Peste 200 de profesori au semnat o scrisoare adresată ministrului Educației, prin care solicită includerea disciplinei „Educație antreprenorială” în trunchiul comun pentru toate filierele la clasa a X-a. Profesorii avertizează că eliminarea acesteia sau transformarea sa într-o simplă unitate de învățare ar afecta grav formarea competențelor-cheie ale elevilor și ar pune în pericol locurile de muncă ale cadrelor didactice specializate.
„Competența antreprenorială este una dintre cele 8 competențe cheie europene cu un rol reglator deosebit de important în noul context al dezvoltării învățământului preuniversitar. […] Aceste competențe trebuie formate în cadrul unei discipline distincte, aruncarea în derizoriu în proiectele planurilor cadru a disciplinei educație antreprenorială ca unitate de învățare în cadrul unor discipline din CDEOȘ, în cazul liceelor teoretice și vocaționale, și mai grav neincluderea acesteia spre studiere în cadrul liceelor tehnologice va duce această disciplină spre zona de pseudoștiință”, se arată în scrisoarea semnată de profesori.
Semnatarii susțin că există deja resurse umane calificate pentru a preda această disciplină, iar eliminarea sa „ar duce la eliminarea unei categorii profesionale bine pregătită și adaptată la cerințele învățământului modern, dar și a pieței muncii și nu în cele din urmă la reducerea normei didactice, la imposibilitatea profesorilor titulari de a-și exercita dreptul la muncă, drept fundamental care ar duce la inechități sociale”.
- În prezent, elevii de clasa a X-a studiază potrivit planurilor-cadru de liceu în vigoare din 2009 o oră pe săptămână de „Educație antreprenorială”, din aria disciplinelor socio-umane, pe lângă Psihologie. În proiectele de planuri-cadru de liceu pentru elevii care intră clasa a IX-a în 2026, puse în dezbatere până pe 6 martie, Educația antreprenorială nu se mai regăsește ca disciplină.
Educația antreprenorială nu se limitează la formarea viitorilor oameni de afaceri, ci dezvoltă și alte abilități esențiale: „Educația antreprenorială nu se referă strict la mediul de afaceri, ci contribuie la dezvoltarea unor abilități vizând luarea deciziilor, gândire critică, protecția mediului, protecția consumatorului, dezvoltare durabilă, etică profesională, motivare personală, responsabilitate socială”.
În scrisoare sunt menționate și performanțele elevilor români în concursuri de profil, precum „Junior Achievement”, „Business Plan”, „Firma de exercițiu” sau „Maratonul antreprenoriatului”, și se atrage atenția asupra faptului că, în timp ce alte state europene dezvoltă astfel de programe, România riscă să le ignore: „Este îngrijorător faptul că, în timp ce în statele europene se pune accent pe această disciplină, se organizează programe și proiecte care să valorifice competențele și abilitățile adolescenților […] la noi se dorește eliminarea acesteia sau, cel mult, introducerea ca unitate de învățare în cadrul altor discipline”.
Profesorii cer Ministerului Educației să mențină Educația antreprenorială în trunchiul comun la clasa a X-a, în conformitate cu prevederile Legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, subliniind că „dezvoltarea și promovarea antreprenoriatului este un obiectiv strategic al politicilor Uniunii Europene”.
- DOCUMENT Scrisoarea semnată de peste 200 de profesori poate fi consultată și descărcată de aici:
Daniel David spune că va fi unitate de învățare
Educația antreprenorială nu va fi introdusă ca disciplină separată în noile planuri-cadru de liceu, dar va fi inclusă ca unitate de învățare în cadrul disciplinelor economice, a declarat joi ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, într-o sesiune live pe Facebook de răspunsuri la întrebările publicului.
„Altă întrebare este legată de educația antreprenorială și, cum am mai răspuns, cred că și săptămâna trecută, educația antreprenorială este importantă, dar nu, n-avem cum s-o prindem din nou ca disciplină separată. Ea este prinsă ca unitate de învățare și vor fi atâtea unități de învățare câte trebuie în zona disciplinei legate de științele economice”, a spus oficialul.
- De menționat că nu este clar care este „disciplina legată de științele economice” din viitoarele planuri-cadru, cel mai probabil fiind una din schimbările la proiectele de planuri-cadru suferite în timpul dezbaterii publice.
Potrivit acestuia, la elaborarea programelor școlare se va avea în vedere ca mai multe unități de învățare să fie explicit denumite „educație antreprenorială”, astfel încât subiectul să fie prezent în cadrul trunchiului comun: „Când vom lucra la programe, voi avea grijă ca mai multe unități de învățare să fie efectiv numite educația antreprenorială, astfel încât să o acoperim prin trunchiul comun”.
„După aceea, din nou, educația antreprenorială este una dintre cele trei discipline care va fi ofertată, ca să spun așa, copiilor, de către școală, urmând ca aceștia să o aleagă sau nu și în funcție de cum se vor proiecta în această direcție. Practic se va regăsi și în trunchiul comun și este printre cele trei discipline care se vor vedea și care vor fi aduse în atenția copiilor dacă vor dori să le aleagă”, a completat ministrul.
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.