Un ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar
Revoltă. Frustrare. Umilință. Sunt sentimentele pe care le-a trăit învățătorul Petruț Rizea ascultând declarațiile ministrului Educației, Daniel David, un ministru care nu contenește să-i acuze și să-i arate cu degetul pe profesori ori de câte ori are ocazia. Iar oficialul a făcut astăzi noi afirmații, cel puțin scandaloase spun dascălii, care jignesc întreaga breaslă a profesorilor din România. A pus, voit sau nu, paie pe foc într-un conflict pe care, în loc să încerce să-l stingă, mai mult îl alimentează.
Și spunem asta pentru că această „mișcare” vine într-un context foarte sensibil, pe fondul nemulțumirilor din sistem, când profesorii sunt la un pas să declanșeze grevă generală, când oamenilor le-a ajuns cuțitul la os.
„Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pentru a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră de azi”, i-a transmis învățătorul Petruț Rizea ministrului.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_468846e0d2ae094080daa1719ecf91ed.jpg)
Recomandări
Victor Ponta a primit în instanță, ca despăgubiri, o sumă de zece ori mai mică decât cerea pentru achitarea din Dosarul Turceni-Rovinari. Cu cine va „împărți” banii fostul premier
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/petrut-rizea-invatator-arhiva-personala-1-2-1024x791.jpg)
Petruț Rizea: „Nu mă reprezentați. Nu ne reprezentați”
Dascălul a continuat spunând că nu slaba pregătire a profesorilor este cauza principală a analfabetismului funcțional în rândul elevilor, ci incapacitatea ministrului de a judeca în profunzime lucrurile. „Nu pregătirea profesională a profesorilor este cauza principală a analfabetismului, ci incapacitatea dumneavoastră rușinoasă, mai ales ca om al științei, să vedeți proporțiile variabilelor, problemă care constituie învățământul pe care nu vă descurcați să îl coordonați”.
Petruț Rizea îi transmite ministrului David că profesorii se chinuie zi de zi activând într-un sistem care le este ostil. „În numele a multor cadre didactice, vă comunic, chit că veți citi sau nu, că ați dat și continuați să dați palme nemeritate unor oameni care se chinuie ani de zile cu un sistem de învățământ șubred, deșchiolat, plin de abuzuri, violențe și chiar înjosire a dascălilor. Nu mă reprezentați. Nu ne reprezentați. Și nu veți binevoi să vă cereți scuze pentru declarațiile pe care le-ați făcut fără să luați în calcul măcar o treime din lucrurile explicate mai sus.”
Dascălul îl acuză pe ministrul Educației că a distrus prin aceste declarații și ultima brumă de autoritate pe care profesorii o mai aveau în fața părinților și a elevilor. „Vă mulțumim pentru subtila distrugere a ceea ce a mai rămas din autoritatea noastră profesională, atât în fața părinților, cât și a elevilor”, a mai transmis Petruț Rizea.
Sindicatele consideră afirmațiile ministrului calomnioase și îi cer oficialului să și le retragă
Sindicatul Învățământ Preuniversitar Argeșean (SIPA) Muntenia reacționează și el foarte dur la afirmațiile ministrului David. Organizația sindicală califică drept „calomnioase, injuste și ofensatoare” declarațiile oficialului și solicită retragerea acestora, precum și scuze adresate profesorilor din România.
„O asemenea afirmație este nefondată, injustă și profund ofensatoare la adresa sutelor de mii de profesori care, în ciuda unui sistem subfinanțat cronic de peste 35 de ani, continuă să își desfășoare activitatea cu profesionalism, devotament și sacrificii personale”, au transmis sindicaliștii într-un comunicat de presă.
Potrivit acestora, analfabetismul funcțional în rândul elevilor români este consecința unor politici educaționale inexistente. Sindicatul consideră că dezastrul din educație este cauzat de subfinanțarea cronică a sistemului, de manualele total depășite, de curriculumul supraîncărcat, numărul mare de elevi din clase, de absența sprijinului psihopedagogic real, dar și de instabilitatea legislativă generată de succesiunea miniștrilor.
„Profesorii sunt cei care țin școala în viață”
„Este inadmisibil ca ministrul Educației să culpabilizeze corpul profesoral, în loc să își asume responsabilitatea guvernamentală pentru eșecul unor politici educaționale care, timp de decenii, au ignorat realitățile din școli,” se mai arată în comunicat.
„Profesorii sunt cei care țin școala în viață, nu cei care o împing spre eșec”, au mai transmis sindicaliștii aregeșeni. „În locul unei retorici de culpabilizare, ministrul ar trebui să inițieze un dialog real cu partenerii sociali, să valorizeze profesia didactică și să contribuie la crearea condițiilor în care un profesor poate fi performant”.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/daniel-david-shutterstock-1024x683.jpg)
Declarațiile ministrului David care au aruncat în aer sistemul
Într-un podcast găzduit de Organizația Salvați Copiii România, ministrul Educației a lansat declarații cel puțin controversate, care au explodat în fața profesorilor ca o adevărată bombă.
„Până la urmă, copiii vin cu un nivel de inteligență și un nivel de creativitate normale, ca să spun așa. Este treaba profesorilor ca, pornind pe o normalitate, copiilor să le transferi acele competențe. N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice. Și asta e valabil și în preuniversitar și nu vreau să-i scutesc și pe cei din învățământul superior – când dăm greș și noi avem un abandon școlar destul de mare și este tot, ca să spun așa, un rol important pe care îl are universitatea și profesorii”, a precizat ministrul.
Apoi, a adăugat: „Dacă-l ai pe copil în școală și tu l-ai primit în clasa a V-a și ai lucrat cu el până în clasa a VIII-a, și în clasa a VIII-a la testele PISA sau la TIMSS el apare în zonă de analfabetism funcțional, fiind la școală… Păi nu vă supărați, cine este de vină?”
Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
Urmărește cel mai nou VIDEO
