Peste 2.500 de elevi din învățământul primar și gimnazial din Sălaj din totalul de aproximativ 20.000 de elevi vor merge la școală, în viitorul anul școlar, în sistemul de învățământ simultan.
Potrivit reglementărilor Ministerului Educației, în unitățile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori în unitățile administrativ-teritoriale în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învățământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege și nu există posibilitatea asigurării transportului școlar, se organizează clase în regim simultan, însă doar în învățământul primar și în cel gimnazial.
Conform datelor centralizate de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Sălaj, în anul 2025-2026, la învățământul primar, din totalul de 598 de clase, cu 11.239 de elevi, sunt propuse în regim simultan 138 de clase, cu 1.891 de elevi, iar la ciclul gimnazial, din totalul de 454 de clase, cu 8.380 de elevi, propuse în regim simultan 55 de clase cu 646 de elevi.
În total, anul școlar viitor, din 19.619 elevi, 2.537 de elevi (13%), din 193 de clase, vor fi incluși în învățământul simultan.
Toate aceste clase sunt în mediul rural, cu excepția a două clase cu 12 elevi în învățământul primar și o clasă cu cinci elevi în cel gimnazial, de la Liceul Tehnologic ‘Octavian Goga’ Jibou.
‘Indiferent de numărul de elevi, este obligatoriu să existe școală într-o unitate administrative teritorială – o comună. Acolo unde nu se poate cu clase independente, adică nu există minim 10 elevi pe nivel de clasă, suntem obligați să recurgem la învățământul simultan, cu mai multe nivele de clasă împreună. Învățământul nu este ceva nou. El există însă din perioada comunistă. Pentru cadrele didactice implicate, necesită niște abilități mai deosebite. Nu e simplu. De multe ori, lecția se predă în așa fel încât să capteze atenția și a celorlalți, de la alte vinele de clasă. De exemplu, poți să consolidezi cunoștințele celor de clasa a II-a, prin ce se predă la clasa a I-a’, a precizat, pentru AGERPRES, inspectorul general școlar, Gheorghe Bancea.
Carmen Temeș a lucrat ca învățătoare mai mulți ani în sistemul de învățământ simultan, la școala din localitatea Lemniu, comuna Letca, și consideră că acest tip de predare este unul foarte solicitant pentru cadrul didactic și, deși este văzut ca unul mai puțin recomandat pentru elevi, poate avea și avantaje.
‘Învățământul simultan este folosit în special în mediul rural. E o muncă foarte, foarte solicitantă și necesită o formă de pregătire mult mai avansată și mai specializată din partea cadrelor didactice. Pentru elevi, ca avantaje, pot menționa faptul că ei fac mai mult muncă independentă, ceea ce ajută la o capacitate mai bună de organizare și îi face mai responsabil. De asemenea, socializează cu cei mari, care pot fi un model pentru ei’, susține Carmen Temeș.
Potrivit acesteia, există și unele neajunsuri ale acestui sistem pentru elevi. Printre ele se numără timpul foarte limitat de predare, iar cei care au dificultăți de învățare riscă să rămân în urmă. De asemenea, este foarte dificil de evaluat individual elevii.
‘Pentru dascăl, este o muncă grea, dificilă, dar și cu satisfacții. Este solicitant și necesită multă experiență, planificare foarte bună și să știi foarte bine să gestionezi timpul și conținutul. Toate aceste duc la o oboseală crescută pentru cadrul didactic. Însă, suntem conștienți că este unica șansă de a face ceva, mai ales pentru copiii din medii defavorizate’, subliniază învățătoarea.
Printre satisfacțiile pe care le-a avut de-a lungul carierei, Carmen Temeș îi menționează pe cei doi elevi ai ei care ajuns, la rândul lor, învățători. Unul este chiar fiul ei, care a ajuns să-i ia locul la școala din Lemniu, iar al doilea o fostă elevă, în prezent învățătoare în județul Cluj. AGERPRES/(A – redactor: Sebastian Olaru, editor: Irina Poenaru, editor online: Andreea Lãzãroiu)
Sursa foto: Liceul Tehnologic „Octavian Goga” Jibou/Facebook.com
