Liceenii vor învăța din nou gramatică

17 iunie 2025

Ministerul Educației și Cercetării a pus în dezbatere publică, ieri, noile planuri-cadru pentru liceu. Se schimbă numărul de ore la fiecare disciplină și specializare de la liceu. S-a regândit trunchiul comun și numărul de ore pentru elevii de la profil real, profil uman, profil tehnologic și vocațional. Ceea ce s-a publicat pentru consultare publică este rezultatul dezbaterilor din ultimele luni, ministrul Daniel David dorindu-și să se ajungă la un consens cu toți factorii implicați în procesul educațional. În ciuda anunțurilor privind eliminarea sau diminuarea semnificativă a numărului de orel de Istorie și Geografie, acestea au fost păstrate în trunchiul comun, fiind în continuare materii obligatorii pentru elevii de liceu, indiferent de profil.

Noile planuri-cadru pentru liceu includ disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. Ministrul Daniel David, este primul care și-a asumat, după foarte mulți ani, schimbarea acestora, deși era cerută de cadrele didactice de mult timp. 

Față de varianta noilor planuri-cadru pusă în discuție în februarie 2025, cea publicată de Ministerul Educației, ieri, pentru următoarea perioadă de dezbatere publică, a fost modificată. Ministrul a explicat că descentralizarea propusă inițial „era prea puternică” pentru situația actuală a învățământului din România, deci a fost redusă. Ceva foarte important care s-a adăugat este componenta de cultură națională – prin numărul de ore de Istorie și Geografie a României. De asemenea, reintră în programă orele de gramatică. Noile planuri-cadru se vor aplica începând cu anul școlar 2026-2027, pentru clasa a IX-a. 

Ministrul a declarat, în cadrul unei întâlniri informale cu presa, în legătură cu modificările care ar urma să intre în vigoare și să se aplice începând cu anul școlar viitor, că se așteaptă ca programele școlare să fie mai relevante și mai puțin încărcate. De altfel, acesta este principiul de bază pe care l-a promovat David de când a devenit ministru, explicând că o reformă a sistemului de educație este imperios necesară și ar trebui să se axeze pe a obține mai mult cu mai puțin – adică rezultate mai bune cu un consum mai mic de resurse, o predare bazată pe calitate și nu pe cantitate etc.

Istoria și Geografia rămân discipline obligatorii pentru toți anii de liceu, indiferent dacă sunt la profil uman, real, tehnologic sau vocațional, potrivit noilor planuri-cadru care au fost publicate de Ministerul Educației după ce au fost revizuite.  

Se schimbă conținutul disciplinelor și manualele

Ministrul a explicat că planurile-cadru reprezintă doar o primă etapă a reformei sistemului de Educație pe care și-o dorește și pentru care a făcut o serie de propuneri. David încă așteaptă un răspuns de la viitorul Guvern, în legătură cu posibilitatea de a se aplica reforma, așa cum a propus-o, cu eventuale modificări care ar rezulta în urma unor dezbateri și pe acest subiect. De altfel, David a declarat, luna trecută, când a prezentat propria sa analiză a situației și planul de reformă, că va accepta să facă parte din viitorul Executiv doar dacă reforma va fi acceptată și finanțată, astfel încât să se poată aplica din viitorul an școlar și universitar.

Elevii vor avea rezultate mai bune la testele PISA

Unul dintre pașii acestei reforme este lansarea dezbaterilor pentru schimbarea planurilor-cadru în învățământul liceal, ceea ce presupune o reformă legată de curriculum, iar pasul următor va fi fundamental, deoarece se va stabili ce conținut vor avea disciplinele pe care elevii le vor studia. Ministrul spune că va trebui să se facă schimbări esențiale și în legătură cu partea de conținut, după ce se stabilește numărul de ore pentru fiecare disciplină. David a subliniat faptul că este nevoie mai ales de o schimbare de viziune, astfel încât programa școlară să fie mai relevantă și mai puțin încărcată. Propunerea lui este ca cel puțin 25% din timpul alocat fiecărei discipline să se focalizeze pe consolidarea cunoștințelor, pe activități și pe aplicabilitatea la viața de zi cu zi, nu pe lecția în sine. De altfel această abordare ne-ar aduce mai aproape de filosofia OECD, iar elevii ar trebui să obțină rezultate mult mai bune la testele PISA, pentru că marea problemă care a dus România pe poziții de la coada clasamentului la aceste teste a fost lipsa legăturii dintre ceea ce se învață teoretic și aplicabilitatea în practică. 

Mai multe ore legate de profil și specializare

După ce s-ar schimba și viziunea, ar urma elaborarea unor noi manuale școlare, dar și trainingul pentru profesori, care va fi esențial pentru implementarea noului model curricular. Ministrul a vorbit despre trei schimbări esențiale care ar trebui să fie făcute și care au stat la baza noilor planuri-cadru. De exemplu, la specializarea matematică-informatică, nu era normal ca disciplina informatică să aibă mai puține ore decât alte discipline. La fel, la științele naturii, nu era normal să fie mai puține ore de Biologia sau de Chimie decât la alte discipline care nu sunt legate de profilul respectiv. Pornind de aici, noile planuri-cadru accentuează profilul și specializarea, printr-un număr mai mare de ore la materiile definitorii pentru specializarea respectivă. 

Se menține descentralizarea la nivelul școlii

De asemenea, se mizează pe descentralizarea la nivelul școlii, iar elevilor li se dă mai multă libertate să aleagă din ceea ce li se va oferi. Noile planuri-cadru au crescut numărul de ore descentralizate până la dublare față de ceea ce exista în trecut. Pentru curriculumul legat de opțiunea elevului, ministrul a dorit să existe patru discipline care să le fie prezentate obligatoriu acestora, din care ei pot alege sau le pot refuza, însă e important ca toți să aibă la dispoziție discipline precum cele legate de stilul de viață sănătos, autoreglarea psihologică, educație fizică și sport sau arte. Toate acestea au menirea de a ajuta elevii pentru a putea avea baza de pornire în lupta cu tentațiile nocive ale adolescenței – drogurile, alcoolul, fumatul, sexul neprotejat și alte pericole, dar reprezintă și un sprijin real pentru cei care au aptitudini și talente în domeniile legate de creație sau care ar putea face performanță sportivă etc.



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.