Viitoarele reforme din Educație, prezentate de ministrul David. „Țara este în criză, dacă nu facem ceea ce trebuie, ne vom bloca”

29 iunie 2025

Ministrul Educaţiei, Daniel David, a prezentat, marţi seară, angajamentele sale pentru al doilea mandat, menţionând că optimismul său ”s-a transformat acum într-un realism îngrijorat”, și, în contextul economic actual, statul va putea aloca Cercetării un procent 1% din PIB doar spre 2030. Reamintim că aceasta era ținta fixată pentru 2020, ceea ce înseamnă un deceniu pierdut pentru acest domeniu esențial creșterii economice.

Daniel David a transmis, marţi seară, ”un mesaj mai personal, dar cu angajamente instituţionale”, la începutul celui de-al doilea mandat ca expert/tehnocrat susţinut de PNL.

”Eu sunt pregătit să fiu acum un ministru de sacrificiu, dispus să ducă şi criticile ticăloase şi pe cele justificate (politic şi uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung”, a menţionat David.

”Nu credeam că poate fi o situaţie mai complicată decât cea din primul mandat, mai ales că aspectul de instabilitate politică a fost soluţionat. Aşadar, eram optimist, în timp ce lucram la Programul de guvernare pentru educaţie-cercetare (2025 – 2028). Optimismul s-a transformat acum într-un realism îngrijorat, când am văzut deciziile economico-financiare asupra educaţiei-cercetării. Da, ţara este în criză, iar dacă nu facem ceea ce este corect, atunci ne vom bloca”, a declarat ministrul David.

El a prezentat și unele dintre reformele pe care intenționează să le opereze în sistem, pe cele două componente pe care și-a structurat și măsurile cuprinse în programul de guevrnare:

  • În componenta academică (educaţie-cercetare) acestea se bazează pe Raportul QX. Aspectele operaţionale vor fi discutate cu experţii în domeniu şi cu actorii din ecosistemul de educaţie-cercetarea. ”Nu am emoţii aici că vom găsi împreună cele mai bune soluţii şi chiar dacă pe alocuri vor fi dezbateri mai încinse, în final vom avea soluţii larg acceptate în sistem, care îl vor moderniza major, spre bine oamenilor din educaţie-cercetare şi al societăţii în general”, a arătat el.
  • Daniel David a continuat afirmând că, în componenta economico-financiară, deciziile asumate de Coaliţie (şi grupurile tehnice de lucru) le va implementa pentru sistem în coordonate prestabilite la modul general în Programul de Guvernare.

”Pe termen imediat, mesajul meu este că nu avem oameni de disponibilizat în educaţie-cercetare – asta înseamnă că nu vom opri contracte de muncă în vigoare şi nu vom modifica salarii. Pe termen mediu, în legea salarizării unitare trebuie ca punctul de start în salarizarea în educaţie să fie salariul mediu brut pentru debutant, iar poziţiile de CSII/CSI să fie tratate similar cu poziţiile de conf./prof. – acest lucru a fost de altfel deja angajat în timpul grevelor din 2023, a fost prins în diverse norme legale şi unele chiar în Programul de Guvernare, preşedintele vorbind chiar la instalare de «stimularea financiară a personalului didactic». Pe termen lung, trebuie să ţintim atingerea, cel târziu până în 2030, a 1% din PIB pentru cercetare şi a 15% din bugetul general consolidat (pe cheltuieli) pentru educaţie”, a argumentat el.

Ministrul a menţionat însă că, pentru a asigura toate lucrurile menţionate – Programul bazat pe Raportul QX şi aspectele încurajatoare din componenta economico-financiară a Programului de guvernare (2025-2028) -, trebuie asumate eficientizări paradigmatice dificile ale sistemului. ”Aşa cum am spus, vă asigur că în acest demers mă voi ghida după raţionalitate şi decenţa moralei (cu un accent mare pe morala bunului simţ).

Eficientizările economico-financiare vor fi făcute doar în contextul a două principii, a explicat Daniel David:

  • principiul raţionalităţii (prin raportare la standarde/bune practici europene)
  • principiul decenţei (prin raportare la cât poate suporta ţara acum)”, a afirmat Daniel David, menţionând măsuri impuse sistemului de educaţie în condiţiile economico-financiare actuale şi modalitatea prin care intenţionează să le implementeze (încă nu sunt definitive ca modalitate de operaţionalizare, se află în analiză, discutând în aceste zile cu experţi şi partenerii de dialog social).

Creșterea burselor este nesustenabilă, vor fi restructurate – rămân doar 2 categorii

  • ”Creşterea spectaculoasă din ultimii ani nu poate să fie susţinută. Cred că a fost o intenţie bună, dar este nesustenabilă! Avem unul din cele mai generoase sisteme europene de burse, fără să fim una din forţele economice ale lumii sau să avem un impact clar demonstrat pe tot sistemul actual de burse. Dar, mai important, sincer şi direct spus, mai ales acum în criză, nu ne mai permitem financiar acest sistem! Spre exemplu, trebuie să înţelegem că cheltuielile anuale cu aceste burse sunt acum spre 7 miliarde de lei, adică aproape un sfert din deficitul pentru care întoarcem ţara pe dos şi peste tot bugetul cercetării-dezvoltării-inovării din ţară”.
  • ”Păstrăm doar două categorii de burse. Bursele sociale, pentru a asigura incluziune, unde păstrăm şi bursele pentru mame minore, în aceeaşi logică. Bursele de merit, până la maximum 15% dintr-o clasă, cu condiţia unei note minime de 9. După reorganizarea olimpiadelor/concursurilor, voi creşte premiile obţinute pentru câştigători”.

  • Bursele se vor acorda doar pentru timpul în care elevii se află la şcoală, adică în procesul educaţional, arătând că acolo unde legea obligă să se raporteze la salariul minim pe economie, se va face la salariul net, nu brut, în condiţiile în care bursele nu se impozitează.
  • Bursele sociale vor trebui să fie acordate prin instituţiile autorităţilor locale de asistenţă socială, după o metodologie iniţiată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, profesorii şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuind să se ocupe de educaţie.
  • ”În acest fel, definim corect «incluziunea» şi «meritul», fără să le distorsionăm sensurile corecte, iar copiii care au nevoie vor fi protejaţi prin burse sociale, iar cei care sunt foarte performanţi vor fi susţinuţi atâta cât ne permitem acum. Odată ce facem aceste reorganizări raţionale şi decente, sunt convins că scontata mărire treptată a bugetului în anii care vin va aduce resurse suplimentare”.

Norma didactică

  • ”Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcţie de diverse criterii (ex.: cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta şi cu partenerii de dialog social”, a afirmat Daniel David.
  • Degrevările pentru vechime se vor putea face din timpul nedidactic al normei. Degrevările pentru funcţiile de conducere vor fi în jur de 30%, diferenţiat în funcţie responsabilităţi, şi trebuie să fie, de regulă, incompatibile cu plata cu ora.

  • Plata cu ora se raportează la timpul de lucru total (40 de ore pe săptămână), astfel încât valoarea unei ore la plata cu ora să nu depăşească valoarea unei ore din normă.
  • În învăţământul superior, limita de 16 ore echivalente va deveni 18, pentru a ajuta universităţile să se înscrie în bugetul alocat.

Concentrări/comasări educaţionale

Potrivit ministrului, se vor mări, în limite psihopedagogice şi administrative, numărul minim şi maxim de elevi într-o clasă.

În rural, va crește numărul de elevi de la care o unitate educaţională poate avea personalitate juridică, pentru a încuraja şi o reformă a învăţământului rural.

”Dacă implementăm înţelept acest măsuri – să ne amintim că suntem în situaţie de criză, nu de normalitate socială -, fie şi temporar, practic întărim şi salvăm aspectele importante, eficientizăm ce nu merge bine şi astfel ne dezvoltăm. Între măsuri impuse din afara sistemului (ex. «normă mărită», «redimensionarea burselor» etc.) şi  dorinţele noastre de a nu se schimba nimic din beneficiile actuale, am încercat să găsesc un demers raţional şi decent, care ne permite să păstrăm oameni şi salarii şi să creştem pe termen mediu-lung. Altfel, în situaţii de criză, inevitabil alţii ne vor dicta regulile şi modificările”.

Orice modificare ce nu va mai corespunde în viitor practicilor europene şi condiţiilor economico-financiare va fi rediscutată şi regândită, a mai anunțat ministrul Educației.

”Eu sunt pregătit să fiu acum un ministru de sacrificiu, dispus să ducă şi criticile ticăloase (făcute să ne destabilizeze sistemul sau ţara) şi pe cele justificate (politic şi uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung! Nu vă invit la acelaşi lucru, ci doar sper să fim cât mai mulţi parte din soluţii, nu din probleme. Nu cred că un om rezonabil nu înţelege raţional că modificările sunt rezonabile în situaţii de criză (unele erau necesare chiar în situaţie de normalitate). Pot înţelege însă ca psiholog că, emoţional, nu ai cum să fii mulţumit de măsuri de criză”.

Daniel David a menţionat că va renunţa, lunar, la o sumă din salariu, urmând a redirecţiona banii spre burse. ”În fine, la modul real, dar cu mesaj simbolic, deoarece nu pot eu compensa efectele crizei în educaţie-cercetare, voi renunţa lunar la 25% din salariul meu de la minister, pentru a redirecţiona banii spre 2 burse de merit şi 7 sociale (o să caut formula legală, nu asta este problema)”.

(Citește și: Document/ Programul de guvernare: de la măsurile fiscale pentru creșterea veniturilor bugetare, la reformarea statului și a legislației necesare)

****



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.