Normele metodologice privind organizarea și desfășurarea competițiilor școlare – olimpiade și concursuri școlare – și Regulamentul specific de întocmire a calendarelor de proiecte de educație extrașcolară au fost publicate în Monitorul Oficial.
‘Competițiile reprezintă partea de excelență din educația românească. De aceea, dacă este să o tratăm serios, trebuie să avem standardele și procedurile la acest nivel, altfel distorsionăm semnificația excelenței. (…) Țin ca standardele să fie adecvate excelenței, procesul, cât mai transparent și nebirocratic, iar recompensele să vină mai ales ca urmare a unei motivații intrinseci (primești recompense pentru că îți place să înveți și ești performant), nu extrinseci (nu înveți ca să primești recompense). În plus, dezvoltarea competențelor la nivel de competiții școlare și extrașcolare nu trebuie să distorsioneze dobândirea la nivel funcțional a tuturor celor opt competențe-cheie pe care le țintim în procesul educațional’, a transmis ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, potrivit unui comunicat de presă remis vineri AGERPRES.
Potrivit acestuia, MEC organizează concursuri extrașcolare și competiții școlare la nivel de gimnaziu și liceu, fără a interzice, însă, organizarea concursurilor extrașcolare și la nivelul învățământului primar, în funcție de opțiunile specifice comunităților educaționale.
Principalele modificări față de documentele în vigoare până la momentul publicării noilor reglementări în ceea ce privește organizarea și desfășurarea competițiilor școlare – olimpiade și concursuri școlare – sunt:
* elevii vor putea participa la o clasă superioară celei în care sunt înscriși în anul școlar în care se desfășoară competiția, în interiorul aceluiași ciclu de învățământ (gimnazial/liceal), iar cei cuprinși într-o formă de școlarizare în spital sau la domiciliu vor putea susține probele etapelor olimpiadelor școlare, cu excepția probelor practice, în unitatea sanitară, respectiv la domiciliu, cu aprobarea comisiei responsabile de organizarea etapei respective a competiției școlare;
* olimpiadele școlare se vor putea desfășura și în format online, în funcție de precizările din regulamentul specific, iar evaluarea lucrărilor la probele scrise se va putea face digitalizat;
* în perspectiva evaluării digitalizate a probelor scrise, la toate etapele olimpiadelor școlare, indiferent de disciplină, rezultatele sunt apreciate prin punctaje de la 0 la 100, conform baremelor;
* punctajul minim pentru calificarea la etapa națională este de 60 de puncte (incluzând 10 puncte din oficiu) din punctajul maxim de 100 de puncte (prin urmare, este necesar un punctaj minim de 60% din punctajul maxim posibil, față de minimumul de 40% necesar pentru calificare, în reglementările anterioare);
* elevii au dreptul de vizualizare a lucrării, înainte de depunerea contestației, atât la etapa județeană, cât și la etapele zonală și națională;
* în regulamentele fiecărei competiții vor fi incluse criterii de departajare clare, nediscriminatorii și suficiente pentru calificare pe locuri suplimentare la etapa națională.
* a fost introdusă obligativitatea supravegherii audio-video a probelor de concurs din cadrul etapelor olimpiadelor școlare.
În Regulamentul specific de întocmire a calendarelor de proiecte de educație extrașcolară, categoria ‘Proiecte regionale’ a fost asimilată categoriei ‘Proiecte interjudețene’, prin urmare, categoriile de proiecte de educație extrașcolară sunt: naționale, interjudețene, județene/ale municipiului București. AGERPRES/(AS – redactor: Roberto Stan, editor: Claudia Stănescu, editor online: Anda Badea)
