Reorganizare majoră în educație: școli-mentor și campusuri rurale

21 noiembrie 2025

România are nevoie de soluții moderne pentru a reduce decalajul dintre școli.

Reorganizare majoră în educație: școli-mentor și campusuri rurale

Articol editat de Bianca Câmpeanu,
21 noiembrie 2025, 12:52

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, aflat joi, 20 noiembrie, la Oradea pentru întâlniri cu directorii unităților de învățământ preuniversitar și cu inspectorii școlari din județul Bihor, a abordat una dintre cele mai sensibile probleme ale sistemului de educație: situația școlilor din mediul rural.

Aproape o treime dintre elevii din România învață în școli rurale, iar ministrul consideră că pentru a asigura tuturor o educație de calitate este necesară o reorganizare profundă, bazată pe mai multe modele adaptate nevoilor locale.

În premieră, Daniel David a anunțat că ministerul va lansa în dezbatere publică conceptul de „Școală-Mentor”, un model nou de colaborare între școlile performante și cele cu rezultate mai slabe.

Un alt model poate să fie un model pe care cred că îl voi pune în dezbatere publică, vă anunț în premieră. O școală mentor, o școală cu performanțe bune — evaluare națională, bacalaureat — împreună cu o școală care nu are încă performanțe atât de bune.
Profesorii din școala mentor se pot implica în activitățile educaționale din școala mentorată. Într-o variantă online, schimburi de experiență, unele cursuri pot fi făcute la comun. Ideea este să îi oferi un cadru în care poate învăța din seturi de bune practici, a explicat ministrul.

Acesta a subliniat că și școala mentorată poate contribui în cadrul consorțiului, însă obiectivul principal este crearea unei rețele de sprijin prin care școlile cu experiență și rezultate să ajute instituțiile aflate în dificultate.

Pe lângă acest model, ministrul a readus în discuție și varianta campusurilor rurale, ca soluție de eficientizare și de creștere a calității educației.

Dacă nu dorim campusuri rurale care să concentreze copiii dintr-o anumită zonă rurală într-o singură comună, trebuie să ne gândim bine dacă e nevoie să avem două școli sau o singură școală cu patru structuri, fiecare cu trei–patru copii.
Nu ar fi mai bine să-i aducem în centrul de comună și să creăm o școală cu potențial de a oferi educație de calitate?, a spus ministrul.

Daniel David a precizat că reorganizarea învățământului rural va ține cont de specificul fiecărei comunități, însă este clar că România are nevoie de soluții moderne și realiste pentru a reduce decalajele dintre școli.

 

 

Crina Dobocan

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebookX și instagram.



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.