Într-o lume aflată într-o continuă schimbare, educația rămâne una dintre cele mai puternice hărți ale speranței. Este ceea ce a dorit să evidențieze cu câteva zile în urmă (27 octombrie) și Papa Leon al XIV-lea, prin publicarea Scrisorii apostolice «Disegnare nuove mappe di speranza» în cadrul Jubileului educație desfășurat în aceste zile la Roma. La Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu” din Oradea, spiritul creștin se împletește cu valorile umane și europene promovate prin programe precum Erasmus+, care oferă profesorilor și elevilor oportunități de formare și colaborare internațională.
„Speranța în educație se construiește prin fiecare elev, profesor și proiect”, spune doamna profesoară Natalia Hoduț, coordonatoare a proiectelor Erasmus + din Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu” din Oradea, într-un interviu pentru Biroul de Presă EGCO. „Ne dorim o școală deschisă către lume, care să ofere tinerilor încredere și competențe pentru viață. Prin parteneriatele internaționale și prin programul Erasmus+, elevii descoperă că învățarea are granițe tot mai largi.”
O garanție a calității și a continuității
Acreditarea Erasmus+ , ci și dorința de a oferi elevilor un orizont european al cunoașterii. Acreditarea Erasmus+ obținută de liceu în 2023 confirmă nu doar experiența și profesionalismul echipei Liceului Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, ci oferă o stabilitate și o libertate mai mare în derularea proiectelor educaționale. Pe o perioadă de trei ani, școala nu mai trebuie să participe la competiția anuală pentru obținerea finanțării, ci doar să depună o cerere simplificată.
„Este o recunoaștere a faptului că avem experiență în gestionarea proiectelor și că putem garanta calitate. În același timp, este o mare oportunitate de continuitate – putem planifica mai ușor activitățile și mobilitățile internaționale, în beneficiul elevilor și al profesorilor noștri”, explică doamna Hoduț.
Totul a început în timpul pandemiei, când liceul a desfășurat primele activități Erasmus dedicate profesorilor. În anii 2020–2021 au avut loc cursuri de formare în Franța, Italia, Austria și Cipru, care au pus bazele unei echipe de profesori deschise spre colaborare și inovație. În 2023, sub coordonarea domnului director de atunci, prof. Andrei Cristea, școala a depus formularul de acreditare și a primit statutul de instituție Erasmus+ pentru perioada 2023–2027. În prezent, sub conducerea doamnei director prof. Antonia Nica, echipa de implementare a realizat selecția profesorilor pentru un job-shadowing care va avea loc în luna noimebrie la Atena.
INTERVIU
Reporter: Cum a început drumul liceului spre acreditarea Erasmus+?
Natalia Hoduț: Totul a pornit din dorința de a oferi elevilor și profesorilor experiențe de învățare europene. Primele proiecte s-au derulat în perioada pandemiei, în special pentru clasele de matematică-informatică, prin activități de formare și practică, pe tema digitalizării. În 2020-2021 am avut proiecte pentru educația școlară, cu stagii de formare în Franța, Italia, Austria și Cipru. În 2023 am depus formularul pentru acreditare, ceea ce înseamnă că școala are deja o experiență solidă în gestionarea proiectelor și își asumă un plan strategic pe termen mai lung. Domnul director de atunci, profesorul Cristea, a realizat planul pe trei ani, cu scopul clar de a implica activ și elevii. Acreditarea a fost obținută, iar acum suntem acreditați Erasmus+ pentru perioada 2023–2027.
Reporter: Ce presupune această acreditare și cum funcționează programul?
Natalia Hoduț: Acreditarea ne oferă stabilitate și recunoaștere. Practic, nu mai trebuie să concurăm anual pentru finanțare, ci doar să depunem o cerere simplificată, în funcție de planul stabilit. Proiectul nostru se derulează anual, pe o perioadă de 15 luni.
Până acum am avut un buget de 33.000 de euro, iar pentru anul acesta am obținut 58.164 de euro, ceea ce ne permite să extindem activitățile și destinațiile.
Reporter: Ce activități au fost incluse până acum în cadrul programului?
Natalia Hoduț: Anul trecut am avut activități de formare, job-shadowing și mobilități pentru elevi. În primul an, tema a fost digitalizarea – atât pentru profesori, cât și pentru elevi. În acest an, ne concentrăm pe relația școală-familie, iar în al treilea an vom aborda tema cyberbullyingului.
Selecția participanților se face transparent, doar dintre colegii din școală, pe baza unei proceduri stabilite împreună cu comisia de implementare. Fiecare cadru didactic trebuie să depună o cerere și documente care reflectă activitatea sa profesională.
Reporter: Care au fost destinațiile de până acum și ce urmează?
Natalia Hoduț: În primul an, opt profesori au participat la cursuri de formare la Viena, Praga și în Ungaria. De asemenea, am avut mobilități de elevi în Polonia, la o școală catolică parteneră, și job-shadowing la o școală din Croația. Frumusețea acreditării este că parteneriatele se pot schimba de la an la an. Pentru 2025, având un buget mai mare, dorim să trimitem colegi în Ungaria (pentru un transport „verde”), Cehia, Italia (Florența), Spania (Barcelona) și Danemarca (Copenhaga) – în funcție de parteneriatele confirmate.
În luna noiembrie a.c., doi profesori vor merge în Atena pentru o activitate de job-shadowing, la invitația unei școli pe care am cunoscut-o anul trecut. Ei vor primi finanțare completă pentru transport, cazare și hrană, în funcție de locație.
Reporter: Tema de anul acesta este „legătura școală–familie”. Cum a fost aleasă și ce urmărește?
Natalia Hoduț: Am considerat esențial să consolidăm relația cu familia, pe care o avem deja foarte bine conturată. Ne dorim să învățăm noi modalități de a sprijini părinții, nu doar în teorie, ci în sprijinul concret al copiilor. Avem și elevi cu nevoi speciale, iar acest proiect ne ajută să descoperim metode de lucru care să îmbunătățească comunicarea dintre școală și familie, dar și sprijinul oferit copiilor acasă și la clasă.
Reporter: Cât de importantă este această colaborare cu părinții?
Natalia Hoduț: Contează enorm. Doar împreună putem forma un copil echilibrat. E important ca părinții să înțeleagă că orice măsură luată în școală este spre binele elevului – și invers, copiii trebuie să vadă în părinți și profesori o echipă. Avem avantajul că în școala noastră, fiind una greco-catolică, relația cu Biserica ne oferă un cadru în care centralitatea familiei este mereu pusă în valoare.
Reporter: Ce efecte pozitive ați observat deja după primul an?
Natalia Hoduț: Rezultatele nu apar imediat, dar se simt în timp. După anul trecut, am aplicat un chestionar colegilor, iar concluzia a fost clară: s-au folosit mai multe aplicații digitale în procesul de predare și învățare. Ceea ce am subliniat mereu este importanța gândirii critice – nu totul trebuie digitalizat, ci doar ceea ce aduce un plus real lecției.
Reporter: Un gând de încheiere, ca și coordonator al proiectului?
Natalia Hoduț: Mă bucur enorm că facem parte din acest program. Este multă muncă, documentație, planificare, dar merită tot efortul. Important este că reușim să lucrăm ca o echipă și să aducem în școala noastră spiritul european al colaborării, al solidarității și al speranței.
Speranța care se transformă în acțiune
Expresia „noi hărți de speranță în educație” capătă un sens profund la Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu” din Oradea. „Speranța se naște atunci când vedem că educația schimbă vieți. Erasmus+ ne arată că tinerii noștri pot avea un viitor în care cooperarea și solidaritatea sunt valori reale, nu doar cuvinte frumoase”, spune doamna Hoduț. Pentru anii următori, școala își propune să extindă rețeaua de parteneriate europene, să implice mai mulți elevi în activități internaționale și să dezvolte proiecte interdisciplinare inovatoare.
„Dorim să consolidăm profilul european al liceului și să devenim un exemplu de comunitate educațională deschisă, solidară și inovatoare”, conchide profesoara.
Prin implicare, profesionalism și credință în educație, Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu” din Oradea continuă să traseze noi hărți de speranță – hărți care unesc școala, familia și comunitatea într-o viziune modernă, europeană și profund umană.
Biroul de Presă EGCO
Mihaela Caba-Madarasi
