Au fost transmise sute de mesaje, din toată țara, în prima zi a dezbaterii publice, iar cele mai multe arată că profesorii și directorii liceelor nu sunt de acord cu proiectul. Multe cadre didactice nu cred că se va reveni asupra deciziei, însă ministrul Daniel David a spus că va ține cont de toate opiniile și, dacă se va ajunge la concluzia că este nevoie de modificări, planurile-cadru vor fi refăcute, în urma rezultatelor dezbaterii. Ministrul a cerut, însă, parcurgerea tuturor etapelor acestei proceduri, pentru a se putea face o analiză corectă a situației. Se discută și despre posibilitatea de a aplica reforma mai târziu, nu din anul școlar 2026-2027, având în vedere timpul foarte scurt pentru elaborarea programei școlare și a noilor manuale.
Pentru a oferi explicații, oficialii Ministerului Educației au organizat, luni, o sesiune live de informare pe această temă, însă ora aleasă, între 11.00 și 12.00, a făcut imposibilă participarea celor mai multe cadre didactice, pentru că în acel interval orar era în plină desfășurare programul școlar și elevii de clasa a XII-a susțineau probele de competențe lingvistice la limba modernă. Tot luni, secretarul de stat Bogdan Cristescu și Gabriel Vrînceanu, șef serviciu Dezvoltare Curriculum – CNPEE, au oferit explicații jurnaliștilor, într-o întâlnire informală.
Aceștia spun că numărul orelor pe care le vor preda profesorii nu scade, ci crește, prin noile planuri-cadru, iar cadrele didactice nu vor rămâne fără norme didactice complete. Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a explicat că mulți dintre profesorii care au reacționat negativ după lansarea noului proiect de reformă în învățământul liceal nu au citit cu atenție documentația, pentru că numărul orelor din normele didactice nu scade, ci crește.
Cei mai mulți profesori se tem că nu vor mai putea să-și completeze normele didactice – adică numărul minim de ore pentru o catedră – după ce vor fi mai puține ore la disciplinele din trunchiul comun, dar secretarul de stat a explicat că în prezent sunt mai puține materii la profilul tehnologic și la cel profesional, iar noul proiect prevede același trunchi comun pentru toate formele de învățământ liceal, atât la profilul teoretic, cât și la tehnologic sau profesional. În acest fel, numărul normelor didactice va crește, fiind nevoie de mai mulți profesori pentru materiile de bază, la care se vor adăuga opționalele.
Cadrele didactice pot fi creative
În cazul ofertei școlii pentru materiile opționale, oficialii Ministerului Educației spun că totul va depinde de felul în care fiecare director va organiza activitatea și de puterea de convingere a cadrelor didactice care nu vor mai fi încorsetate de programa școlară, ci vor putea fi creative. Secretarul de stat – singurul care nu face parte dintr-un partid politic – spune că până în prezent, cele mai multe mesaje primite de la profesori se refereau la „încorsetarea” programei, iar pe baza acestei situații au fost create noile planuri-cadru care le dau mai multă libertate, însă exact această componentă a proiectului nu a fost înțeleasă de profesorii care se opun reformei.
Un alt amănunt important, explicat de secretarul de stat, este că decizia liceului poate fi să păstreze exact situația actuală, deși „nu este de dorit”. Din acest punct de vedere, mulți dintre profesorii care resping reforma propusă de Minister arată că situația reală a liceelor din țară, mai ales a celor din orașele mici și din mediul rural nu permite aceste modificări, mai ales pentru că principalele probleme sunt legate de lipsa cadrelor didactice, iar reforma, așa cum a fost propusă, va lăsa liceele și fără puținii profesori pe care îi au acum și pe care directorii au reușit cu greu să-i aducă și să-i convingă să facă naveta. Dacă nu vor mai putea completa o normă întreagă, mulți dintre aceștia vor renunța la catedră – au explicat directorii de liceu.
Citește pe Antena3.ro

Vor explica prin exemple concrete
Reprezentanții Ministerului Educației au promis că vor prezenta, în perioada următoare, câteva exemple concrete care să poată fi analizate de profesori și de directorii de liceu, pentru a putea înțelege toți cei direct implicați cum își vor putea organiza activitatea după implementarea noilor planuri-cadru, dacă proiectul va rămâne în forma actuală.
Printre cele mai intens discutate modificări este curriculumul la dispoziția elevului din oferta școlii (CDEOȘ) prin care elevii vor avea de ales anumite materii opționale. Bogdan Cristescu le-a răspuns profesorilor și directorilor la întrebările legate de posibilitățile școlilor de a organiza CDEOȘ, explicând că fiecare liceu poate alege strategia potrivită, în funcție de resursele pe care le are, astfel încât să propună discipline care să atragă elevii. În privința acestei oferte, profesorii se tem că foarte mulți elevi vor opta pentru materii mai ușoare sau pentru profesori mai puțini exigenți, iar astfel ar rămâne fără normă întreagă exact profesorii cei mai performanți, care sunt, de obicei, și cei mai exigenți, dar care obțin și cele mai bune rezultate la competiții și la Bacalaureat, iar nivelul de educație ar urma să scadă. Acesta este argumentul pe care îl aduc profesorii care preferă obligativitatea materiilor, în loc de lăsarea la alegerea elevilor.
Profesorii de Latină pot fi salvați de școală
Alte teme intens dezbătute sunt materiile impuse prin lege. Ministrul Daniel David a declarat că nu este de acord cu impunerea unor materii prin lege și că multe dintre opționale ar trebui să facă parte din alte materii de bază. Cu toate acestea, planurile-cadru trebuie să țină cont de legislația deja existentă, iar pentru a se scoate din programa școlară acele materii care deja au fost introduse prin acte normative va fi nevoie de modificări legislative făcute în Parlament, ceea ce ar prelungi foarte mult procesul de implementare a planurilor-cadru. Intră în această dispută Religia, dar și Istoria Evreilor și Istoria Comunismului.
În urma mesajelor primite de la profesori, ministrul Daniel David a declarat că se poate reveni și asupra deciziei inițiale privind Limba Latină. Profesorii au explicat că materia ar fi eliminată, dacă se va lăsa exclusiv la alegerea elevilor, iar ministrul a spus că materia va fi introdusă în numărul de ore la dispoziția școlii, pentru elevii de la profil uman, cu specializarea Filologie. Astfel, orele de Latină se vor putea oferi în funcție de interesul școlii, cu aplicații spre arheologie, spre limbi clasice sau alte domenii.