Modelul românesc, inspirat de cel european
„Mă aștept ca pe filiera tehnologică să avem programe atractive în relație strânsă cu mediul socioeconomic, până la varianta duală, vechiul model al școlilor profesionale fiind astfel înlocuit cu acest nou model, care are toate avantajele celui vechi, dar aduce opțiuni în plus pentru elevi”, a declarat ministrul Daniel David.
Reorganizarea vine în contextul Legii 198/2023, care oferă libertăți și constrângeri pentru diverse entități educaționale, precum școli profesionale, licee tehnologice și operatori economici. Ministrul a explicat că măsurile au fost elaborate după o analiză atentă a situației din România și a modelelor internaționale. „Chiar în acest moment mă aflu într-o vizită în Elveția, pentru a mă reasigura că facem bine ce facem”, a adăugat ministrul.
Elevii vor obține calificări de nivel 3 la finalul clasei a XI-a
Prin aceste modificări, elevii vor avea posibilitatea de a obține calificări de nivel 3 după clasa a XI-a, exclusiv pe filiera tehnologică, cu sau fără componenta duală. Cei care aleg să intre pe piața muncii după această etapă vor fi considerați absolvenți ai învățământului obligatoriu. Alți elevi pot continua studiile liceale pentru a obține calificări de nivel 4 sau 5, inclusiv în învățământul postliceal sau terțiar non-universitar. După promovarea examenului de bacalaureat, aceștia vor putea accesa și studii universitare.
„Pentru un demers logic și articulat, încurajăm și susținem și învățământul dual la nivel universitar”, a mai spus ministrul educației.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/daniel-david-shutterstock-1-1024x683.jpg)
Ministrul speră ca liceele tehnologice să nu mai fie percepute ca generatoare de analfabetism funcțional
Daniel David speră ca noile măsuri, împreună cu introducerea unui curriculum actualizat, să schimbe percepția negativă asupra filierei tehnologice. „Sper ca elevii să caute cu încredere această modalitate educațională, nu să o vadă, cum se mai întâmplă uneori acum, ca pe o variantă reziduală/periferică a filierelor teoretice sau vocaționale, generând în unele zone și cote crescute de analfabetism funcțional”, a transmis el.
Ordinele finale, ajustate în urma consultărilor publice, au fost trimise pentru publicare în Monitorul Oficial.
Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
Urmărește cel mai nou VIDEO
