Ministrul educaţiei şi cercetării, Daniel David, a prezentat o diagnoză a învăţământului românesc, raportul asumat în nume personal reliefând nu doar problemele identificate, ci şi soluţiile pe care le propune demnitarul pe termen mediu şi lung. Raportul ar urma să fie discutat săptămâna viitoare la Parlament, unde vor participa atât factorii politici de decizie, cât şi experţi în educaţie, reprezentanţi ai elevilor şi părinţilor.
Raportul QX se bazează pe date, spune ministrul Daniel David (foto), şi prezintă o parte de diagnostic, dar şi o parte de propuneri de reforme „ghidate de date, de bune practici europene/ internaţionale sau de analize proprii reflexive”.
„Raportul acesta prezintă viziunea mea personală conturată în urma experienţei de profesor, de rector şi ministru. Îmi doresc o dezbatere raţională pe baza raportului, o dezbatere care să pornească de la două întrebări majore: „Cum vrem să arate această ţară? Vrem să fie o societate bazată pe cunoaştere sau pe pseudoştiinţă?”, a transmis ministrul Daniel David în conferinţa de prezentare a raportului.
Pentru a oferi o imagine mai clară a sistemului, demnitarul a pornit de la ideea unei Românii formate dintr-o sută de români, din care 20 sunt copii. „Conform concluziilor bazate pe date statistice, din cei 20 de copii, patru sunt «ca şi pierduţi din sistemul educaţional», nu ştim dacă sunt în ţară sau sunt plecaţi, cert e că nu primesc educaţie. Alţi cinci-şase copii din cei 20 sunt analfabeţi funcţional, iar ceilalţi 10 copii primesc măcar nivelul de competenţă minimal. Dacă eu, ca psiholog, mă uit la această structură, nu pot să fiu decât foarte trist, pentru că,
direct spus, de jumătate dintre copii ne cam batem joc”, a punctat ministrul.
Prezentarea a continuat cu partea de cercetare, „care trebuie să fie foarte importantă dacă ne dorim un învăţământ de calitate”, a trecut prin anumite chestiuni ce pot fi corectate la nivelul învăţământului universitar, însă accentul l-a pus pe învăţământul preuniversitar, unde „educația este ineficientă” şi „generează absolvenți cu o calitate slabă a competențelor, abandon școlar mare și analfabetism funcțional crescut”. Aceste aspecte, spune Daniel David, „devin risc de securitate națională”.
Printre propunerile pe care le-a înaintat ministrul educaţiei, Daniel David, se numără modificarea examenului de titularizare, astfel încât „toţi candidaţii care obţin cel puţin nota 7 devin licenţiaţi în cariera didactică şi au automat dreptul de a ocupa un post pe durată nedeterminată în sistem”. O altă propunere se referă la modificarea admiterii la liceu, respectiv susţinerea examenului de Evaluare Naţională, despre care ministrul spune că este prea concentrat pe două materii, fiind „nenatural pentru un învăţământ obligatoriu de 10 ani”. (O. N.)