Doi elevi de clasa a IX-a din Cluj-Napoca vor prezenta, în luna iunie, la o competiție din SUA, un proiect inovator, iRIDE, o soluție de mobilitate care ajută persoanele cu deficiențe de vedere să se descurce singure în aeroporturi.
Mara Cristiana Cioban de la Transylvania College și Gombos Domokos de la Colegiul Unitarian <
Proiect selectat din alte 26.700
”Proiectul lor, iRIDE, a fost ales dintr-un număr total de 26.700 de proiecte provenind din 66 de țări, demonstrând perseverența și dedicarea pentru știință și inovatie. În plus, sunt încântată să împărtășesc faptul că au primit deja o bursă în valoare de 10.000 de dolari la Rochester Institute of Technology”, a declarat pentru Cluj24 profesorul coordonator Dorina Gîrbovan, de la Transylvania College.
Cei doi liceeni au proiectat un vehicul full electric care combină senzorii şi inteligenţa artificială pentru a fi uşor de utilizat şi a oferi o călătorie confortabilă, sigură prin terminalele aeroporturilor precum şi opriri personalizate persoanelor cu deficiente de vedere.
iRIDE recunoaşte obstacolele din aeroporturi, oferind independență călătorilor cu deficienţe de vedere.
Călătoria utilizatorului iRIDE se va desfășura astfel: se face rezervare printr-o aplicație mobilă sau platformă web, înainte de a ajunge la aeroport, iar utilizatorul selectează un interval orar sau o locație pentru preluare, precum şi preferințele personale, apoi urmează scanarea cărții de îmbarcare sau a codului QR pentru confirmarea identităţii şi alocarea scaunului, deplasarea către destinația selectată, iar la final va avea loc returnarea sau realocarea vehiculului.
Licenii au construit și un prototip la o scară mai mică, de 32 de cm care cântărește 2,2 kg, pe care îl vor duce cu ei în SUA, proiectat de ei și printat în 3D.
La concurență cu alte 500 de proiecte din toată lumea
Mara a explicat pentru Cluj24 că această competiție din Rochester este o oportunitate unde ea și colegul ei pot prezenta proiectul într-un mediu internațional și cu oameni din toată lumea, dar și să demonstreze cum funcționează.
”Vom prezenta ideea în fața unui juriu, vom avea standul nostru și vor veni ei la noi, dar pot veni și alți participanți care sunt interesați de proiectul nostru. La categoria <
iRIDE e o soluție pentru cei cu deficiențe de vedere și îi ajută să navigheze autonom, fără însoțitor, prin aeroport, le oferă independență și confort. Pot să personalizeze o rută, se pot opri la restaurante, magazine, la baie, la porți de imbarcare.
Prototipul pe care l-am realizat la o scară mai mică l-am testat și într-un mediu controlat. Anterior am discutat cu persoane cu deficiențe de vedere și am luat în considerare ideile și necesitățile lor astfel încât să personalizăm și prototipul, iar ideile noastre să fie conform așteptărilor lor. În plus, am făcut analiză SWOT a proiectului, un business plan și marketing-ul de rigoare. Ne-am gândit, cu acest proiect, cum să ajutăm persoanele cu deficiențe de vedere”, a spus eleva.
Obstacolele din aeroport sunt detectate în timp real
Domokos a explicat că scaunul cu rotile are senzori în față, în spate și în două părți laterale, senzori cu ultrasunete care măsoară distanța între obiectele din jurul său iar datele se comunică unui procesor.
”Astfel, se pot detecta obstacolele în timp real. În plus, totul funcționează cu comandă vocală, deocamdată în prototip am folosit doar limba engleză, dar se poate extinde și la alte limbi.
Persoana nevăzătoare se așează în acel scaun și spune doar unde vrea să ajungă, de exemplu la check-in, iar scaunul nostru recepționează comanda, care este prelucrată de procesor și se configurează traseul. O hartă a aeroportului respectiv a fost încărcată în prealabil, iar algoritmul găsește cea mai apropiată rută spre destinație.
Pe lângă comanda vocală, scaunul are și o tastatură de Braille, iar utilizatorul poate să scrie unde dorește să ajungă.
Se poate încărca, teoretic, orice hartă a oricărui aeroport din lume. În plus, scaunul are și un sistem securizat pentru bagajul de mână al utilizatorului”, a precizat liceanul.
Colega sa, Mara, a adăugat că proiectul va mai include o aplicație online în care utilizatorul poate introduce un mod personalizat de opriri pe care ar dori să le facă pe traseu, iar pe parcursul călătoriei prin aeroport poate să mai introducă și altele.
Prototipul scaunului la scală reală are un cost estimat de aproximativ 20.000 de dolari.
”Noi am început să muncim la acest proiect din octombrie 2024, fiind foarte multă muncă în spate, multe ore. Visul nostru este să transformăm acest proiect în realitate, să reușim să facem prototipul la o scară reală, să vorbim la aeroporturi și să-l testăm”, a subliniat Mara.
Ce înseamnă acest proiect
Pentru ea, prezența la competiția din SUA cu un proiect selectat din alte aproape 27.000 din întreaga lume demonstrează că munca asiduă vine cu un rezultat.
”Când depui multă muncă și când ești constant și știi ce faci și unde vrei să ajungi destinația va ajunge, cumva la tine”, a arătat Mara.
Pentru Domokos, participarea la competiția din Rochester înseamnă o validarea unei munci, fiind o bornă importantă ca elev.
”Când am aflat că noi mergem în SUA m-am simțit foarte bucuros”, a spus Domokos.
iRIDE a primit deja, o diplomă de proiect inovator din partea Conrad Challenge 2025, Houston – Texas (SUA), și este finalist la categoria Engineering la International Greenwich Olympiad 2025, London (UK).
Mara și Domokos
Mara este elevă în clasa a IX-a la Transylvania College și îi place matematica, informatica, logica, tot ce ține de partea de STEM, dar și de inovare. Gândește ”outside the box” și îi place și să ajute lumea.
Peste 3 ani după ce va absolvi liceul vrea să urmeze o carieră în IT, pentru că din clasa a 5-a face programare și mate-info, cel mai probabil în Cyber Security.
Ar dori să urmeze o universitate din SUA, dar încă nu este sigură.
Domokos este elev în clasa a IX-a la Colegiul Unitarian ”Janos Zsigmond” și este pasionat de fizică și informatică. După ce va absolvi liceul, se gândește să urmeze o facultate de fizică, cel mai probabil în SUA.
Dorina Gîrbovan prevede un viitor strălucit pentru Mara și Domokos pe partea de știință, pentru că cei doi liceeni au idei sustenabile: ”Mă bucură foarte mult să văd că tinerii vor să-și facă o lume mai bună pentru ei și pentru cei din jur. Eu i-am adus împreună, sunt două minți tinere, compatibile”.