Cum ar fi dacă, într-o zi de miercuri, în loc de ecuații și verbe, elevii ar învăța cum să îngrijească un cățel, cum să recunoască un abuz asupra unui animal sau de ce nu trebuie să hrănești urșii la munte? Din 2026, acest vis ar putea deveni realitate, odată cu introducerea unei noi materii opționale: „Ora cu și pentru animale”
Inițiativa vine din Ilfov, unde opționalul este deja disponibil pentru elevii din clasele a V-a și a VI-a. Cea care a venit cu ideea este Hilde Tudora, directorul Direcției Protecția Animalelor din cadrul Consiliului Județean Ilfov. Ea a gândit această oră ca o lecție despre bunătate, responsabilitate și viață reală.
„Am căutat să facem o materie care real are treabă cu realitatea. De pildă, nu învățăm despre lei și elefanți. Învățăm să nu mai hrănim urșii când plecăm la munte cu părinții, să ne sterilizăm câinele din curte, să ne sterilizăm pisica, să adoptăm, să cumpărăm ouă de la găini crescute în aer liber, învățăm legi, să sesizăm abuzurile etc.”, explică Hilde Tudora.
Și partea cea mai frumoasă? Animalele participă activ la lecție! Câini, pisici sau chiar găini intră în clasă pentru a crea o conexiune reală între copii și necuvântătoare.
Această oră nu este doar despre animale, este despre a-i învăța pe copii să fie mai blânzi, mai atenți, mai responsabili. „Un copil care învață să fie bun cu un animal va fi bun și cu colegul de bancă”, spune inițiatoarea programei școlare.
Ministrul Educației susține propunerea, iar opționalul ar putea fi inclus la nivel național începând cu februarie 2026, urmând să devină parte din programa școlară din anul 2026-2027.
O oră pe săptămână care promite să schimbe nu doar percepții, ci caractere. Poate chiar și lumea.