Creativitate în clasă, știință pe teren – experiențe geografice vrâncene

2 mai 2025

Educație

Profesorii de geografie din Vrancea s-au reunit într-un cerc pedagogic care a îmbinat inovația didactică cu studiul reliefului în Munții Ciucaș

Sub motto-ul inspirat al lui Simion Mehedinți – „Geografia adevărată se învață cu piciorul, pe teren, nu doar în fața hărții” – profesorii de geografie din județul Vrancea au participat, pe 30 aprilie 2025, la un cerc pedagogic inedit, desfășurat în două secțiuni distincte: una teoretică, în sala de clasă, și una aplicativă, în mijlocul naturii.

Prima parte a întâlnirii a avut loc la Școala Gimnazială „Duiliu Zamfirescu” din Focșani și a avut ca temă „Metode interactive de predare-învățare bazate pe stimularea creativității – modele de bune practici în predarea geografiei”. Cadrele didactice participante au avut ocazia să își împărtășească experiențele, să propună soluții inovatoare de predare și să reflecteze asupra modului în care pot transforma ora de geografie într-un spațiu al creativității și învățării active.

A fost un schimb profesional autentic, în care am învățat unii de la alții și ne-am inspirat reciproc. Este esențial să ne adaptăm la nevoile elevilor și să venim cu metode dinamice, atractive și relevante pentru ei,” a declarat unul dintre participanți. Organizarea impecabilă și atmosfera prietenoasă au fost asigurate de doamna director Gabriela Oloeriu și doamna profesor Mirela Radu, cărora li s-au adus mulțumiri pentru ospitalitate.

A doua secțiune a cercului pedagogic s-a mutat în natură, într-un cadru spectaculos: Munții Ciucaș. Traseul a inclus zone precum Muntele Roșu, Valea Berii, Cabana și Vârful Ciucaș, Șaua Tigăilor și spectaculoasa zonă „Pe sub Tigăi”. Tema principală a aplicației practice a fost „Studiul stratificației geologice și al proceselor de modelare a conglomeratelor”, un subiect fascinant pentru orice pasionat de geomorfologie.

Profesorii au analizat în teren modul în care structura geologică și procesele naturale influențează relieful specific al regiunii. Explicațiile de specialitate au fost oferite de domnul profesor Octavian Dragomir, căruia i-au fost adresate mulțumiri speciale pentru traseul ales și pentru contribuția științifică remarcabilă.

Evenimentul a demonstrat încă o dată că geografia, mai mult decât o disciplină teoretică, este o știință vie, care se învață și se înțelege cu adevărat doar în contact direct cu natura.

Activitățile de acest tip nu doar că oferă o învățare autentică, dar creează și o comunitate profesională puternică, unită de aceeași pasiune pentru geografie,” a subliniat inspectorul școlar pentru disciplina geografie, Prof. Elena Pătrunjel, inițiatoarea evenimentului.


Un pas înainte pentru educația geografică din județul Vrancea – între harta din clasă și harta reală a munților.

Citiți în documentul atașat articolul Creativitate în clasă, știință pe teren – experiențe geografice vrâncene” referitor la cercul pedagogic în care s-au reunit recent, profesorii de geografie din Vrancea  transmis redacției cotidianului nostru de către inspectorul școlar pentru disciplina geografie al Inspectoratului Școlar Județean Vrancea, Prof. Elena Pătrunjel