Copiii învață empatia la școală: „Ora cu și pentru animale”, model pentru întreaga țară
În județul Ilfov, o inițiativă educațională inovatoare prinde contur și promite să devină model la nivel național. Este vorba despre opționalul „Ora cu și pentru animale”, o materie introdusă pentru elevii din clasele a V-a și a VI-a, care îmbină educația cu dezvoltarea emoțională prin contactul direct cu animale.
Noua disciplină își propune să cultive valori precum empatia, responsabilitatea și respectul față de toate ființele vii. Elevii au ocazia să interacționeze cu animale precum șopârle, șoricei sau alte vietăți mici, în cadrul unor lecții interactive menite să creeze o legătură autentică între copii și necuvântătoare.
Raluca Băleanu, consilier în cadrul Direcției Protecția Animalelor din Consiliul Județean Ilfov, subliniază impactul emoțional profund al acestui opțional:
„Este o oră extraordinară, de care este mare nevoie. Am văzut copii introvertiți care, după mai multe lecții, s-au deschis complet.”
Acest efect benefic este confirmat și de studii internaționale, care arată că prezența animalelor în educație reduce comportamentele agresive și sporește empatia și cooperarea între elevi.
Vicepreședintele CJ Ilfov, Alexandru Bogdan Văsii, consideră că proiectul trebuie extins la nivel național:
„Empatia este calitatea care face diferența. Suntem bucuroși să încheiem primul an cu acest opțional și vom face toate demersurile ca ‘Ora cu și pentru animale’ să devină o materie la nivel național.”
Demersurile au început deja: potrivit unui ordin al Ministerului Educației publicat în Monitorul Oficial, din anul școlar 2025–2026, elevii din ciclul primar și gimnazial vor putea alege dintr-o listă mai bogată de materii opționale. Printre acestea se numără:
- Educație Nutrițională
- Muzică și Dans
- Aventura Cunoașterii Universului
- Armonie și Expresie Corporală
- Viitorii Olimpioni
- Educație prin Minibaschet
- Minihandbal – Mișcare, Joc și Fair-Play
„Ora cu și pentru animale” rămâne însă una dintre cele mai emoționante și relevante inițiative, fiind văzută ca un instrument esențial în formarea unor copii empatici, încrezători și echilibrați emoțional.