Timiș: Laborator de astrofizică la Colegiul Național Bănățean; visul elevilor de a explora spațiul devine realitate (GALERIE FOTO)

24 octombrie 2025

Visul elevilor de la Colegiul Național Bănățean (CNB) din Timișoara de a explora spațiul devine realitate prin inaugurarea Laboratorului de geografie și astrofizică, o investiție de 10.000 de euro, realizată cu sprijin privat.

Directorul general al CNB Timișoara, Sorin Ionescu, a declarat, pentru AGERPRES, că ideea s-a născut anul trecut, după ce o elevă de clasa a VII-a a obținut un premiu național la Olimpiada de Astronomie.

”Discuția pe care am avut-o cu doamna profesoară care a pregătit acest copil minunat și cu eleva olimpică, apoi reprezentanții unei companii private au propus o colaborare pentru investiția într-un laborator. Dânșii voiau să facă investiția într-un laborator și ne-au întrebat ce vrem să facem. Investigând în rândul elevilor și colegilor, am ajuns la concluzia că ar fi mare nevoie de un laborator de astronomie, un laborator multidisciplinar care să poată fi folosit și pentru astrofizică și pentru geografie, care să aibă dotări cu toate echipamentele ce țin de cercetarea Pământului, a stelelor, a Universului. Sprijinul direct de aproape 10.000 de euro ne-a permis să amenajăm acest laborator, împreună cu de primăria. Până acum, nu am avut așa ceva. Laboratoarele noastre tradiționale și tradiționaliste erau axate pe monodiscipline, pe laborator de geografie, laborator de fizică. Din momentul acesta vrem ca prioritară să fie dezvoltarea unor laboratoare multi și interdisciplinare, astfel încât copiii să fie obișnuiți de mici să înțeleagă că între științe și între discipline există o legătură vie pe care putem să o vedem în acest spațiu educațional”, a detaliat Sorin Ionescu.


Până acum, elevii care doreau să exploreze galaxiile aveau la dispoziție Planetariul Facultății de Fizică a Universității de Vest din Timișoara, care și-a deschis porțile pe 1 ianuarie 1964, fiind primul de acest tip din România.

Noul laborator de astrofizică al CNB va fi deschis elevilor de gimnaziu și liceu, cu posibilitatea extinderii și la clasele primare, pentru a se familiariza cu telescopul, cu aparatele de măsurare a calității aerului, cu tehnologia modernă care face parte din viața fiecăruia dintre noi.


Totodată, laboratorul este și un impuls dat elevilor să se apropie mai mult de științe, de disciplinele și profesiile tehnice, unde se resimte un deficit tot mai mare de studenți.

”Pe partea de astronomie, elevii pot face simulări, mai mult pe partea digitală, care permit ‘aducerea cerului’ în sala de clasă, dar sunt și aparaturi clasice, telescoape, cu care copiii se pot familiariza. Sprijinul științific l-am primit de la prorectorul UVT, Mădălin Bunoiu, de la Facultatea de fizică a UVT, în alegerea aparaturii și a echipamentelor necesare. Și profesorii sunt deschiși. Din păcate, tot mai puțini absolvenți de facultăți se îndreaptă spre meseria de profesori de fizică sau de chimie. Sunt destul de puțini profesori în domeniu, dar noi suntem niște favorizați. Avem colegi de foarte bună calitate la aceste discipline, dar toate studiile ne arată că ușor, ușor tinerii din ziua de astăzi se îndepărtează de studiul științelor exacte. Ne dorim să îi facem să înțeleagă că aceste discipline, științele exacte fac parte din viața noastră, iar un parcurs universitar în aceste domenii i-ar ajuta în ceea ce privește evoluția lor pe piața muncii, nu doar în Timișoara sau România, ci de oriunde”, a explicat Sorin Ionescu.

Prorectorul UVT, Mădălin Bunoiu, consideră că inițiativa CNB este un gest care arată că există încă în școala românească oameni care cred cu adevărat în puterea științei și în educația bazată pe cunoaștere, nu doar pe memorare.


Fizicianul UVT a declarat, pentru AGERPRES, că a întâlnit mulți tineri care au terminat liceul fără să fi văzut vreodată un experiment de fizică, fără să fi observat o reacție chimică sau să fi privit printr-un telescop.

”Este o acțiune mai mult decât binevenită, care demonstrează că lucrurile se pot schimba atunci când există viziune, curaj și parteneriate autentice între școlile din învățământul preuniversitar și universitate. De prea mult timp, învățământul preuniversitar din România trăiește o criză profundă în ceea ce privește predarea științelor exacte și a științelor naturii. Laboratoarele – acolo unde mai există – sunt adesea relicve ale altor vremuri: slab dotate, nefolosite sau inexistente. Am întâlnit nenumărați tineri care ajung să termine liceul fără să fi văzut vreodată un experiment de fizică, fără să fi observat o reacție chimică sau să fi privit printr-un telescop. Cum putem vorbi despre înțelegerea lumii dacă elevii nu au niciodată ocazia să o observe direct?”, arată profesorul Mădălin Bunoiu.


Prorectorul UVT afirmă că științele exacte nu sunt doar discipline școlare, ci limbajul prin care omenirea a învățat să își explice universul și să-și construiască viitorul. Fizica, matematica, chimia, biologia sau astronomia sunt forme ale aceleiași curiozități fundamentale, aceleași nevoi de a înțelege de ce și cum se întâmplă lucrurile. În viața de zi cu zi, tot ceea ce ne înconjoară – de la tehnologia pe care o folosim până la soluțiile pentru crizele globale – poartă amprenta cunoașterii științifice.

”O societate fără cultură științifică solidă devine vulnerabilă la manipulare, pseudo-știință și stagnare. De aceea, consider că inițiativele, precum cea de la Colegiul Național Bănățean, sunt esențiale. Într-un sistem care, din păcate, nu mai investește suficient în infrastructura educațională, fiecare astfel de gest contează enorm. Felicit conducerea școlii și, în mod special, pe domnul director Sorin Ionescu, pentru curajul și determinarea de a crea un spațiu modern dedicat astronomiei. Este un exemplu de leadership educațional care merită urmat. Mă bucură și faptul că pentru realizarea acestui laborator s-a apelat la expertiza colegilor mei de la Facultatea de Fizică a UVT, în special la colegul meu Florin Secoșan, care de ani buni coordonează activitatea Planetariului UVT și cercurile de astronomie și astrofizică pentru elevi. Astfel de colaborări între mediul universitar și cel preuniversitar sunt cheia pentru formarea unei generații care să nu se teamă de știință, ci să o îmbrățișeze”, a adăugat fizicianul.


Prorectorul UVT a subliniat că astronomia are un rol aparte în educație, pentru că îi învață pe tineri care este rolul și locul nostru în acest univers și, în același timp, curajul de a întreba și de a descoperi.

”Concursurile de astronomie și astrofizică pentru liceeni, la care participă tot mai mulți elevi din România, sunt exemple clare de cum pasiunea se poate transforma în performanță. Sper ca laboratorul de astronomie al Colegiului Național Bănățean să fie mai mult decât o sală de clasă – un semn că știința are din nou un loc viu în școală. Sper ca această inițiativă să inspire și alte instituții să urmeze același drum. Pentru că numai prin știință putem construi o educație care să formeze nu doar absolvenți, ci cetățeni liberi, capabili să gândească și să înțeleagă lumea în care trăiesc. Readuc în atenție proiectul educațional propus județului Timiș de către singurul român ajuns în spațiul cosmic, Dumitru Prunariu”, încheie Mădălin Bunoiu.


În urmă cu aproape 10 ani, Dumitru Prunariu a donat Consiliului Județean Timiș un teren al bunicilor, în satul Groși, pentru amenajarea unui centrul spațial. Autoritățile locale voiau construirea, acolo, a unui centru educativ în care copiii, unde să poată învăța și despre spațiul cosmic.

Autoritățile județene declarau, recent, pentru AGERPRES, că realizarea unui centru spațial la Groși s-ar ridica la aproape 30 de milioane de lei, iar investiția este prea mare pentru o zonă atât de izolată. AGERPRES/(A, AS – redactor: Otilia Halunga, editor: George Onea, editor online: Gabriela Badea) 

* Sursa fotografiilor: Colegiul Național Bănățean (CNB) din Timișoara 

Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.