LISTA Oamenii consultați de ministrul Daniel David la verificarea măsurilor de austeritate din Educație – Edupedu.ro

7 august 2025
Măsurile de reorganizare și austeritate din sistemul de educație, impuse prin Legea 141/2025 au fost luate în cadrul coaliției politice de guvernare și prin discuții cu oamenii din cabinetul ministrului, a declarat, într-un interviu acordat Ziare.com, ministrul Educației, Daniel David. Oficialul nu are în cabinet niciun consilier pe învățământ preuniversitar, în condițiile în care 90% dintre măsurile pe educație luate prin Legea Bolojan sunt în învățământul preuniversitar. Ministrul a fost întrebat explicit cine sunt „experții naționali și internaționali” cu care susținea că s-a consultat în privința acestor măsuri.

Răspunsul lui Daniel David: „Deciziile s-au luat de coaliția politică și programul de guvernare. Eu am pus alte condiții. Am zis că orice măsuri se propun pentru reorganizare trebuie să îndeplinească niște criterii. (…) Și măsurile propuse le-am analizat prin prisma acestor reguli și, în această logică, suntem în faza în care elaborăm legislația, dacă vreți, sau normele subsecvente legii care a fost adoptată prin asumare.” Întrebat din nou cu cine s-a consultat în privința măsurilor, Daniel David a răspuns: „Am lucrat cu oamenii din… Am verificat aceste lucruri cu oamenii, în primul rând, din cabinetul ministrului.”

Redăm fragmentul din interviu cu răspunsul pe această temă al lui Daniel David:

În raportul prezentat săptămâna trecută, ați menționat că v-ați consultat cu membrii cabinetului și cu experți naționali și internaționali. Puteți să ne precizați cine sunt acești experți?

Daniel David: „Nu, eu v-am spus că deciziile s-au luat de coaliția politică și programul de guvernare. Eu am pus alte condiții. Am zis că orice măsuri se propun pentru reorganizare trebuie să îndeplinească niște criterii. În primul rând, trebuie să nu se dea afară titularii și să nu le scadă salariile. În al doilea rând, să fie principiul raționalității respectat, adică prin orice măsuri luăm să nu ieșim din repere europene. Adică, dacă mărim numărul de copii într-o clasă să găsim reperul respectiv și la nivel european. Și în al treilea rând, principiul decenței, spuneam, adică (n.r. să ținem cont) cât își permite financiar țara, în acest moment.

Și măsurile propuse le-am analizat prin prisma acestor reguli și, în această logică, suntem în faza în care elaborăm legislația, dacă vreți, sau normele subsecvente legii care a fost adoptată prin asumare.”

Și cu cine v-ați consultat în privința măsurilor?

Daniel David: „Am lucrat cu oamenii din… Am verificat aceste lucruri cu oamenii, în primul rând, din cabinetul ministrului.”

Cabinetul ministrului Daniel David, cu care acesta afirmă că a „verificat” măsurile de reorganizare și austeritate aplicate în educație, este compus exclusiv din persoane cu profil academic universitar, de cercetare sau din zona de comunicare digitală. Niciunul dintre consilierii săi nu are specializare sau experiență dovedită în învățământul preuniversitar – componenta de sistem asupra căreia se răsfrâng aproape în totalitate măsurile adoptate prin Legea 141/2025.

Cine sunt oamenii din Cabinetul ministrului Educației și Cercetării:

Potrivit site-ului oficial al Ministerului Educației, din cabinetul ministrului Daniel David fac parte: Răzvan V. Mustață, Florin Sava, Radu Silaghi-Dumitrescu, Isabel Diana-Leucuța, Cătălin Vișan.

Potirvit CV-urilor publicate de către Ministerul Educației și Cercetării, oamenii din cabinetul ministrului au următoarele referințe:

Directorul de cabinet, Răzvan V. Mustață, este conferențiar la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Este specializat în contabilitate, raportare financiară și armonizare contabilă internațională. A deținut funcții administrative în UBB și a fost implicat în proiecte de cercetare în domeniul contabilității, dar nu are activitate profesională în domeniul politicilor educaționale.

Pentru învățământul superior, consilier al ministrului este profesorul Florin Sava, de la Universitatea de Vest din Timișoara, psiholog cu specializare în psihometrie și cercetare comportamentală. A fost prorector responsabil cu cercetarea la UVT și a colaborat cu organisme precum ARACIS, dar activitatea sa este centrată pe mediul universitar și pe cercetare, fără legături directe cu organizarea învățământului preuniversitar.

Consilierul pe cercetare este profesorul Radu Silaghi-Dumitrescu, tot de la Universitatea Babeș-Bolyai, cunoscut pentru activitatea sa în biochimie, hemoproteine și cercetare biomedicală. Deși are un profil științific de excelență, acesta nu are implicare documentată în elaborarea de politici educaționale, nici în problematica specifică învățământului general obligatoriu.

Pe zona de comunicare și relație cu societatea, ministrul este asistat de Isabel-Diana Leucuța, prezentată drept specialist în social media și marketing digital, angajată a UBB. Aceasta are un profil profesional format în mediul privat și universitar, fără experiență în educație sau politici publice. A ocupat funcții în agenții de publicitate, proiecte de design grafic și campanii online, și este absolventă de studii în digital media. A fost model al agenției MModels Romania, conform fotografiilor publicate pe pagina proprie și pe pagina organizației.

Foto: Isabel-Diana Leucuta/Andrei Gheorghe Talpoș/MModels Romania

Un alt consilier, Cătălin Vișan, este cercetător doctor în inteligență artificială la Universitatea Politehnica din București, cu activitate în proiectare de circuite integrate și algoritmi evolutivi. A avut un stagiu la Comisia Europeană și activitate tehnică în sectorul digital, însă fără legătură cu elaborarea politicilor publice în educație.

Este de menționat că funcția de consilier pentru învățământul preuniversitar este în continuare vacantă. Pe site-ul oficial al Ministerului Educației apare mențiunea „Nominalizarea va fi făcută la o dată ulterioară.” Cu alte cuvinte, în perioada în care ministerul a elaborat și promovat cele mai drastice schimbări din ultimul deceniu în rețeaua școlară – măsuri cu impact aproape exclusiv asupra elevilor și profesorilor din preuniversitar – Daniel David nu avea niciun consilier de specialitate pe acest segment de sistem.

Foto: captura MEC/Cabinet ministru

Pe lângă consilierii permanenți, în cabinet funcționează și o serie de consilieri onorifici:

Învățământ superior:

Învățământ preuniversitar:

  • Mircea Bertea (Prof. dr., expert în educație, Președinte ANCLP România)
  • Bogdan Cristescu (Director – Direcția Curriculum, Evaluări și Examene Naționale, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, MS, PhD)
  • Constantin Cucoș (Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
  • Dacian Dolean (Cercetător dr. – SUA / Cercetător asociat UBB)
  • Cătălin Glava (Conf. univ. dr. – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca)
  • Mihaela Nabăr (Director executiv –  World Vision România)
  • Radu Szekely (specialist în educație)

Cercetare – Dezvoltare – Inovare:

  • Ovidiu Andronesi (Associate professor, MD, PhD – Universitatea Harvard) 
  • Bogdan Drugă (CS I – Institutul de Cercetări Biologice din Cluj-Napoca) 
  • Ștefan Szedlacsek (CS I – Institutul de Biochimie al Academiei Române din București)

Aspecte transversale (în minister și cu alte autorități) și relația cu societatea și mediul socioeconomic:

Expertiza reală care a stat la baza „verificării” măsurilor de austeritate despre care ministrul a afirmat public că au fost analizate prin „filtre raționale și decente” este cea a acestor persoane.

Conform decalrațiilor de până acum ale ministrului, nu a existat nicio consultare cu cercetători în politici educaționale, cu specialiști în guvernanță școlară sau cu reprezentanți ai sistemului preuniversitar, deciziile au fost asumate exclusiv în logica politică a programului de guvernare, nu în baza unei arhitecturi de luare a deciziilor informată științific, așa cum ministrul Daniel David promitea în luna martie, la reînființarea Institutului de Științe ale Educației.

Apare o nouă contradicție cu declarațiile repetate ale ministrului Daniel David despre o „guvernare bazată pe știință” și cu angajamentele asumate în martie 2025, când a anunțat reactivarea Institutului de Științe ale Educației și a unei noi arhitecturi de luare a deciziilor „pe baza cercetării, nu a presiunii politice”.

Măsurile de austeritate care au ca țintă remodelarea rețelei școlare românești au fost însă adoptate fără implicarea comunității de cercetare educațională și fără niciun expert pe preuniversitar în echipa ministrului.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.