Un simplu subiect de examen a scos la iveală o rană adâncă din sistemul educațional românesc
La proba de Limba română din cadrul Evaluării Naționale 2025, elevii de clasa a VIII-a au fost puși să scrie o compunere despre o întâmplare trăită într-o excursie. Ceva ce, pentru unii copii, pare o banalitate. Pentru alții, însă, o imposibilitate.
Sociologul Gelu Duminică a reacționat tranșant: „Recunosc, m-a dezgustat lipsa de cunoaștere a realităților sociale din România a celor care au făcut, și validat subiectele. Mii de elevi, dintre cei care au dat examenul național astăzi, nu au fost în viața lor într-o excursie. Nu pentru că nu și-ar fi dorit ci doar pentru că familiile lor sunt prea sărace pentru a-și permite o astfel cheltuială.”, spune sociologul.
Declarația lui vine ca un strigăt de alarmă într-un sistem care continuă să ignore diferențele tot mai mari dintre copiii privilegiați și cei din medii defavorizate. În timp ce unii își aleg cu greu dintre cele cinci amintiri din tabăra de schi, alții n-au trecut nici măcar de satul vecin. Pentru acești copii, „excursia” e un cuvânt fără ecou, iar „întâmplarea” e o invenție forțată, nu o amintire reală.
„Mulți dintre ei sunt rupți de munca câmpului, ingrijirea animalelor, trebăluit prin casă sau în orice altă activitate prin care-și pot ajuta familia să dea ”brânci la sărăcie”.”, mai scrie Duminică.
Și pune problema direct: cum poți evalua corect un copil obligat să inventeze o poveste dintr-o realitate care nu i-a aparținut niciodată? Cum rămâne cu șansele egale? „Da, copiii ăia sunt ”invizibili” pentru un sistem strâmb și slab echitabil și primesc o calitate mult mai slabă a educației. Însă să dezvolți un subiect prin care ceri o compunere pentru ceva care 10-15% dintre elevi nu are un fundament în realitate și cunoaștere, e, din punctul meu de vedere, discriminatoriu.”, atrage atenția sociologul.
În încheiere, acesta propune o inversare de perspectivă: „Închipuiți-vă cum ar fi fost pentru elevii din marile aglomerări urbane dacă subiectul ar fi fost centrat pe ”o zi pe care au petrecut-o alături de părinți la munca de pe câmp”.”
Evaluarea națională nu e doar un test de cunoștințe. E o oglindă a felului în care înțelegem (sau nu) realitatea copiilor din România. Iar când cerințele ignoră viața celor pe care ar trebui să-i evalueze, începem să vorbim nu despre educație, ci despre nedreptate.