Inspectorul școlar general din județul Bihor, Alin Ștefănuț, a evidențiat, vineri, importanța Campusului dual din Oradea și, în general, pregătirea în domeniul tehnic și profesional, el punctând că, pentru anul școlar 2025-2026, este prevăzut un procent de 67% din totalul claselor de a IX-a pentru aceste domenii.
‘Acest campus pentru învățământ dual este un model de bune practici la nivelul județului și al întregii țări. Este un proiect de succes, implementat în județul Bihor, având, în prezent, atractivitate în rândul populației școlare din Bihor, dar și din județele învecinate. Această atractivitate se manifestă și prin transferurile care se fac în această perioadă și s-au realizat de curând din județele învecinate, Cluj și Sălaj’, a declarat, pentru AGERPRES, Alin Ștefănuț.
Potrivit acestuia, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) a desfășurat și continuă să organizeze diferite caravane de informare și promovare a învățământului profesional și tehnic, pentru anul școlar 2025-2026.
‘Avem clase de a IX-a pentru specializările teoretic, tehnic, vocațional. Din procentul total de 100%, învățământul profesional și tehnic are 67%. Căutăm să încheiem parteneriate la nivel internațional pentru promovarea învățământului dual. Și estimăm că, în toamnă, vom avea un astfel de parteneriat cu colaboratori din Franța’, a precizat Ștefănuț.
Pentru orientarea în carieră a elevilor, ISJ colaborează îndeaproape cu Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, iar pentru promovarea învățământului profesional și tehnic, în urmă cu doi ani, au demarat organizarea caravanelor informative în diferite localități din județ.
‘Acele vizite și-au atins scopul pentru că, în momentul de față, avem elevi de liceu transferați în campusul dual din Oradea, din județele Cluj și Sălaj, la Liceul tehnologic dual din Oradea, cum se numește. Acest fapt ne bucură. Au venit și rămân în internat, beneficiază de gratuitate la cazare, gratuitate la masă, gratuitate la transportul public local. Practic, au venit datorită condițiilor oferite în campus’, a afirmat, într-o conferință de presă, Alin Ștefănuț, în cadrul unei analize a învățământului din județ, în urma examenelor de Bacalaureat și Evaluare națională.
Din ‘radiografia’ educației bihorene prezentate se constată o mare discrepanță la Evaluarea națională între rata de promovare în mediul rural, 63,47%, față de cea din mediul urban, unde s-a înregistrat un procent de 89,39%.
Din cele 147 de școli, un număr de 15 unități școlare, majoritatea din mediul rural, nu au avut niciun absolvent care să treacă acest examen, adică au înregistrat 0% promovare. În timp ce pe primele poziții s-au plasat, ca de obicei, colegii mari, de renume, din Oradea și orașe din județ, adică 25 de școli cu procent de promovare de 100%, alte 22 având rate de promovare între 90 și 99%.
‘Din punctul meu de vedere, numărul mare de clase cu profil teoretic în județ nu se justifică. Ar trebui – deși în județul Bihor se face deja de mai mult timp – să promovăm mai mult învățământul tehnic și profesional. Și am reușit, zic eu, într-o mare măsură, dar bineînțeles că mai sunt pași de făcut în această direcție. Gândiți-vă ce șanse are pe piața muncii un elev care termină filologie sau științe sociale cu media 6,06, ce competențe are pentru a se integra pe piața muncii. Teoreticul pregătește elevii pentru învățământul superior. Eu mă îndoiesc că acești elevi vor ajunge la învățământul superior. Dar ne lovim în continuare de reticența anumitor părinți de a-și înscrie elevii în învățământul tehnic, respectiv profesional. Sper că vom reuși totuși să conștientizăm cât mai mulți că meseria este brățară de aur’, a subliniat inspectorul școlar general. AGERPRES/(A – redactor: Eugenia Pașca, editor: Irina Poenaru, editor online: Adrian Dădârlat)