va desfășura în perioada noiembrie 2025 – aprilie 2026, iar inspectoratele școlare vor întocmi rapoarte județene obligatorii, care vor fi transmise la Ministerul Educației și Cercetării până pe 15 mai 2026.
Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
Urmărește cel mai nou VIDEO
