57% dintre profesorii români sunt mulțumiți de salariu – dublu față de 2018. Doar 7% resimt stres ridicat la muncă

8 octombrie 2025
57% dintre profesorii români sunt mulțumiți de salariu - dublu față de 2018. Doar 7% resimt stres ridicat la muncă

Sprijină jurnalismul independent

Profesorii din România se declară, în proporție de 81%, mulțumiți de condițiile de angajare, excluzând salariul, potrivit Raportului Internațional TALIS 2024.

Procentul este peste media țărilor OECD, care se situează la 68%, și reprezintă o creștere de 7 puncte procentuale față de anul 2018.

Totodată, 57% dintre cadrele didactice sunt satisfăcute de salariu, semnificativ peste media OECD de 39% – o creștere de 34% în ultimii 6 ani.

Alte concluzii relevante:

  • 96% dintre profesori sunt mulțumiți de locul de muncă (media OECD: 89%)
  • Doar 7% resimt un nivel ridicat de stres la muncă (media OECD: 19%)
  • 87% dezvoltă frecvent la clasă competențe socio-emoționale, iar 98% se simt pregătiți să facă acest lucru
  • 46% folosesc inteligența artificială în activitatea didactică (media OECD: 36%)

Raportul mai arată că profesorii români colaborează frecvent pe teme legate de progresul elevilor și beneficiază de relații profesionale pozitive cu directorii de școală.

Studiul a fost coordonat la nivel național de Ministerul Educației, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare.

Despre eșantionul din România

  • 216 unități de învățământ selectate
  • Peste 4.000 de profesori chestionați
  • Chestionare completate online, în mod flexibil
  • Informații colectate anonim și confidențial

Profilul profesorului român (medii și comparații OECD)

  • Vârsta medie: 45 de ani (egal cu media OECD)
  • Peste 50 de ani: 32% (sub media OECD: 37%)
  • Sub 30 de ani: 10% (similar OECD)
  • Femei: 75% (media OECD: 70%)
  • Experiență în afara educației: 44% (OECD: 57%)
  • La a doua carieră: 7% (OECD: 8%)

Diversitate și incluziune în școli

  • Elevi cu altă limbă maternă: doar 6% dintre profesori predau în astfel de școli (OECD: 25%)
  • Elevi refugiați: 11% (OECD: 47%), +10% față de 2018
  • Elevi cu CES: 6% (OECD: 46%) – fără modificări din 2018

Capacități declarate de profesori români:

  • 76% pot adapta predarea la diversitate culturală (OECD: 63%)
  • 83% promovează colaborarea între elevi din medii diferite (OECD: 74%)
  • 64% pot colabora cu specialiști pentru incluziunea elevilor cu CES (OECD: 72%)

Competențe socio-emoționale: nivel ridicat de încredere

  • 81% afirmă că pot sprijini dezvoltarea socio-emoțională (OECD: 73%)
  • 98% se simt confortabil să o facă (OECD: 86%)
  • 87% dezvoltă frecvent abilități de autocunoaștere (OECD: 68%)
  • 95% dezvoltă empatia elevilor (OECD: 82%)

Tehnologie în educație și inteligență artificială

  • Doar 3% predau în școli cu lecții online/hibrid în ultima lună (OECD: 16%)
  • 46% au folosit AI (OECD: 36%)

Cei care nu folosesc:

  • 58% din lipsă de competențe (OECD: 75%)
  • 39% din lipsă de infrastructură (OECD: 37%)

Formare inițială și dezvoltare profesională

  • 83% dintre absolvenți recenți consideră că formarea inițială a fost de calitate (OECD: 75%)
  • Scăderi față de 2018: 12% la pregătirea pentru conținut disciplinar şi 18% la pregătirea pedagogică generală
  • 60% spun că formările recente au avut impact pozitiv (OECD: 55%)

Colaborare și relații profesionale

  • Cele mai frecvente forme de colaborare: discuții despre progresul elevilor (55%), standarde comune de evaluare (51%)
  • 92% spun că se pot baza pe colegi (OECD: 86%)
  • Relații bune cu directorii: 94% spun că directorii au relații bune cu personalul, 90% primesc feedback util

Percepția socială și statutul profesorului

  • 42% cred că profesorii sunt apreciați în societate (OECD: 22%)
  • 21% cred că vocea lor e ascultată de decidenți (OECD: 16%)
  • 59% au ales meseria ca primă opțiune profesională (OECD: 58%)

Date despre contracte și stabilitatea locului de muncă

  • 73% au contracte pe durată nedeterminată (OECD: 81%)
  • 23% lucrează cu normă parțială (OECD: 19%)
  • Mai mulți debutanți decât profesori cu experiență au contracte pe durată determinată sau cu fracțiune de normă
  • 12% dintre cei cu contract temporar consideră securitatea locului de muncă „foarte importantă” (OECD: 9%)

Surse de stres

  • Responsabilitatea pentru rezultate (43%),
  • Disciplină în clasă (37%)
  • Sarcini administrative (37%)

Intenții de carieră

  • 11% dintre profesorii sub 30 de ani intenționează să părăsească profesia în următorii 5 ani (OECD: 20%)
  • 71% spun că își ating obiectivele lecțiilor în toate cele 7 domenii evaluate (OECD: 44%)

Despre Studiul TALIS

  • TALIS (Teaching and Learning International Survey) este derulat de OECD
  • Participă peste 50 de țări
  • Scop: analiza condițiilor de muncă, satisfacției și mediului educațional
  • România participă din 2020, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE)
  • Taxa de participare a fost acoperită prin programul Erasmus+



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.