România este campioană la abandonul școlar în UE

30 aprilie 2025
  • România a obținut 6 medalii la olimpiada internațională de matematică.
  • Anul trecut, 16,8% dintre tinerii cu vârste între 18-24 de ani au părăsit timpuriu școala.
  • Dintr-o populație de peste 19 milioane de locuitori, doar 16% urmează studii superioare.

Învățământul din România se confruntă cu un val semnificativ de abandon școlar. La nivelul Uniunii Europene, media abandonului scade de la 9,7 în 2023 la 9,3% în 2024. Comparativ, România a înregistrat o creștere de la 16,4% la 16,8% în aceeași perioadă. În ciuda acestui aspect, elevii și studenții noștrii continuă să performeze în domenii cheie precum științele exacte și medalii la olimpiadele internaționale. Privind în ansamblu, România pierde teren… Cum putem gestiona situația?

De ce învățământul îi face pe tineri să abandoneze o formă sau alta de educație?

Marian Staș, coordonator programe educaționale: „Din punct de vedere sistemic, inadecvarea structurală a școlii, la ceea ce înseamnă nevoile și aspirațiile copiilor. În al doilea rând, degradarea accentuată a calității educației în momentul de față, ceea ce creează un teren perfect pentru abandon. Exemplul care pentru mine a fost șocant, la simulările recente de la Bacalaureat la proba de limbă și literatură română, au fost cam o treime dintre copii care nu au mai scris la subiectul trei roman. Le-au făcut pe primele două care le asigură notă de trecere dacă le fac bine”.

Care ar putea fi o strategie bună a statului pentru prevenția abandonului?

Marian Staș: „Bill Gates în garaj a inventat Windows, Steve Jobs în garaj a inventat Apple, Mark Zuckerberg, care nu era în garaj, era în camera lui de la cămin a inventat Facebook. Astfel de performanțe, cum ar fi de pildă locurile întâi la olimpiade, nu sunt relevante pentru sistem. Pentru preuniversitar sunt cam 3 milioane de copii care învață. Dacă 3.000 de copii, din 3 milioane, sunt implicați în ceea ce înseamnă olimpiade de nivel național-internațional, asta înseamnă 1 la 1.000. Dacă 6.000 de copii sunt implicați, înseamnă 2 la 1.000. Cam 100 pot să ia premii internaționale pe la toate concursurile.

Deci este extrem de irelevantă metrica elevilor performanți pentru a caracteriza un sistem cu 3 milioane de copii. Soluția din punct de vedere sistemic este transformare radicală, profundă, a modelului educațional. Decentralizarea lui din paradigma sa comunistă feroce centralizată cu planuri cadru depășite de timp și aducerea școlii aproape de copii, acolo unde se întâmplă lucrurile la firul ierbii, cu componente extrem de accentuate pe ceea ce înseamnă aplicabilitate, interoperabilitate, robotică, Inteligență Artificială, componente manageriale și antreprenoriale, care să stimuleze interesul copiilor”.



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.