
Reforma educațională pentru liceu este așteptată de ani de zile, iar părinții elevilor susțin că schimbarea este necesară și inevitabilă. Iuliana Constantinescu, președintele Asociației Părinților din Liceul „Lucian Blaga” din București, afirmă că sistemul de educație este blocat în trecut, cu manuale și metode didactice depășite.
Schimbarea, o urgență în educație
Părinții consideră că trebuie o reformă radicală în educație, în ciclul liceal, deoarece actualele planuri-cadru și programe școlare nu mai răspund nevoilor elevilor. „Orice vine acum nu poate fi mai rău decât ceea ce avem în acest moment”, susține Iuliana Constantinescu.
„Învățământul a rămas încremenit în timp. Avem manuale aprobate în 2003-2004. Este clar că trebuieo schimbare profundă și că trebuie să aducem educația în secolul XXI, atât din punct de vedere al conținutului, cât și al metodelor didactice”, explică aceasta.

România, codașa Europei la educația online și la competențele digitale. Sursă foto: Unsplash
Probleme grave: abandon școlar, analfabetism funcțional și numeric
Liderul asociației părinților trage un semnal de alarmă cu privire la efectele sistemului de educație actual asupra elevilor.
„Calitatea absolvenților este îngrijorătoare. Ei nu se integrează pe piața muncii, iar rata abandonului școlar este ridicată. În plus, nivelul de analfabetism funcțional și numeric crește, ceea ce este extrem de grav. Elevii nu se mai regăsesc în spațiul școlar, iar ceea ce primesc la școală nu mai corespunde așteptărilor lor. Lipsa de motivație este o consecință directă a acestor probleme”, explică Iuliana Constantinescu.
Adaptarea învățământului la realitățile actuale
Pentru părinți, este esențial ca planurile-cadru să fie modernizate, iar programele școlare și manualele să fie actualizate. De asemenea, metodele de predare trebuie să fie adaptate noilor generații.
„Elevul, mai ales din clasa a XI-a, trebuie să aibă posibilitatea să-și aleagă parcursul profesional, fie că este unul academic sau tehnic. Trebuie să îi învățăm pe copii ce înseamnă o alegere corectă și să le oferim șansa de a se pregăti pentru viitor într-un mod relevant”, susține Constantinescu.
Iuliana Constantinescu atrage atenția că dezbaterea din educație privind noile planuri-cadru nu trebuie să fie limitată la comparații cu programa actuală, ci să vizeze o schimbare de paradigmă.
„Trebuie să ne îndreptăm spre o transformare profundă a programei școlare. Nu este suficient să redistribuim orele pe discipline, ci trebuie să construim un curriculum adaptat realităților actuale, care să fie aplicabil și eficient pentru elevi”, concluzionează reprezentanta părinților.