Educație incluzivă prin inovație digitală și învățare europeană

14 iulie 2025

Într-o societate în continuă schimbare, educația devine mai mult decât un transfer de informație – devine un proces de adaptare, de conectare și de sprijin individualizat. În mod special în școlile speciale, unde cadrele didactice lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) – cu dizabilități severe, profunde și/sau asociate – este esențial ca metodele de predare să țină pasul cu tehnologia, dar și cu diversitatea emoțională și cognitivă a fiecărui elev, după cum ne-a informat Mihaela Mazeta, directorul Centrului Școlar de Educație Incluzivă „Primăvară” din Reșița.

În acest spirit, Centrul Școlar a desfășurat în anul școlar 2024–2025 un amplu demers de formare profesională prin programul Erasmus+, care a inclus trei mobilități internaționale în Finlanda, Islanda și Italia. Acestea s-au desfășurat în perioadele 28 noiembrie – 2 decembrie 2024 (Helsinki), 24–28 februarie 2025 (Reykjavík) și 23–28 iunie 2025 (Cagliari), reunind în total doisprezece cadre didactice participante.

Temele celor trei cursuri au vizat direct obiectivele acreditării Erasmus asumate de școală: metode și strategii didactice inovatoare promovate în spațiul european, competențe digitale pentru progres școlar și învățare non-formală pentru incluziune.

Primul curs, desfășurat în capitala Finlandei, Helsinki, a purtat titlul „Connectedu: ICT for Nowadays Classes” și a fost dedicat dezvoltării competențelor digitale aplicabile în activitatea de predare. Cadrele didactice au explorat instrumente precum Canva, Padlet, Voki sau Classroomscreen și au învățat să creeze conținut multimedia, site-uri și bloguri educaționale, dar și activități digitale interactive, toate cu scopul de a adapta procesul de învățare la nevoile elevilor cu CES, a mai precizat Mihaela Mazera.

În Islanda, la Reykjavík, profesorii au participat la cursul „Going Digital in an Innovative Classroom with Apps and New ICT Technologies”. Activitățile au fost concentrate pe integrarea inteligenței artificiale în educație și pe utilizarea tehnologiilor digitale pentru evaluare, personalizarea învățării și dezvoltarea de resurse accesibile. Aplicațiile explorate au variat de la cele dedicate generării de conținut la crearea de prezentări interactive și chatboți educaționali.

În Italia, la Cagliari, cursul „Non Formal Learning – The Golden Door for an Innovative Future for Schools” a adus în prim-plan învățarea non-formală, ca formă de sprijin și incluziune pentru elevi.

Activitățile au inclus ateliere de inteligență emoțională, mindfulness, combaterea stereotipurilor, lucru în echipă și facilitare educațională. Totul a fost gândit pentru a construi un mediu în care fiecare copil, indiferent de dificultățile sale, poate învăța, se poate exprima și se poate simți în siguranță.

Un aspect esențial al acestor mobilități l-a reprezentat dimensiunea internațională a cursurilor. Cadrele didactice din Reșița au interacționat, au colaborat și au schimbat bune practici cu profesori din Austria, Germania, Serbia, Spania, Finlanda și Franța, învățând unii de la alții și construind punți de dialog educațional peste granițe. Schimbul de idei, metode și experiențe a adus un plus de valoare formării și a deschis noi perspective asupra incluziunii școlare și diversității culturale în educație.

Prin aceste mobilități, profesorii de la CSEI „Primăvara” Reșița nu doar că și-au consolidat competențele profesionale, ci au adus în școală o energie nouă, o deschidere europeană și o convingere profundă: fiecare copil are dreptul la o educație de calitate, adaptată și susținută de oameni pregătiți, pasionați și conectați la prezent.

Programul Erasmus+ oferă cadrelor didactice oportunitatea de a participa la cursuri internaționale de formare, de a explora metode inovatoare de predare și de a colabora cu profesori din întreaga Europă.

Pentru școlile speciale, precum CSEI „Primăvara” Reșița, aceste experiențe aduc un plus de valoare prin dezvoltarea competențelor digitale și pedagogice, aplicarea de metode adaptate elevilor cu CES, crearea unui mediu educațional incluziv și motivant, schimburi de bune practici în contexte multiculturale.

Prin Erasmus+, educația devine mai deschisă, mai conectată și mai capabilă să răspundă nevoilor fiecărui elev, a precizat directorul Centrului de Educație Școlară Incluzivă

Lorena POENARU

Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.