Prof. Doru Căstăian despre aprecierea online a dascălilor: „E uşor să otrăveşti orice mediu şcolar cu evaluările nepotrivite”

6 aprilie 2025

Pentru că se pricepe inclusiv la educație, primul ministru, Marcel Ciolacu intervine public și spune că profesorii vor fi evaluați anual pe o platformă online pe care cadrul didactic va primi feedback de la colegii de cancelarie și de la director și unde se vor analiza și performanțele obținute de elevii pe care cadrul didactic îi are în „custodie”.

Ceea ce nu știe însă Marcel Ciolacu este că și acum, la finalul fiecărui an școlar, pe baza unei fișe de autoevaluare, consiliul de administrație al școlii le acordă profesorilor un calificativ. Ideea că întreaga lor evaluare ar fi însă complet la mâna colegilor, elevilor şi directorilor de şcoală a pus însă pe foc toate cancelariile. 

„Aceste evaluări vor influenţa direct salariul dascălilor”

Declarația care a aprins spiritele în şcoli a fost făcută de Marcel Ciolacu în urmă cu doar două zile, la conferinţa „România şi OCDE – Principalul proiect de ţară după NATO, UE şi Schengen”, eveniment organizat de Administraţia  Prezidenţială la Palatul Cotroceni.

Pentru a se face înțeles de audienţă, primul ministru a exemplificat printr-o măsură care ar fi fost deja preluată de Ministerul Educației:

„Și dau un exemplu concret, care vine din Educație: preluarea unei recomandări OCDE a produs o inițiativă majoră de evaluare și consolidare a sistemului de învățământ din România. Ministerul Educației și Cercetării a trecut, astfel, la aplicarea unei soluții moderne”.

Premierul a explicat apoi cum va funcţiona noul sistem: „Profesorii din România vor fi evaluaţi anual de pe o platformă online, cu analize ale performanţei elevilor şi feedback de la colegi şi directori ai şcolii, toate gestionate digital. Iar aceste evaluări vor influenţa direct salariul dascălilor. Scopul este ca plata profesorilor să fie corelată cu performanţa actului de educaţie, o aşteptare unanimă la nivelul societăţii. Este un exemplu din zecile de progrese concrete acumulate în ultimul an şi jumătate, parcurs în care am reuşit să obţinem 12 avize formale din partea Comitetelor OCDE care ne evaluează, aproape jumătate din totalul necesar”, a spus Marcel Ciolacu, în cadrul conferinței organizate la Cotroceni.  

Este de menționat faptul că fișa de autoevaluare după care sunt evaluați în prezent profesorii conține deja informații despre proiectele pe care cadrul didactic evaluat le-a organizat în cursul anului școlar, date privind rezultatele obținute de elevi la concursuri și activități școlare și alte aspecte relevante pentru evaluarea unui cadru didactic.

Declarația primului ministru Marcel Ciolacu a stârnit imediat nemulțumiri în rândul cadrelor didactice, care s-au arătat revoltate de faptul că măsura propusă nu face decât să stârnească discuții între colegii de cancelarie, iar evaluarea adusă în discuție nu ar fi relevantă.  

„Această ȋntreprindere ȋmi pare ȋn acest moment absolut de nerealizat” 

Profesorul gălăţean Doru Căstăian, recunoscut pentru proiectele revoluţionare şi modalitatea interactivă prin care îşi implică la cursuri elevii, a şi avut, pe reţelele de socializare, o luare de poziţie referitor la acest subiect. Într-o analiză extrem de pertinentă a modului în care funcţionează acum sistemul de învăţământ, Doru Căstăian îşi exprimă dubiile că un asemenea tip de evaluare ar fi realist şi realizabil.

„Evaluarea profesională ȋn sistemele de educaţie este o chestiune sensibilă şi acolo unde lucrurile merg cum trebuie. Şi asta din motive principiale. Pentru că e atât de greu să izolezi intervenţia unuia sau a altuia ȋntr-o ȋntreprindere atât de delicată şi complexă cum este formarea unui tânăr. O formare pe orizontală şi verticală, cognitivă, morală şi socială. E tare greu să evaluezi, ȋnsă e atât de uşor să otrăveşti orice mediu şcolar cu evaluările nepotrivite, să creşti resentimentul şi dispoziţiile reactive. În cazul sistemului românesc, disfuncţional ȋn atât de multe feluri şi deopotrivă fragil prin ultracentralizare, lipsă de claritate teleologică şi vag moral, această ȋntreprindere ȋmi pare ȋn acest moment absolut de nerealizat. Evaluarea profesorilor, atât cât se poate face, implică, din punctul meu de vedere, mult mai multă putere de decizie la nivelul şcolilor, acolo unde directorii şi colegii lor pot efectiv crea medii organizaţionale mai puţin schizoide şi disfuncţionale, ȋn interiorul fiecărei comunităţi profesionale unde oamenii se cunosc ȋntre ei şi se pot influenţa ȋn diferite moduri. Suntem departe de acel moment şi, până la a vorbi, steril şi periculos, despre evaluarea profesorilor, orice guvern şi ministru al Educaţiei ar trebui să se preocupe de corectarea numeroaselor rele sistemice de fond, unele pur formale, altele ţinând de cultura profundă a scopurilor şi obiectivelor societăţii şi de structura mentalităţilor”, a remarcat, printre altele, Doru Căstăian, profesor de filosofie la Liceul de Arte „D. Cuclin”, profesor MERITO 2018.



Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.