Sidicatele din Educaţie cer demisia ministrului Daniel David

30 iulie 2025

Federaţiile sindicatelor din Educaţie solicită demisia ministrului Daniel David, despre care afirmă că a avut ”un rol foarte activ” în luarea de ”măsuri fără precedent” ce vor afecta învățământul preuniversitar și cercetarea, în opinia acestor organizații.

Ei anunţă pichetări ale Ministerului Educaţiei, începând de miercuri, şi un ”Miting al Educaţiei” în 8 septembrie, prima zi a noului an şcolar.

”Nu învăţământul a contribuit la deficitul bugetar, ci sinecurile de partid, înţelegerile la ceas de seară şi cumetriile transpartinice. Acestea sunt o parte a motivelor pentru care membrii celor trei federaţii sindicale reprezentative din învăţământ şi nu numai aceştia, sunt profund revoltaţi de modul în care domnul ministru s-a comportat în fruntea MEC şi, în numele acestora, Colegiul Naţional al Liderilor F.S.L.I., Colegiul Liderilor FSE ”Spiru Haret” şi Biroul Executiv al FNS ”Alma Mater” solicită demisia ministrului Educaţiei şi Cercetării, domnul Daniel David”, scrie în comunicatul comun.

”Domnule ministru, faceţi un gest onorabil şi prezentaţi-vă demisia!”, cer sindicatele din Educaţie, marţi, într-un comunicat de presă comun.

Calendarul de proteste anuțat în Educație

  • Miercuri, circa 150 de membri de sindicat vor picheta sediul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, după următorul program: 30 iulie, începând cu ora 10.00, 31 iulie, începând cu ora 10.00, 1 august, începând cu ora 10.00, 4 august, începând cu ora 10.00, 5 august, începând cu ora 10.00, 6 august, începând cu ora 10.00, 13 august, începând cu ora 10.00, 20 august, începând cu ora 10.00, 27 august, începând cu ora 10.00, 3 septembrie, începând cu ora 10.00.
  • La 8 septembrie, în prima zi a noului an şcolar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la Mitingul Educaţiei.

Nemulțumirile federațiilor din Educație

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie ”Spiru Haret” şi Federaţia Naţională ”Alma Mater”, în numele celor peste 250.000 de salariaţi ale căror interese le reprezintă, ”îşi exprimă revolta” faţă de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educaţional.

”Dând dovadă de cinism şi iresponsabilitate, Guvernul Bolojan provoacă în învăţământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, având în vedere că aceste măsuri înseamnă, practic, reorganizarea a o bună parte a învăţământului preuniversitar, într-un interval de timp de aproximativ o lună. Grav este că toate aceste măsuri au fost luate, din condei, fără să se facă, aşa cum era firesc, un studiu de impact. Ministrul Educaţiei şi Cercetării, domnul Daniel David, ar fi trebuit să aibă tăria să-l atenţioneze pe prim-ministrul Guvernului României, domnul Ilie Bolojan, că sistemul de învăţământ este unul complex, iar salariaţii acestuia nu sunt doar nişte simple obiecte de inventar, ci sunt fiinţe umane care nu pot fi discreditate şi umilite, aşa cum procedează acum guvernanţii”, acuză sindicatele.

Ei susţin că ”de bulversarea fără precedent a sistemului de învăţământ se fac vinovaţi: preşedintele României, care a tăcut suspect, prim-ministrul Guvernului României, ministrul Educaţiei şi Cercetării, precum şi partidele care susţin actualul guvern”.

Măsurile care, în opinia sindicatelor, distrug ”educaţia şi cercetarea din România”:

  • ”Creşterea normei didactice de predare cu 2 ore – acesta este măsura cu consecinţele cele mai grave asupra cadrelor didactice. Realitatea din majoritatea şcolilor ne arată că vor fi profesori titulari care vor intra în restrângere de activitate şi profesori suplinitori calificaţi care, foarte probabil, nu îşi vor mai găsi un loc de muncă. Referitor la profesorii titulari, există riscul major ca aceştia să nu-şi mai primească salariile întregi, asta pentru că va fi imposibil să li se asigure norma completă de 20 de ore”.
  • A le acorda acestora ”şansa“ de a primi 2 ore, pentru completare, la distanţe apreciabile, ”este cinism”, întrucât este posibil ca cheltuielile pentru navetă să fie mai mari decât contravaloarea celor 2 ore.
  • ”De asemenea, mărirea normei de predare va însemna mărirea sarcinilor de muncă, pe lângă celelalte îndatoriri profesionale, ceea ce va conduce la creşterea presiunii psihice. Totodată, este complet greşit şi faptul că a fost eliminată facilitatea de a se diminua, cu 2 ore, norma de predare pentru profesorii care au gradul didactic I şi o vechime peste 25 de ani. În timp ce în multe ţări, norma didactică de predare pentru profesorii cu vechime este diminuată chiar la jumătate, restul orelor fiind dedicate pentru a îndruma profesorii tineri, la noi nu mai este nici o diferenţă între un profesor debutant şi unul care este la final de carieră”.

  • Comasarea a sute de unităţi de învăţământ va duce la concedieri de personal didactic auxiliar şi chiar administrativ.
  • În ceea ce priveşte creşterea efectivelor de elevi în clasă, ei afirmă că aceasta va duce la revenirea la efectivele de elevi/preşcolari ”istorice“ şi, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecinţă scăderea calităţii actului educaţional şi reducerea numărului de posturi/norme.
  • ”Scăderea dramatică a tarifului pentru plata cu ora va conduce la imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remuneraţiei derizorii (scăderea cu peste 50% a tarifului orar). Se va ajunge la situaţia aberantă ca o oră prestată de un profesor la început de carieră să fie plătită la fel cu tariful orar al unui muncitor necalificat. Sunt specializări şi discipline deficitare în resursa umană. Cine va presta aceste ore, în regim de plata cu ora?”.
  • Creşterea obligaţiei de catedră pentru directori şi inspectori va conduce la imposibilitatea practică şi obiectivă de desfăşurare a activităţii de către personalul de conducere, de îndrumare şi control (atât activitatea la catedră, cât şi cea specifică funcţiei).
  • Decizia de neactualizare a costului standard pe student echivalent poate duce la concedieri colective sau chiar la închiderea unor universităţi, subfinanţarea instituţiilor de cercetare, prin neactualizarea costurilor necesare pentru resursa umană şi utilităţi, pentru menţinerea şi dezvoltarea infrastructurii, instituţii de importanţă deosebită pentru buna funcţionare a educaţiei şi cercetării şi subfinanţarea bibliotecilor centrale universitare, prin neactualizarea costurilor cu resursa umană şi utilităţi.

(Citește și: ”Cristian Grosu / 7 adevăruri despre ”Distrugerea învățământului românesc”. Și o soluție de termen lung”)

(Citește și: Video / Ministrul David, noi explicații privind reformele propuse în Educație și scopul lor – „Dacă nu interveneam acum, școala nu mai putea fi salvată de ea însăși”)

****



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.