Daniel David, ministrul Educației: ”Pentru reforma învățământului rural al propus trei modele

17 septembrie 2025

Reforma zero în educație este reforma învățământului rural, unde avem 40 și ceva la sută dintre copii, o reformă pe care trebuie să o facă orice ministru al Educației ar fi în funcție, a declarat, marți, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, în cadrul conferinței ”Capitalul uman: Educația – stringența economiei. Ce livrează sistemul de educație de la școală la universitate – pregătire, adecvare la economie, soluții la problema momentului” organizată de CDG.

Potrivit ministrului este nevoie de un nou model în școlile din mediul rural, iar problema supra-aglomerării școlilor este una fictivă în condițiile în care puțin peste 1% din clasele de liceu din România sunt constituite la limita maxim permisă de lege de 34 de elevi per clasă.

”Reforma zero, o reformă majoră, este reforma învățământului rural unde avem 40 și ceva la sută dintre copii și întrebarea este cum vrem să arate școala acolo.

Eu am descris 3 modele, or mai fi și altele, dar acolo trebuie într-adevăr făcut ceva. Altfel ne prefacem că facem școală. Eu am fost mirat să aflu că parcă totuși nu e normal să lași ca în clasa a 8-a să ai un singur copil – au fost 12 astfel de clase la nivel național – sau cu 2 copii – și am avut peste 20, spre 30 de clase de a 8-a cu 3 copii… Unul se îmbolnăvește, doi lipsesc… Ce faci atunci?
Nu mi s-a părut normal să avem clasa a 8-a cu 7 sau mai puțin copii. Plus că media a fost atât de scăzută că puteai să faci 2 clase de câte 8 copii în loc să faci o clasă de câte 16. Dar e o problemă să ai o clasă de 16 copii, trebuie neapărat să fie 2 clase de câte 8 copii? Dacă ai 2 clase de câte 8 copii înseamnă că ai normele dublate, începi să alergi după norme. Dacă ajungi la clase uriașe…

Sigur sunt țări ca Coreea de Sud unde sunt 35-40 de copii pe clasă – nouă ni se pare de neacceptat. Pot fi și eu de acord, dar până acum câți au folosit limita maximă pe care o permitea legea? Adică la liceu 30+4 copii? Cam 1% din clase au ajuns acolo. Nu e o catastrofă, să nu ne imaginăm că în toată țara clasele sunt de peste 30 de copii. Nu, cele mai multe clase se află între limita inferioară și cea superioară. (…)
Discuția a fost dusă într-o zonă politico-ideologică și ne-am trezit că excepțiile sunt prezentate ca regulă. 36 de copii într-o clasă e ilegal. Dacă știți că există vă rog să-mi spuneți”, a spus ministrul Educației.

Modelele înaintate de ministru pentru reforma învățământului rural – Deciziile vor sta la autoritățile locale

Aceasta a ridicat întrebarea despre modelul pe care îl dorim implementat pentru școala din mediul rural.

”Deși avem 45% populație în zona rurală, școlile sunt foarte fragmentate. Va trebui să ne asumăm că avem școli cu 7 copii, cu 10, cu 12 copii, și va trebui să ne asumăm că acolo nu poți face decât învățământ simultan. Adică ai o clasă cu 3 copii din clasa a 2-a, 4 din clasa a 4-a, alții din clasa a 3-a… E o problemă? Mulți spun că da, este o plagă. Dar să ne hotărâm ce vrem. Dacă vrem aceste școli în comunitățile mici nu ai altă variantă. Franța ce face: face la fel. Irlanda la fel. Și-au asumat ca politică de stat faptul că vor școli în mediile lor rurale și vor să țină școli în comunități mici.

Doar că spre deosebire de noi și-au antrenat profesorii să predea într-o logică multi-grade, cum se numește. Noi n-am făcut asta. Eu am început să îmi pun această problemă pentru că nu mă tem să le confrunt și am întrebat: vrem învățământ simultan? În comunități mici nu se poate decât simultan. Atunci să ne antrenăm profesorii în această logică și am început un astfel de training din acest an. Întrebarea e de ce doar din acest an? De ce până acum, cu învățământ simultan, nu am făcut-o din timp? Altă soluție nu e, cu astfel de comunități mici și fragmentate. Nu trebuie să ne fie rușine pentru că și alte țări și-au asumat asta ca politică națională, și țări vestice”, a explicat David.

Potrivit acestuia, altă soluție este să iei copiii aceștia din comunitățile mici, să îi duci în centru de comună și să ai o școală cu 30-40 de copii.

”Sau să îi duci în campusuri rurale. Este o altă perspectivă. Dar trebuie să ne hotărâm. Eu cred că ambele sunt bune, dar trebuie lăsate autoritățile locale să se hotărască ce doresc. Poți și cu tehnologie și alt model, cu hibridul. Să rămâi în școală, sunt 2-3 copii în clasa respectivă dar sunt afiliați altei școli, unde sunt mai mulți copii în clasă, și (cei 2-3 copii) intră hibrid. Dar atunci trebuie să ne asigurăm că îi învățăm pe profesori cum să predea într-o variantă online, iar acolo la tine în sat ai un profesor de sprijin – după ce ai făcut matematică cu cel mai bun profesor dintr-o școală mentor din centrul Bucureștiului, cu toate că ai fost în Munții Apuseni sau în Deltă, să ai un profesor de sprijin acolo în sat care după aceea lucrează practic. Este al treilea model. Nu trebuie forțat un model sau altul. Doar că trebuie discutat foarte cinstit despre ce avem, ce vrem, câți bani avem și să lăsăm autoritățile locale să implementeze un model definit de noi pe criterii de calitate”, a adăugat Daniel David, ministrul Educației.

(Citește și: ”Acum-LIVE – conferința / „Capitalul uman: Educația – stringența economiei.” Marți, 16 septembrie 2025, orele 09:30 – 13:30”)

***



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.